Ja, dat kan. Herpes, hepatitis B en syfilis kunnen via speeksel overgedragen worden op je genitale slijmvliezen. Chlamydia, gonorroe en hiv niet.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ja dat kan. SOA draag je over via slijmvliescontact. Slijmvliezen zitten ook in de keel. Bij onbeschermde orale seks kun je Chlamydia, gonorroe en syfilis overdragen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
De kans hierop is kleiner , doch mogelijk(!) aangezien het contact is dat bij de ene partij (degene die bevredigd raakt ) alleen via speeksel kan . Om een SOA op te lopen via speeksel zoals bovengenoemde zou je eerder in de " pechvogels " vallen dan dat het vaker voorkomt via andere vormen van (intiem) contact . Maar zeker is het niet uitgesloten , tevens niet waard het risico te lopen . Diegene die de orale bevrediging uitoefent daarentegen heeft een erg groot risico op een SOA . Los van dit bestaan er ook voor orale bevrediging voorzorgsmaatregelen , alsook zijn er inmiddels SOA's die geheel te genezen zijn . Desalniettemin is het altijd aangewezen geen risico te lopen en steeds de juiste voorzorgen te treffen zoals in het geval van een vaste relatie herhaaldelijke testen via de huisarts en indien anders of nodig het gebruik van condoom en andere .