Ik heb mijn pols verbrand aan stoom van de frietpan. 175 graden ong. dus

wat voor huis tuin en keukenmiddel kan ik gebruiken behalve koelen met water en komkommer?Dat heb ik al gedaan

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
14.8K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ook stoom uit een frietpan is maximaal 100 graden ,de stoom staat namelijk niet onder druk en bestaat uit waterdamp ,de olie in de frietpan is dan wel 175 tot 190 graden maar open stoom is dat niet .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
mocht er een brandblaar onstaan is het beter die niet door te prikken

Het beste antwoord

Inderdaad eerst koelen met lauw zachtstromend water en als de plek niet te groot is kun je er boter op doen, trekt de hitte er uit. Anders ff langs de dokter..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Koelen met lauw water. Hou dat rustig een kwartier of langer vol.

Toegevoegd na 1 minuut:
Als de verbranding beperkt is gebleven tot eerstegraads kun je de wond verbinden met vette gazen. Koelen blijft echter urenlang erg prettig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vergeet de komkommer en hou m nog veel langer onder de kraan en bel zonodig een dokter
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
niet teveel rotzooi er op smeren. beter helemaal niets. en inderdaad, koelen met LAUw water, ongeveer 20 minuten, onder stromend water.
niet bedekken met verband of zo.
evt naar de eerste hulp gaan als het erg is.

Toegevoegd na 1 minuut:
wist je dat stoom ergere brandwonden veroorzaakt dan olie? omdat het nog even doorbrandt, vandaar.

heb laatst zelf een stoom brandwond gehad, is weer helemaal genezen, maar de volgende dag was het wel een stukje erger geworden, dus schrik niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Koelen met lauw water voor minimaal 15 minuten.
Laat het water niet op de verbrande plek direct stromen maar laat het net er boven neerkomen en dan via je pols er overheen stromen.

Kan je nog even vertellen hoe het er verder uit ziet? Is het alleen rood of zitten er ook witte vlekjes in e.d.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
minstens een half uur koelen onder koud stromend water
daarna kun je er een vochtige handdoek omheen doen en als het morgenvroeg niet beter is met de pijn of er staan blaren op naar de huisarts
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
koelen kan heel goed met ijsblokjes in een waterdichte zak en dan weer in een was handje wel moet je dan opletten dat het dan weer niet te koud word je hoef dan iig niet bij de kraan te blijven staan
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Onder koud water houden tot het brandiger gevoel voorbij is!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Blijven koelen met lauw water. Het water moet stromen en het is goed om tenminste een kwartier of langer je pols onder de kraan te houden. Verder kan je Fucidin creme halen bij de apotheek. Dit is speciaal voor brandwonden. Bel anders even de noodlijn van de huisarts en overleg even. Als zij het zinvol vinden kan je vanavond nog in de apotheek een tube halen. Anders zit je morgen en vanavond met pijn ... Onder de kraan is prettig maar probeer maar eens eventjes niet onder de kraan, dat zal niet prettig aanvoelen. Ik zou even bellen! Sterkte!
Steenuiltje
13 jaar geleden
Als het erg onhandig is om bij de kraan te blijven: vul een emmer met koel water (iets koeler dan lauw), hang je arm erin tot en met de zere pols en roer langzaam rondjes.
Wel af en toe even je hand eruit halen en boven water een paar keer een vuist maken, zodat de boel niet te koud wordt.

Vuistregel: blijven koelen zolang het zo branderig aanvoelt.
Mocht er een grote blaar zijn ontstaan: morgen even de huisarts bellen om te overleggen wat het beste is, inpakken of niet (ook gezien de toch kwetsbare plek waar ie zit).