Hoe moet je je overlevingspercentage interpreteren?

stel de artsen geven je 83% kans dat je over 5 jaar nog leeft, moet je het dan zo zien dat het zonder je ziekzijn 100% was geweest?
of had zonder je ziekte je overlevingspercentage op laten we zeggen 89% gelegen?
ik vind het een moeilijk te duiden begrip.

Rieneke1
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Over 100% ga je toch dood :P

Het beste antwoord

Dit betekent dat als er 100 personen de identieke diagnose krijgen, er 83 over 5 jaar nog in leven zijn. Oftewel 17% van de mensen met deze ziekte overleeft het niet (binnen 5 jaar).
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Het had dus anders 100% geweest
ronron1212
13 jaar geleden
Ik maak er op uit,dat de kans dat je er over 5 jaar nog bent, 835 is tegen 100% zonder je ziekte. M.a.w. de kans op algeheel herstel is behoorlijk groot.
Hierbij is natuurlijk niet de kans op ongelukken ingecalculeerd, of het krijgen van een HART OF HERSENINFARCT. MAAR DAT KAN ALLE NU GEZONDE MENSEN OOK OVERKOMEN.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De interpretatie ligt alleen maar aan de leeftijd van de persoon tegen wie dit wordt gezegd.

Zo'n mededeling is voor iemand van 21 jaar dramatisch, en zonder die mededeling zou de overlevingskans misschien wel 97% zijn geweest.

Als dit tegen iemand van 64 wordt gezegd, dan is zoiets een bijna prettige mededeling. Of alle wetten van de logica dan in acht worden genomen weet ik niet, maar deze persoon van 64 zal dit als gunstig interpreteren, en zonder deze mededeling zou hij ook zo'n 83% kans gehad kunnen hebben dat hij over 5 jaar nog leefde.