Slaapgebrek en rugklachten zijn meestal symptomen van stress, oververmoeidheid. Maar ze leveren op zich ook weer stress op, waardoor de klachten verergeren. Zoek manieren om tot rust te komen en bedenk dat je lichaam geen slaap nodig heeft maar je geest des te meer. Als je niet kunt slapen, blijf dan niet in bed liggen draaien maar schrijf wat je dwars zit van je af, bijvoorbeeld. Grote kans dat het je niet meer dwars zit als het op papier of op de harde schijf staat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Dat zou kunnen. Het kan ook zijn dat het andersom is, dus dat je slecht slaapt doordat je pijn in je rug hebt. In dat geval beland je in een vicieuze cirkel.

Als je denkt dat er een verband is tussen rugpijn en slaapgebrek, dan zou je kunnen kijken of je bed en slaapkamer wel oké zijn. Is het matras wel stevig genoeg? Of heb je zo'n heel zachte matras waarop je lichaam niet goed kan uitrusten doordat je spieren zich de hele nacht moeten aanpassen aan de zachtheid van dat matras?

Door slaapgebrek kun je ook hoofdpijn krijgen. Of andere klachten. Het is maar net waar je gevoelig voor bent.

Bij rugklachten denk ik al gauw aan een verkeerde houding, bijvoorbeeld dat je krom achter je bureau zit de hele dag. Of dat je gespannen bent en dat die spanning in je rug gaat zitten. Het kan van alles zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is heel goed mogelijk, en gezien de aard van je vraag denk ik dat je daar zelf ook al achter bent.

Slapen doe je niet voor niets. Je hebt gewoon voldoende rust (slaap) nodig, om goed te functioneren. Je lichaam moet ruim de tijd krijgen om te herstellen, van alle activiteiten van een dag werk.

Iedereen heeft zijn zwakke plekken. De een heeft snel last van zijn ogen, de ander snel hoofdpijn, en weer een ander heeft een niet optimale rug. Bij ernstig slaaptekort, zijn de zwakke plekken het eerst aan de beurt. In jouw geval zal dat je rug zijn, een ander zal er hoofdpijn van krijgen.

Goed en regelmatig slapen, is belangrijk voor een goede gezondheid. Succes!