Waar komt jaloezie vandaan ?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.5K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Aan iedere vorm van jaloezie ligt de primaire emotie angst ten grondslag: angst om te verliezen, angst om buitengesloten/niet geaccepteerd te worden/angst voor gebrek aan.../angst om minder te zijn en ga zo maar door. Er is veel over te zeggen en uit te leggen, maar dat zou de lengte van een ongebundeld boek krijgen. Vandaar een heel beknopte reactie, maar ik hoop dat je een beetje begrijpt waar ik het over heb.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@scarlet101
Ik denk zeker dat er angst bij kan komen kijken, maar ik zie angst niet als oorzaak van jaloezie. Eerder een angst datgene niet ook te kunnen bereiken waar je jaloers op bent op een bepaald moment. het gemis is de daadwerkelijke oorzaak van het jaloers zijn. Als het gemis weg is, ben je namelijk niet meer jaloers.

Het beste antwoord

Uit angst minder te krijgen dan een ander..dat kan liefde zijn, of zekerheid of geluk enz. enz.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Uit het hoofd van een mens
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Door hebzucht
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jaloezie of ijverzucht is een gemoedstoestand of emotie waarbij men datgene wenst te krijgen wat een ander reeds heeft gekregen, of wenst dat de ander datgene niet had. Dit kan zowel om materie, eigenschappen als om relaties gaan. Het gevoel is gerelateerd aan afgunst maar is niet synoniem daaraan (zie onder).

Iemand anders heeft iets dat de jaloerse persoon belangrijk vindt om te hebben. Als de ander gezien wordt als gelijkwaardig zal de jaloezie erger zijn, omdat de jaloerse persoon aanneemt dat hij of zij de gewilde zaak net zo goed zelf had kunnen hebben.

Bertrand Russell zei dat jaloezie een van de machtigste oorzaken van verdriet is. Het is een universeel en ongelukkig aspect van de mensheid, want niet alleen is de jaloerse persoon ongelukkig door deze emotie, hij of zij wenst ook een ander ongeluk toe
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
uit het Ego
men wil hebben
of is afgunstig op wat die ander wél heeft.
een vervelende ego-trek
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jaloezie in een relatie, bijvoorbeeld als je je partner ziet praten met een ander: dat komt voort uit angst, en soms de wens om de ander te beheersen.

Jaloezie op een ander vanwege één of ander bezit: kwestie van 'wat ik zie moet ik hebben'.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het begint al vroeg in je leven: bij de geboorte van je broer of zus vind je dat hij/zij meer aandacht krijgt dan jij. Of later: je bent jaloers op de schoonheid van je vriend(in), op de kwaliteiten van je collega, op de opvoedingskwaliteiten van je buurvrouw of het geluksgevoel van je vriend(in).
Bij jaloezie wil je iets hebben wat een ander heeft, iets waarvan je denkt dat je het zelf niet bezit. De basis van de emotie is het negatieve gevoel dat je tekort komt, ofwel niet voldoende bent. Jaloezie, ook wel afgunst genoemd, werkt als een verlammende emotie. Het komt voort uit een gevoel van angst en onzekerheid en het nare is dat het zichzelf versterkt. Daardoor wordt iedere nieuwe beweging tegengehouden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
uit onzekerheid bij degene die jaloers is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het komt voort uit een diep geworteld gevoel van minderwaardigheid. Je voelt je minder dan de ander. Je projecteert dat op een bepaald gegeven ('die heeft mooier haar', 'die kan beter met mensen omgaan') waardoor het lijkt dat je minder bent dan de ander. Je vindt dat niet eerlijk en je wordt boos. Die boosheid uit zich in jaloers gedrag.

Waar komt die minderwaardigheid dan vandaan? Die komt voort uit trots. ECHT??? Echt.

Je stelt eisen aan jezelf die je niet waar kunt maken (mooier haar). Je weigert je eisen aan te passen aan je kunnen. Dat is beneden je waardigheid. Dan trap je nog liever jezelf de grond in. Dat is trots. En je hebt het niet in de gaten omdat je het met een nederig sausje overgiet: ik ben minder dan een ander... Raar he, dat die jaloezie dan niet verdwijnt?

Oké, aan sommige eisen kun je wel werken (beter omgaan met mensen). Erken dan je eigen tekort en werk eraan. Dat werkt beter dan de ander de grond in trappen, zodat je zelf iets hoger staat. Want dat is wat er vaak gebeurt met jaloers gedrag.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Persoonlijk zie ik jaloezie als een innerlijk gemis. Je komt dan iets tekort, waardoor het pijn doet als je datgene wat je mist bij een ander wel ziet. Dan voel je je jaloers. Dat wil je ook, en het doet nog pijn ook, dus het voelt heel negatief....

Als je eenmaal beseft dat er een gemis zit onder jaloezie, dan kun je voortaan als je je jaloers voelt, je realiseren wát dat gemis dan is. Soms kun je er dan zelf iets aan doen, maar soms ook niet, en dan is het zaak het gemis te aanvaarden.

Veel mensen vinden jaloezie een negatieve emotie. Daar ben ik het niet mee eens. Het kan vervelend aanvoelen, maar hoe je het uit maakt pas of het werkelijk negatief wordt. Als jij slechts in jezelf denkt, sjips, dat wil IK OOK.... dan is het gewoon een gezonde herinnering aan het feit dat je iets mist!!

Soms is dat liefde, aandacht... soms is dat een nieuwe auto of de status die daarbij hoort... soms is dat een karaktertrek als in staat zijn iemand aan het lachen te maken.

Jaloezie kan leerzaam zijn :-)