Ja, dat kan zeker. Hier heeft men zelfs een naam voor bedacht: azoöspermie. Bij een gemiddelde zaadlozing komen er tussen de 100 en 200 miljoen zaadcellen vrij! Maar het komt dus ook voor dat klaarkomt zonder dat er zaadcellen vrijkomen. Uiteraard kun je dit zelf niet bekijken of "meten". Dit zal door een specialist moeten gebeuren, mocht daar reden toe zijn.

Toegevoegd na 4 minuten:
Hier nog wat Wikipedia zegt over azoöspermie:

Azoöspermie is het volledig afwezig zijn van zaadcellen in het sperma.

Er worden twee vormen van azoöspermie onderkend:

Obstructieve azoöspermie: bij deze vorm worden er weliswaar zaadcellen aangemaakt, maar de zaadcellen komen niet in het ejaculaat terecht door een fysieke blokkade, bijvoorbeeld een afgesloten zaadleider als gevolg van een eerdere sterilisatie.
Niet-obstructieve azoöspermie: bij deze vorm is er een probleem bij de aanmaak van zaadcellen (spermatogenese).
Om de diagnose te stellen worden drie spermamonsters onderzocht. Twee ervan worden gecentrifugeerd om oligozoöspermie uit te sluiten. Wanneer vaststaat dat men over geen zaadcellen beschikt, zal worden onderzocht wat de reden daarvan is. Is er geen fructose aanwezig in het sperma, dan is de kans groot dat de zaadleiders verstopt zijn. Door middel van microchirurgie kan dan soms de doorgang weer vrijgemaakt worden.

Het probleem kan ook liggen bij de hormoonproductie. Aan de hand van de hoeveelheid FSH, LH, testosteron en prolactine kan gezocht worden naar de plaats van het probleem. In enkele gevallen is het dan mogelijk met succes een behandeling in te stellen.

Een laatste test die men kan uitvoeren, is een testikelbiopsie. Hierbij wordt een stukje weefsel uit een teelbal genomen om te kijken of er zaadcellen worden geproduceerd. In de meeste gevallen van azoöspermie is dit niet het geval. Donorinseminatie of adoptie zijn dan de enige alternatieven om kinderen te krijgen.

Wanneer men vermoedt dat een zaadleider afgesloten is, kan semen direct uit de bijbal worden verkregen. Dit gebeurt door een chirurgische ingreep en wordt PESA (percutane epididymale sperma aspiratie) genoemd. Als alternatief kunnen zaadcellen uit het testikelweefsel worden gehaald, dit heet TESE (testiculaire sperma-extractie).

In verreweg de meeste gevallen van azoöspermie bij doorgankelijke zaadleiders is het probleem niet behandelbaar. Zijn er nog wel een paar zaadcellen te bekennen, dan kan ICSI worden overwogen om een bevruchting te bewerkstelligen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ja kijk, dat gebeurt altijd bij heel veel mannen. Dat is namelijk, dat heb je mannen, die hebben zeg maar dat de zaadleiding is doorgeknipt. Met de schaar of de tang ofzo, en dan vastgemaakt aan de binnenkant. Dat heet "vasectomie" en dat is dat dan wil de man die wil niet kinderen maar wekl seks. En dan ja, kijk, nou, dat je dan denk je dat zeg maar dat je als man dan wel weet of er dat is gebeurt zeg maar. Dus! Dat! Als je dan klaarkomt zonder zaad, dan kan dat en dat je het weet ook.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedankt voor het antwoord, al mogen je zinnen de volgende keer iets duidelijker. En vastgemaakt waar aan de binnenkant? Aan de buikwand? Aan de maag?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Neenee, in de balzak. Kijk maar op de wikipedaal doen.
Ja je kunt klaarkomen zonder zaadcellen in je sperma. En daar zijn meerdere redenen voor te bedenken maar de 2 meest voorkomende zijn a een sterelisatie en b Een hormoon probleem.
Dat hormoon probleem daar kun je inprincipe wel dieper op in gaan maar daar heb je hier zo weinig ruimte voor.
En hoe je erachter kan komen met welke van de 2 je te doen hebt ( in dit geval lijkt me de eerste reden dat je klaar komt zonder zaadcellen wel logisch daar ben je dan zelf bij geweest en heb je er zelf ook voor gekozen) zul je naar een arts of specialist moeten voor verder onderzoek want zo met het blote oog is er weinig van te maken.