Allereerste, wat een goeie vraag!

Letterlijk in je zelf praten gaat natuurlijk niet zoals wij dat doen. De doven die hebben leren praten (vinger aan de hals om de klank te "voelen") zullen waarschijnlijk niet naar zich zelf gaan praten, ze horen het toch niet.
Echter, wanneer wij iets aan het bedenken zijn, denken wij in (uitgesproken)woorden, hoe een dove dat echter doet is mij een raadsel. Ik zou me kunnen voorstellen dat dove (mede doordat zij door hun handicap vaak automatisch meer visueel zijn ingesteld) meer in plaatjes of in tekst na denken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Als je later doof geworden bent, dan ken je de klanken en dan kun een stuk tekst ook voor jezelf oplezen in je hoofd.

Als je doof geboren bent, lijkt het me dat je de klanken niet kent en dus niet in het Nederlands denken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk van wel, soms praat ik ook weleens in mijn eigen, dus waarom zouden dove mensen dat niet doen ?
De enigste handicap dat die mensen hebben, is dat ze doof zijn, maar voor de rest zijn ze net zoals iedereen.

De ene persoon praat wel in zijn eigen, de ander niet.

Toegevoegd na 7 minuten:
Even een toevoeging, ook doven hebben hun eigen taal, gebaren taal, dus het kan heel goed mogelijk zijn, dat een doof persoon door middel van gebarentaal in zijn eigen spreekt...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
maar als je nooit hebt leren praten hoe zou je dan in je zelf kunnen praten ??
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ook doven hebben hun eigen taal, stel, ze zijn in hun eigen bezig met gebaren taal ???
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarom gebruiken dan, bijvoorbeeld, regeringsleiders zoveel gebaren, als ze wat proberen uit te leggen ?
Maar de vraagstelling kan je op 2 manieren uitleggen, in jezelf praten, in gedachten, of tegen jezelf praten, hardop, zal ff vragen aan de vraagsteller vragen wat hij of zij exact bedoeld...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarom zou hij naar zijn handen moeten kijken? Je bent je er toch over het algemeen prima van bewust wat je handen doen?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@rtf, de vraag is 'in' jezelf praten, niet 'tegen' jezelf praten.
Ken je dat, als je computer (of wat voor apparaat dan ook) niet meewerkt, en je na urenlange frustratie je handen in de lucht gooit?

Dat is ook in jezelf praten. Iemand die levenslang doof is en bijvoorbeeld gebarentaal beheerst, heeft een héél groot repertoir om op die manier, met gebaren in zichzelf te praten.

Hetzelfde geldt voor iedere andere communicatiemethode die een dove tot zijn beschikking kan hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
maar hoor je een stem in je hoofd als je doof bent zoals horende mensen dat horen, dat is volgens mij de vraag.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zou kunnen, al lijkt dat me een veel eenduidiger vraag: iemand die doof geboren is zal natuurlijk geen gesproken woord horen in zijn hoofd. Iemand die bewust heeft meegemaakt dat hij nog niet doof was wellicht wel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoe KAN iemand, die doof geboren is en geen enkele opleiding heeft genoten, überhaupt denken?
Of zou hij/zij dat in beelden doen?
Raar zo een vraag. Dove mensen kunnen ook praten al horen ze niet. Dus ze kunnen ook denken en dus ook in zichzelf praten. Er zijn ook zeer hoog begaafde doven mensen en minder begaafde doven mensen. Ik weet niet wat nu de gedachte is bij deze vraag dove zijn niet gek of zo ze horen alleen niet
ronron1212
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik den dat de vraagsteller bedoelt dat als dove mensen niet kunnen praten (want sommige doven kunnen ook niet praten) kunnen ze dan wel woorden in hun hoofd (in de vorm van gedachtes) als het ware 'opzeggen'. Natuurlijk zijn doven niet gek!