Komt anorexia echt alleen maar bij jonge meisjes voor?

Ooit heb ik op tv iets gezien over een jongen met anorexia. Maar van volwassenen heb ik nog nooit gehoord dat daar deze eetstoornis voorkomt.
Hongerstaking niet meegeteld natuurlijk.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

nee, maar anorexia komt wel veel vaker voor bij jonge vrouwen, dan bij ouderen of bij mannen...
gisteravond was er een jonge man met anorexia op TV...

en...
De laatste jaren is het fenomeen anorexia ook aan een opmars bezig bij de mannen (ondertussen ook al manorexia genoemd). Vooral mannen uit de hogere sociale klasse hebben last van eetstoornissen. Een onderzoek aan de Harvard universiteit in 2007 wees uit dat een kwart van de anorexia- en boulimiepatiënten man is. Uit onderzoeken daarvoor was altijd gebleken dat dit aantal rond de tien procent lag.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Nee bijna uitsluitend meisjes...
Een volwassene heeft geen anorexia... Het is juist een symptoom van onvolwassenheid dat zich uit in gestoord eetgedrag...
Vasten geeft een heel fijn gevoel... Ik vast elk jaar twee weken lang... Dat is heel fijn en je voelt je heel sterk... Dat is ook een aspect van meisjes die niet volwassen willen worden om vasten te gebruiken om zich goed te voelen... En waarom meisjes, heel simpel omdat op hun uiterlijk gelet wordt, omdat de ander daar zoveel belang aan hecht... daarom...
Als het meisje wil opgroeien tot volwassene, dan pas is er kans op echte genezing... Volwassene hebben geen anorexia...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Of je zit er totaal naast...
Er zijn ook jongens die aan anorixiia leiden of in ieder geval iets dat er op lijkt, maar formeel is het waar wat je veronderstelt. Een van de kenmerken van Anoriexia Nervosa volgens de DSM IV is namelijk het uitblijven van de mensturatie. Flauw misschien, maar om deze reden komt anorexia feitelijk niet bij jongens voor.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het betreft veelal jonge mensen, in grote meerderheid meisjes (85-90%), kort voor of tijdens de puberteit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het kan wel bij jongens en ouderen voorkomen.

-
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Komt niet alleen voor bij jonge meiden! Vriendin van me heeft het gehad, ze is oerleden. Toen ze het kreeg was ze 25 jaar dus niet piepjong meer....