Zowel de onderzeeër als het waterhotel zijn onderwater, maar feitelijk slaap je dan alsnog in de open lucht. Lichamelijk gezien.

De enige manier om letterlijk onderwater (zodanig dat je lichaam omgeven is met water en daar rechtstreeks contakt mee maakt) te slapen is met een duikuitrusting voorzien van een persluchtsysteem dat voldoende lucht levert voor de duur van de slaap. Een gesloten systeem of een set dubbel 14 liter op 300 bar en dan niet dieper dan 5 meter.

Dit natuurlijk even los van het fijt dat je zelfs in tropisch water van 24 graden onderkoeld zou raken. En van het feit of je uberhaupt in slaap zal vallen met 50 kilo volumineuze duikapparatuur om je lijf.

In theorie is het mogelijk om binnen de nultijd (de maximale tijd die je op een bepaalde diepte mag doorbrengen zonder met decompressie stops te kunnen opstijgen) onder water te slapen. Gesloten systemen, bekend als rebreathers, kunnen tot 8 uur lucht leveren tot een diepte van 8 a 9 meter. Omdat je tijdens het slapen ontspant kan je geen automaat in de mond nemen. Dit kan weer worden opgelost door een volgelaatsmasker (duikbril waar je volledige gezicht in zit en dus geen automaat in de mond hebt) of een helm.

In tropisch water zou je mogelijk het onderkoelings probleem kunnen ondervangen door een isolatiepak aan te trekken en daarmee in een droogpak te stappen. Maar ook hier maakt je lichaam dan geen direkt contakt meer met het water en ben je feitelijk een soort één persoons duikboot geworden. Een natpak daarintegen gebruikt een dunne film water tussen het pak en je huid als isolator. Het is sterk afhankelijk van de watertemperatuur en je activiteit hoe lang je dat beschermt tegen onderkoeling. De gemiddelde slaap van 8 uur de de mens nodig heeft is dan een heel lang eind.

Kort:

In theorie kan je slapen onderwater, maar in de praktijk zijn er veel bijkomende zaken waardoor het moeilijk of onmogelijk wordt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

jazeker! Er bestaat zelfs een onderwater hotel!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bemanning in een onderzeeër doet dat ongeveer een derde van de tijd.