Waarom zijn 14jarigen te jong om seks te hebben volgens sommige mensen?

Wanneer heb je seks met iemand dan?
Vind je een 14jarige te jong of niet en waarom?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
10.9K

Antwoorden (19)

Sex heb je met iemand als je van iemand houd.
Sex heb je niet omdat je al 14 bent.
erg jong en je hebt nog tijd zat om hier iets mee te doen als je iets ouder bent
13 jaar geleden
omdat veel mensen denken dat je op je 14e nog niet doordachte en volwassen keuze's kan maken, en seks soms veel problemen kan opleveren als je niet nadenkt over de gevolgen ( zwangerschap of soa's)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
op je 14e kun je ook geen doordachte volwassen keuze maken...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dat staat er toch ook...?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
thanks:)
Omdat je dan vaak een heel stuk overslaat...
Pas als je alles ontdekt hebt bij elkaar : strelen, zoenen, lekker knuffelen, dicht tegen elkaar aan dansen, en je vindt elkaar nog steeds helemaal geweldig, dan kan je eens voorzichtig aan sex gaan denken.

Sex is nl. véél leuker en lekkerder als je je helemaal op je gemak voelt bij elkaar, en bij veel 14-jarigen is dat nog helemaal niet het geval, omdat de verkeringen zo veranderlijk kunnen zijn als het nederlandse zomerweer...
Het wordt dan een anatomisch gebeuren, 'even' klaarkomen, en 'dág weer', en óp naar de volgende.

Ik las in de krant, dat veel hele jonge mensen wél met elkaar sexen, maar nog niet met elkaar zoenen - en vind me maar ouderwets : ik vind dat niet de goede volgorde.
Je komt dan niet aan trillend-in-je-tuig-opgewonden-zijn toe, en degradeert wat het meest intieme kontakt tussen twee mensen kan zijn tot 'een snelle 'wip'.

En dan praat ik nog helemaal niet eens over gevoelens hebben voor degene met wie je vrijt...want je vraagt niet naar 'vrijen' of 'de liefde bedrijven', maar je vraagt naar sex - de biologische paring, en niet naar het menselijke 'gemeenschap' hebben.
En dat vind ik nog wel het meest jammere om over te slaan : het hartstochtelijk verliefd zijn op degene, waarmee je het fijnste gaat delen wat een mens een mens kan geven.

Tenzij je als 14-jarige al zo'n ontwikkeld gevoelsleven hebt, dat je daar wél van doordrongen bent. Julia was ook nog zo heel jong, en heeft, sinds Shakespeare haar beschreven heeft, miljoenen liefdesparen geïnspireerd.
Maar Julia was onsterfelijk verliefd op haar Romeo.
En vroeg niet, of ze 'sex' kon hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sex dient in de eerste plaats om leven door te geven.

Wanneer men sex heeft kunnen daar kinderen van voort komen.Wanneer men een kind op de wereld zet start men een18 jaar durend opvoedingsprogramma.
Kan iemand van 14 jaar die zorg financieel,materieel en mentaal verzorgen?

Nou zal je zeggen,nooit van voorbehoedsmiddelen gehoord?

Er zijn harde cijfers die bewijzen dat sommigen op 14 jarige leeftijd niet volwassen genoeg zijn om met voorbehoedsmiddelen om te gaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In principe vind ik het ook wel te jong. Waarom: 14-jarige zitten nog aan het begin van de ontwikkeling van hun hersenen naar volwassenheid.

Ze moeten nog leren de gevolgen van hun daden in te schatten en kunnen dit vaak nog niet op een juiste manier, daarnaast denken 14-jarige dat ze de wereldwijsheid in pacht hebben. Dit is vrij normaal. Deze combinatie samen met de gierende hormonen, maakt dit erg lastig.

14-jarige kunnen over het algemeen nog niet goed overzien wat de gevolgen zijn van al sex hebben. Ze beseffen niet wat er nog allemaal kan en waarschijnlijk zal komen. en dan heb ik het hier niet alleen over zwangerschap of ziektes.

Jongeren die ondoordacht al zo uitgebreid gaan experimenteren met sex kunnen hier echt spijt van gaan krijgen. Sex wordt minder bijzonder door dit soort ervaringen.

