Evolutie is zelden iets wat vandaag op morgen gebeurt, maar een lopend process. Soms zal dit sneller gaan, soms langzamer. Evolutie hoeft niet beter te zijn, maar aangepast aan de leefomgeving. Een duim bv is gemaakt om dingen vast te pakken (icm de vingers); bijvoorbeeld een pen. Tegenwoordig schrijft 'bijna iedereen' met een toetsenbord of GSM (SMS etc). Daarbij krijgt de duim een hele andere rol. Dat is nu nog niet heel merkbaar, maar over een aantal generaties ziet de duim er anders uit dan nu.
(vraag maar eens aan iemand (fictief) een deurbel te drukken; gebeurde dat vroeger nog met de wijsvinger, zullen tegenwoordig mensen dat al automatisch met de duim doen).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

eerder omgekeerd door de komst van de rekenmachine kunnen veel mensen niet meer hoofdrekenen, en door de komst van de computer kan men straks niet meer spellen zonder f5 knop bij word. en met de komst van het navigatie systeem kan straks niemand meer een kaart lezen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens mij gebeurt evolutie nooit 'binnen afzienbare tijd'.
Daar gaan millennia overheen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat bedoel je met mensheid? Kennis en kundie of de mens als biologisch wezen. In welke zin dan ook, er is constant evolutie alleen gaat het voor ons lichaam zo langzaam dat het onzichtbaar is. Kennis en kunde blijft contant evolueren en dat is beter zichtbaar omdat ik de verandering duidelijk zie. Dat zegt verder niets over snelheid, wel over zichtbaarheid.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De huidige mensheid ís aan het evolueren. Het gaat alleen niet zo snel dat je er binnen een mensenleven wat van merkt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De mensheid blijft,hoe langzaam dat ook gaat op de natuurlijke,biologische manier,evolueren,uitzonderlijke situaties daargelaten.

wat nog waarschijnlijker wordt---in de niet al te verre toekomst--- is dat de mensheid de eigen evolutie zal gaan bepalen door daar in in te grijpen.

technologieën als nanotechnologie,genetische manipulatie,microbiotechnologie,enz. en zelfs cyborganica (de "samensmelting" van biotechnologie met cybernetica of robotica) zullen dons evolutieproces de komende eeuwen en millennia in steeds groter mate gaan bepalen.

Toegevoegd na 53 seconden:
correctie: dons=ons

Toegevoegd na 2 uur:
met uitzonderlijke situaties daargelaten zou men kunnen zeggen:
komeet- of asteroïde-inslag,waardoor de mensheid wordt vernietigd,
een zéér dodelijk,gemuteerd virus dat de mensheid uitroeit,
een wereldwijde kernoorlog,dat al het menselijk leven vernietigt,een fatale misstap in de nanotechnologie,waardoor álles---en ook de mensheid---
in "grey goo" (= grijze blubber) wordt veranderd,
een plotselinge,onverwachte massale genetische mutatie,waardoor de mensheid niet langer kan evolueren,
b.v. door intensieve straling van een gammarayburst(GRB):hoogstwaarschijnlijk betekent dit dan het einde van de héle mensheid,maar niemand weet het zeker,want bij de laatste GRB (veroorzaakt door een botsing van 2 of meer neutronensterren),zo'n 100.000.000 jaar geleden,was niemand er bij om dat te kunnen onderzoeken,
enz.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niet binnen afzienbare tijd