Vanaf welk moment in de geschiedenis is de mens zich gaan afzonderen om seks te hebben en waarom?

Voor zover ik weet gebeurt dat niet in de rest van het dierenrijk maar zeker weet ik dat niet.
Ik probeer te achterhalen waarom de mens dat is beginnen doen.

2.8K
Cryofiel
5 jaar geleden
Bij mijn weten doen sommige apensoorten het ook zo. De reden is dat lagere mannetjes niet zomaar seks mogen hebben; alleen het alfamannetje mag dat. Lagere mannetjes zonderen zich dan af om toch seks te kunnen hebben zonder dat het alfamannetje het ziet.

Antwoorden (1)

De behoefte aan privacy tijdens sex lijkt zowel oeroud als typisch menselijk: De meeste stelletjes hebben alleen sex in het openbaar, als er geen alternatief is.
Een sluitende verklaring is er niet, hoewel er vaak een link wordt gelegd met het feit dat mensenvrouwen ook niet zichtbaar vruchtbaar zijn, en tegelijk maandelijks vruchtbaar zijn - de meeste dieren zijn maar eenmaal per jaar vruchtbaar, en dan ook zeer nadrukkelijk merkbaar (zoals elke hondenbezitter weet...). De hypothese is dan, dat dit hele systeem van oorsprong bedoeld was om vaderschap onzeker te maken en zo alle mannen in een groep te vriend te houden. Bewijs voor dit soort verklaringen is uiteindelijk vaak dun of afwezig. Zie bv 'Why Is Sex Fun? The Evolution of Human Sexuality ' van Jared Diamond.
Hoe dan ook, de behoefte aan privacy tijdens sex lijkt dus zo oud als de mensheid, dus minstens 100.000 jaar.
5 jaar geleden
SimonV
5 jaar geleden
+ Privacy bij sex kan instinctief zijn. In 9 van de 12 stammen waar huizen aparte slaapkamers hebben voor ouders, geven mensen de voorkeur aan seks in de slaapkamer. Anders verkiest men sex buiten.
https://medium.com/the-ferenstein-wire/the-birth-and-death-of-privacy-3-000-years-of-history-in-50-images-614c26059e
Goeievraagstell
5 jaar geleden
Dan vraag ik me af waarom de bonobo's zich nooit afzonderen en veel aan polygamie en polyandrie doen.
SimonV
5 jaar geleden
We hebben het hier over de privacygevoelens van mensen.