Als ze dan later een serieuze relatie krijgen en merken wat sex kan zijn, kunnen ze zich gaan schamen voor wat ze vroeger allemaal gedaan hebben.

Dit kunnen ze van te voren niet weten, want ze missen die ervaring en als je ze het verteld, dan willen ze je niet geloven (dat kan ik zelf wel bepalen, ik weet toch wat ik voel, ik weet toch wat ik nu wil, die wereldwijsheid dus)

Ook is het gevaar er dat als je al zo jong begint met sex en het waarschijnlijk al erg jong vaker gedaan hebt, dat de voorzichtigheid om jezelf voor dingen te behoeden wel eens naar beneden kan gaa. (het loopt wel los, het kan wel een keer, anders doe ik het altijd)

Het zijn allemaal hele normale en logische gedachten bij de gemiddelde puber van 14 die ook echt door de ontwikkeling van de hersenen en de hormonen ontstaat. Je kan het ze dus niet eens kwalijk nemen dat ze zo denken.

Hierin schuilt dus ook het "gevaar". Daarom is het advies, hou je van jezelf, en wacht nog even tot je wat rijper bent en wat volwassener je zult er waarschijnlijk ook meer van genieten en op een wat latere leeftijd blij zijn dat je nog even gewacht hebt.
13 jaar geleden
Ik was eens 14 (16 jaar geleden al!) en toen had ik seks. Ik wilde weten hoe dat was en ik was helemaal gek van een jongen! Ik had het misschien niet moeten doen, maar toen hadden we ontzettend veel lol en we hebben er heel veel plezier aan gehad!
En ik denk er met een glimlach aan terug!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niet doen, veel te jong, geen enkel voorbehoedsmiddel is 100%. Dus loop je altijd het risico om zwanger te raken. (Hier was laatst ook een meisje van 14 zwanger)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sex met je vriend is naar mijn oordeel geoorloofd als je al een tijd verkering hebt, en je bent redelijk zeker een relatie met je vriend op te bouwen.

Als 14 jarige is het wil erg vroeg daar al aan te beginnen, ook al spelen je hormonen daartoe mogelijkal een grote rol.

Je hebt nog een leven voor je, kom je uiteindelijk de ware tegen, dan is het voor hem niet zo prettig als hij weet dat je al met jan en alleman sex hebt bedreven.

Je moet je zelf afvragen of je dit echt wil, laat iemand om je vechten,en geen misbruik van je maken!

Dit naar mijn idee!
Wel een heel eerlijke vraag, m'n complimenten!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben geneigd om te zeggen: ja, dat is te jong, omdat ik dan kijk naar hoe ik zelf was toen ik 14 was.
Maar ik weet zeker dat sommige 14-jarigen er wel aan toe zijn, vermoedelijk niet zo veel, maar toch.

Bedenk wel: als je 14 bent vind je jezelf al heel volwassen; als je 18 bent, denk je: wat was ik toen een kind, nú ben ik pas volwassen!; als je 30 bent kijk je weer wat meewarig terug op jezelf toen je 18 was, en dat gaat zo maar door.
Dat geldt ook voor hoe je anderen ziet, als ik nu (ik ben 42) al die eerstejaarsstudenten in de stad zie, vol van Het Leven dat NU gaat beginnen, en hoe 'groot' ze zich gedragen, dan gniffel ik weleens (en denk: ja, zo was ik toen ook, wat was ik nog naïef toen - en daar zitten voor- en nadelen aan).
Waarschijnlijk kijken 60-jarigen nu net zo naar mij ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat ze dan al héél vroeg de problemen op hun hals halen!

