Ik ben heel onzeker. Wat kan ik hier aan doen?

Ik doe men best om zelfverzekerd te zijn. Maar vaak durf ik niet te spreken in een grote groep mensen. Ik zou graag iets willen dat echt werkt! Als je me hiermee kunt helpen zou ik dat zeker op prijs stellen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.3K

Antwoorden (7)

Misschien klinkt het raar, maar het helpt wel om met meer mensen om te gaan. ;-) Gewoon wat meer praten tegen wat meiden of jongens. Daar word je zelf ook een stuk zelfverzekerder van. :-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
10 Tips om zelfverzekerder te worden: http://www.style-remains.nl/zelfverzekerd.htm
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Houd in ieder geval in gedachten dat de meeste mensen onzeker zijn over bepaalde dingen. De een wat meer dan de ander, maar iedereen heeft wel iets waar hij of zij onzeker over is. De een voelt zich onzeker als hij in groot gezelschap verkeert - vaak beseft zo iemand niet dat er in dat gezelschap nog meer mensen zijn die óók onzeker zijn in groot gezelschap. Als je dat weet, ben je al een stap verder, want je bent niet de enige en dat schept een band. De ander voelt zich onzeker over zijn uiterlijk. Ook daarin verschilt hij of zij niet veel van anderen, Iedereen heeft wel eens wat: mijn haar zit stom, ik heb foute schoenen gekocht, ik heb wallen onder mijn ogen etc. Ook dan moet je beseffen: ik ben niet de enige!

En verder: probeer het allemaal een beetje te relativeren. Oké, ik bén onzeker, ik vind het niet leuk. Maar dan is dat maar zo. Ik heb heel veel andere dingen waar ik wél trots op ben, waar ik wel mee durf te pronken. Ik heb wél veel verstand van dit of dat, ik kan ontzettend goed zingen of tekenen of fotograferen of pianospelen of voetballen of grapjes maken of ik ben heel erg behulpzaam of ik weet heel goed hoe ik dingen moet organiseren enzovoorts enzovoorts.

Dus: leg de nadruk op alle leuke, sterke kanten van jezelf en besteed niet te veel aandacht aan wat je allemaal niet kan of durft. Je zult zien dat je dan al een stap verder bent en je vanzelf wat zekerder gaat voelen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ga een serieuze vechtsport doen zoals bijvoorbeeld judo of karate. Door het leren van zelfbeheersing en zelfkennis wordt je een stuk zelfverzekerder en minder twijfelachtig. In het algemeen blijkt dat het ook positieve effecten heeft op dingen buiten de vechtsport om. Je krijgt een sterkere persoonlijkheid en dat heeft invloed op je hele voorkomen, doen en laten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik had hier vroeger ook 'last' van en heb toen een assertiviteitscursus via het maatschappelijk werk gevolgd en ben daar flink van opgeknapt..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zie hier twee verschillende dingen in je vraag. Blijkbaar is het grootste probleem voor jou dat je niet in een groep durft te praten. Groepen liggen bij mensen die zichzelf wat onzeker voelen altijd moeilijker dan individuele contacten. Dat komt omdat het veel moeilijker is om je gedrag aan andere mensen aan te passen als het over een groep gaat. Bij individuele contacten lukt dat veel beter.
Het tweede, wat eigenlijk nog veel belangrijker is, is de zin "ik doe mijn best". Mijn advies is : stop nu meteen met je best te doen, want het resultaat is dat je je steeds meer onzeker zal gaan voelen. Wat gebeurt er bij het "je best doen"?
- je bent bang om fouten te maken dus je let verschrikkelijk op alles wat je zegt en doet
- je denkt dat iedereen rondom je veel beter/zelfverzekerder is dan jij en tracht dat te evenaren.
- je blokkeert als iemand je benadert want je denkt dat alles wat je zegt splendid moet zijn
- je probeert je koste wat kost af te stemmen op hetgeen rondom je gebeurt, op de verwachtingen waaraan je denkt te moeten voldoen. maar doordat je zo op jezelf gericht bent (uit angst fouten te maken etc...) lukt dat niet
-....
Al die dingen maken dat je steeds meer geblokkeerd geraakt, steeds minder zelf-verzekerd.
Het geheim? Zelf- verzekerd zijn begint met je"zelf" helemaal te accepteren zoals je bent. Niets aan jou is beter of slechter dan bij "de anderen"; net als iedereen ben jij het unieke product van jouw eigen geschiedenis (genen, opvoeding, ervaringen, opgedane kennis...). Als je je "onzeker" voelt, ontspan je dan gewoon en doe niks om het te maskeren.
Laat je niet verblinden door de zg. zelfverzekerdheid van anderen. Vaak is dat een masker... plus is het niet zomààr dat middelen zoals Prozac zo vlot over de toonbank gaan. Politici e.d. worden vaak getraind om vlot over te komen voor een groep. Dat zijn ook niet allemaal van nature uit zo een boeiende en vlotten praters.
buiten alle goede tips die je al kreeg wil ik er ééntje toevoegen die bij mij gewerkt heeft. Zoek een (kleine) groep op die nauw aansluit bij wat je het liefst doet, (sport, muziek, theater, taalcursus, gestalttherapie... het is om het even), zodat je met mensen bent die op je lijken en je interesses delen. Zo leer je in alle veiligheid vaardigheden die je ook in andere groepen van pas zullen komen.
En dan zal je ook zien dat je onzekerheid verschilt naargelang de context waar je je in bevindt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je moet je gewoon ECHT helemaal nergens iets van aan trekken. geloof me. neem knalrood haar, who cares, doe wat jij wilt. daar wordt je het gelukkigste van. en mensen vinden dat ECHT heel vet, als je gewoon doet wat jij wilt. wat maak jou die populaire groep nouweer uit? geloof me, stuk voor stuk zijn ze onzeker, daarom vormen ze die grote groep, om elkaar te verdedigen. duuus, veel succes.