Libido ook wel geslachtsdrift genoemd, is een term die in de seksuologie wordt gebruikt om te verwijzen naar de mate waarin een persoon behoefte heeft aan seksualiteit.

Over het algemeen bereikt het libido bij mannen in de puberteit bijna het hoogtepunt en piekt rond de 20. De vrouwelijke seksdrive bereikt veelal zijn hoogtepunt tussen het 30ste en 40ste levensjaar. Hoe ouder je vervolgens wordt, hoe meer het libido afneemt.

Dit proces staat onder andere onder invloed van hormonen. Bij mannen is dat het hormoon testosteron. Vrouwelijke seksualiteit wordt zowel door testosteron als oestrogeen beïnvloed.

Wat gebeurt als men ouder wordt, is dat de productie van de hormonen testosteron en oestrogeen afneemt. Zo heeft een verlaagd testosterongehalte, zowel bij mannen als bij vrouwen, (meestal ) een verlaagde seksdrive tot gevolg. Voor vrouwen geldt tevens dat wanneer hun oestrogeen productie terugloopt, de doorbloeding van de schede vermindert. Dit gebeurt tijdens de overgang, waardoor de eierstokken hun functie verliezen en ook de aanmaak van oestrogeen geleidelijk aan stopt. Het uiteindelijk gevolg van een slechter doorbloede schede, is het droger worden van de vagina. Bovendien worden de vaginawand en schaamlippen dunner en kwetsbaarder. Hierdoor kan het minder plezierig worden om te vrijen.
8 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Op de leeftijd tussen de 45 en 55 jaar voltrekken zich ook bij mannen hormonale veranderingen die lijken op die bij vrouwen in de menopauze. De andropauze of penopauze wordt in het Engels ook wel het ADAM syndroom genoemd (Androgen Decline in Aging Man). De andropauze veroorzaakt een vermindering van testosteron en mogelijk een verhoging van oestradiol. Testosteron is van groot belang voor het libido bij mannen (en waarschijnlijk ook bij vrouwen). Bij mannen begint het testosteronniveau al na het 30e jaar geleidelijk af te nemen.

Mannen kunnen in de andropauze dus te maken krijgen met libidoverlies en erectiestoornissen. Dat de afname van het libido te maken kan hebben met een afname van testosteron is duidelijk. Een gezonde levenswijze kan helpen om de ergste klachten te verminderen.

Verlies van seksueel verlangen is een van de meest voorkomende symptomen van de menopauze. Tussen de 20% en 45% van de vrouwen in de overgang melden dat zij een daling van hun libido bemerken.
Tijdens de menopauze kan het libido dalen tot een zeer laag niveau en zelfs helemaal verdwijnen. Vrouwen die vroeger seksueel zeer actief waren, kunnen zelfs een afkeer van seks ontwikkelen. Zij zijn daar vaak helemaal door overrompeld, omdat hier niet veel over wordt gesproken. Sommige vrouwen ervaren dat de gedachte aan seks minder wordt en anderen willen wel seks, maar kunnen er gewoon niet meer zo van genieten als vroeger. De afname van libido is waarschijnlijk te wijten aan lagere niveaus van oestrogeen, progesteron en testosteron in je lichaam tijdens de menopauze.

http://50plusje.blogspot.nl/2012/01/andropauze-libidoverlies-bij-de-ouder.html

http://50plusje.blogspot.nl/2012/01/verlies-van-libido-in-de-menopauze-wat.html
8 jaar geleden
erotisi
8 jaar geleden
Interessant is misschien nog de volgende verandering bij mannen: "Met het ouder worden neemt de productie van SHBG (Sex Hormone Bindend Globuline) toe; waarschijnlijk door de aangegeven veranderingen in de hormoonratio. SHBG is een eiwit (globuline) dat door de lever wordt geproduceerd en in staat is om testosteron en oestradiol sterk aan zich te binden. SHBG transporteert vervolgens deze hormonen in een inactieve vorm via het bloed door het lichaam. In de aan SHBG gebonden vorm zijn de hormonen niet werkzaam, alleen het “vrije” testosteron kan werkzaamheid op de weefsels uitoefenen. In een gezonde situatie bestaat zo’n 2 tot 3 procent van het totale testosteron uit dit vrije testosteron. Het is bekend dat een verhoging van oestrogenen tot een verhoogde productie van SHBG leidt en dat een verhoging van testosteron tot een verminderde productie van SHBG leidt. Dit laatste is wenselijk. Het ‘vrije testosteron’ daalt weliswaar na het 30e levensjaar met gemiddeld 1 procent, maar in de leeftijdsklasse van mannen tussen de 60 en 80 jaar zit pas 20 procent aan de lage kant. Mannen die gezond eten en blijven sporten kunnen dit geleidelijke proces in hoge mate tegenhouden en vitaal blijven."