Toegevoegd na 2 minuten:
Ok, kúnnen halen..dat zou zonde zijn van je jeugd. (je vriendjes en vriendinnetjes gaan lekker stappen maar jij moet voor je kindje zorgen..hmm..lijkt me niet tof)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Is het doel van 'stappen' niet om iemand te ontmoeten en om dan kinderen mee te krijgen/nemen?
Dus dan kan je dat 'stappen' eindelijk vaarwel zeggen :).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zo snel?
Hmm..dat was nooit mijn doel..maar ik kan natuurlijk niet voor iedereen spreken..
Maar , ok, er zit wel iets in ja..
Ik ben geen moralist, dus als jij vindt, dat je er aan toe bent met die persoon en die persoon denkt dat ook, dan moet je het maar doen. Als jij op een dak van een gebouw gaat staan en zegt te willen springen, dan zal ik je ook niet tegenhouden.
Toch denk ik dat je beter een tijdje kunt wachten. Je moet oud genoeg zijn om van dingen te kunnen genieten. In een duur restaurant eten heeft ook geen zin voor een 14-jarige, naar een museum of klassiek concert gaan ook niet. Daarvoor moet je iets ouder zijn. Maar dat geldt niet voor iedereen. Ik weet nog wel, dat mijn eerste keer (15 jaar) met een meisje van 13 wel opwindend was, maar ik was al klaar voordat ik er goed en wel in was. Ik denk dat alleen de ontlading opwindend was, maar de seks nauwelijks. Lekker aftrekken voelde beter aan!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
iedereen zegt dat 14jarige het niet mogen doen maar misschien zijn zij er wel klaar voor. Bijna alle volwassen onderschatten jongeren en denken dat zij altijd goed zitten....maar dat is niet zo.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als zelfs volwassenen denken goed te zitten en ze zitten er naast... Kan je nagaan hoe vaak een kind (die nog geen ervaring heeft) er dan naast zit. Je spreekt jezelf dus tegen.
op je 14de ben je soms nog niet klaar en soms wel
over het algemeen kan je die keuze dan nog niet maken en verwar je houden van vaak met iemand leuk vinden.
Er zijn natuurlijk uitzonderingen ik ben bijvoorbeeld op mijn 14de ontmaagd maar ik had al lang verkering met het meisje en we zijn daarna nog 2 jaar bij elkaar gebleven

Conclusie:je kan alleen zelf weten of je te jong ervoor bent
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kom op zeg!!!!!!! 14 jaar!!!!!!!!!! Lees eens goed alle berichtjes en trek dan je conclusie....
Je kan altijd nog gaan zeilen op je 14e....sorry, geintje maar kon het niet laten....:)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
omdat 14 jarige meisjes nog met poppen hoort te spelen en jongens met autos horen te spelen en daar nog niet eens aan moeten denken..
tegenwoordig zijn er al zoveel tienermoeders zelfs kinderen van 12 komen in verwachting thuis..
maar als je 14 bent en je raakt in verwachting.. vraag ik me toch af wie er voor jouw kind zou zorgen dan pas zie je in hoe jong je wel niet bent ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als jij denkt dat je daaraan toe bent,moet je gewoon toegeven,maar wel uitkijken en niet met iedereen zomaar het bed in duiken.Voordat je het weet heb je een slechte naam...en daar weet ik alles van.Al krijgen meisjes wel véél eerder een slechte naam dan jongens...helaas.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ha, die Beertjepoeh;

Fysiek misschien niet, maar als twee veertienjarigen samen seks hebben zal het waarschijnlijk ook niet meer zijn dan een fysieke belevenis zonder veel psychische of spirituele diepgang . Een soort interactief masturberen dus.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vind dat je pas seks met iemand kunt hebben wanneer je met elkaar getrouwd bent. Onze Schepper zegt dat niet voor niks. Of je nou in Hem gelooft of niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niet alle 14-jarigen zijn hetzelfde qua ontwikkelen.

Ik was heel vroeg al redelijk oud zeg maar. Ik gedroeg me ouder dan dat ik was. Dus ik was 15 toen ik voor het eerst seks had, maar dit was omdat ik zeker wist dat we lang bij elkaar zouden blijven, we waren heel erg verliefd en nog steeds en we vertrouwden elkaar. Ik heb nu nog steeds met hem.

Je moet het dus zeker weten, echt van diegene houden en hij ook van jou en hem 100% vertrouwen. Daarbij moet je het 2-dubbel veilig doen! Maar begin er niet aan als je twijfelt en doe het pas na een paar maanden, dan pas ken je elkaar beter en kan je diegene vertrouwen.