Is er een mogelijk verband tussen het moment van de menstruatiecyclus en schoolresultaten die een meisje op dat moment behaald

Ik heb het over wat hormonen dan doen, niet over lichamelijke klachten die voor afleiding kunnen zorgen ofzo. En mocht er een verband bestaan; wat zou dan het beste moment van de cyclus zijn om een toets te leren/maken?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

In de eerste helft van de menstruatiecyclus (voor de ovulatie) produceert je lichaam het hormoon oestrogeen. Na de ovulatie produceert het het hormoon progesteron. Deze hormonen hebben een invloed op je lichaam (borsten, gewicht, puistjes) en je gemoedstoestand.

Dus dat kan invloed hebben op de schoolresultaten..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ja, in theorie is dat mogelijk. Hormonen kunnen invloed hebben op je concentratievermogen, al was het maar omdat je onder invloed van hormonen emotioneel net wat minder stabiel kan zijn en daardoor eerder afgeleid.

In dat geval zou de ideale periode van de cyclus ongeveer vanaf de menstruatie tot de ovulatie zijn, in die periode zijn er de minst grote verschillen in de hormoonspiegel van dag tot dag.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja dat kan heel goed. De periode tussen eisprong en menstruatie is niet bepaald de prettigste periode voor sommige vrouwen. Verandering van hormonen kunnen voor stemmingwisselingen zorgen met als gevolg dat je je minder goed kunt concentreren. Ook hoofdpijn tijdens deze periode kan voor concentratieproblemen zorgen.

De beste periode om een toets te maken/leren, zou zijn; na menstruatie tot eisprong.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In ieder geval er niet voor te zorgen dat die twee dingen samenvallen.