Kan het erg zijn voor je beendergestel wanneer je meerdere malen op een jaar fotos moest laten nemen van de rug ?

osteoporose is het waarschijnlijke gevolg hiervan ?

Toegevoegd na 6 uur:
waar komt die osteoporose dan wel vandaan ?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

1. osteoporose is geen gevolg van de straling, die gebruikt wordt bij dit soort onderzoeken. Osteoporose is het gevolg van een natuurlijk proces, dat in het lichaam zelf plaats vind.
2. de straling die wordt gebruikt, betekent pas een risico, als je dat gedurende een langere periode (denk aan maanden) vele malen per dag ondergaat. bij enkele foto's per jaar is dat in ieder geval niet het geval. het personeel dat de onderzoeken moet uitvoeren loopt wel dat risico, want zij hebben er dagelijks en vele malen per dag mee te maken. vandaar dat zij voor zichzelf maatregelen moeten nemen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Als je daar over twijfelt (tja, wat is meerdere malen) , kun je dat direct aan de rontgenoloog vragen. Die zijn er voor opgeleid en kunnen je van deskundig advies dienen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Röntgenfoto's zijn qua duur heel kort. Je kan beter een paar foto's laten maken dan een keer in een vliegtuig stappen dat is qua straling veel gevaarlijker. Maar als je zekerheid wil hebben moet je met je röntgenoloog praten of je arts wij kunnen op deze site niet je zorgen weg nemen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
als het zo'n foto is waarbij het personeel "achter een muurtje verdwijnt" is het in ieder geval geen straling die gezond is voor de mens. Zij doen dat echter omdat ze er dagelijks mee geconfronteerd worden en dan loopt de schade wel erg op. (maar bijv bij een echo blijven ze ernaast zitten, dat kan niet echt kwaad)

Ik denk dat eens navragen hoeveel foto's per jaar het maximum is en als je daar in de buurt komt toch eens kijken of het niet anders kan, want je wilt ook nog wat ruimt overhouden voor een "noodfoto" voor een hele andere kwaal.

Verder maakt het uit of dit alleen één jaar is of je hele verdere leven.

Vraag het na en weeg de risico's in jouw ogen af tegen het risico van minder foto's laten maken en minder goed weten hoe je rug erbij staat
amigo
13 jaar geleden
Je krijgt geen osteoporose van regelmatig foto's maken van je rug.
Als je nou elke dag 10 foto's moet maken ligt het misschien anders, maar ik denk dat je arts dan ook wel een andere optie zou zoeken.

Toegevoegd na 6 uur:
Osteoporose kun je helaas soms 'zomaar' krijgen, steek je licht eens op bij de patiëntenvereniging: http://www.osteoporosevereniging.nl/