Waarom zakt mijn libido niet als ik menstrueer?

Ik heb een hoog libido. Ik heb net geleerd dat wanneer je menstrueert, je normalitair niet vruchtbaar bent. Hoe kan het dan dat ik nog steeds zo'n extreem hoog libido heb tijdens mijn menstruatie? Het zou logisch zijn dat mijn libido die periode juist afneemt.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.5K

Het beste antwoord

Omdat bij mensen het libido niet wordt gestuurd door de vruchtbaarheidscyclus, maar wij het hele jaar door jongen kunnen krijgen. Net zomin als dieren "voelen" wij wanneer onze vruchtbare periode precies is - al wéten we dat tegenwoordig wel, maar die kennis is van veel recenter datum dan je denkt, maar duurt bij ons de "bereidheid" het hele jaar door.

Hoe hoog je libido is wordt vooral gestuurd door hormonen, waarbij ook nog eens geldt dat hoe vaker je het doet, hoe meer zin je hebt (ondermeer door de aanmaak van testosteron, ook bij vrouwen).

Je hoofd weet dat je niet vruchtbaar bent als je menstrueert, maar je lijf weet dus helemaal van niks, en bij mensen schijnt seks ook veel invloed te hebben op de paarband. Nooit seks willen als je niet vruchtbaar bent (of geen kinderen wilt) zou dus niet goed zijn voor je relatie, die weer nodig is om je eventuele kinderen veilig op te laten groeien (in een samenleving zonder sociale zekerheidsstelsel).

Sterker nog, juist doordát vrouwen tegenwoordig weten dat zwangerschap vrijwel uitgesloten is tijdens de menstruatie, kan dat remmingen wegnemen om ongehinderd door dat risico seks te hebben, en daardoor de lust juist verhogen. Dat is dus feitelijk een cultureel verschijnsel dat wellicht tegen je biologie ingaat, maar wel goed verklaarbaar is in een samenleving waarin voortplanting niet meer vanzelfsprekend het belangrijkste doel is in je leven.