Hoe is het mogelijk dat als je opgewonden (geil) bent,je tot dingen instaat bent,waar je "normaal" niet aan denkt?

Als ik niet sexueel opgewonden ben,moet ik aan sommige dingen niet denken.Ben ik dit wel,dan vind ik de meeste dingen niet meer pervers.Wat zorgt ervoor dat je dan anders denkt?Of zit dat anders denken toch in me,en komt dat er dan pas uit?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
11.6K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je heel veel honger hebt, eet je ook dingen waar je anders geen zin in hebt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
http://www.billenkoek-info.be/lezing_seks_in_de_hersenen.htm ik hoop dat je hier wat aan heb
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je geil bent, dan ben je GEILHEID.
Als je niet geil bent, dan weet je niet wat het is.

Het beste antwoord

Ik denk dat, net als bijvoorbeeld bij alcoholgebruik, er alleen uit komt wat erin zit.

Er zijn veel meer dingen lekker dan wat door de maatschappij 'normaal' wordt gevonden. Je conditionering op dat gebied is zo sterk, dat je in neutrale toestand ook écht niet aan die dingen moet denken.

Maar als je opgewonden raakt, vallen er remmingen weg, waardoor je jezelf ineens wél toestaat aan die dingen te denken. Dan doet je conditionering er ineens niet meer zo toe.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat klopt, dat komt door stoffen als dopamine die worden aangemaakt.

Andere antwoorden (5)

Ik denk dat het met onze "Oer-behoeften" te maken heeft.
Bij mij neemt iets anders gewoon het roer over en pas als ik klaar ben wordt ik weer mijn nuchtere ik.

Echt een goede vraag trouwens, dit is zo bekend. Soms als ik dan "klaar" ben denk ik bij mezelf: Waar ben ik nu weer mee bezig?!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In de Quest stond hier een artikel over, althans over seksuele opwinding.

Als je opgewonden bent worden er allerlei stoffen aangemaakt in de hersenen die het gevoel van euforie en opwinding versterken en die je remmingen blokkeren:

Dopamine: ervaring van genot
Serotonine: regelt de afgifte van dopamine
Endorfine: verzacht de pijn
Oestrogeen: vrouwelijk hormoon, ook bij mannen aanwezig
Testosteron: mannelijk hormoon, ook bij vrouwen aanwezig.
Oxytocine: knuffelhormoon, versterkt de band tussen mensen

De meeste van deze stoffen zorgen niet alleen voor lichamelijk effecten (zoals betere doorbloeding in de geslachtsorganen), maar zijn ook van invloed op je denken. Alsof je besturing tijdelijk wordt overgenomen.

Vooral door het wegnemen van remmingen zal je in staat zijn om je heel anders te gedragen dan normaal.

Toegevoegd na 6 minuten:
Deze opiaten die aangemaakt worden in je hersenen kunnen ook verslafend zijn. Wetenschappers denken dat bijvoorbeeld bij mensen die van SM houden niet alleen de psychische effecten (het spel) een rol spelen, maar ook doordat de pijn door de effecten van dopamine en endorfine wordt verminderd en dat je door de afgifte van deze stoffen je een gevoel krijgt dat je lekker vindt. Het speelt dus allemaal in je hoofd af.

Toegevoegd na 25 minuten:
Artikel Quest 08/2009 is te vinden op:
http://asexuality.org/du/index.php?topic=2125.0

Toegevoegd na 1 dag:
verslafend = verslavend (zucht).

In ieder geval is dopamine een heel belangrijke factor in het wegnemen van remmingen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat dat dan het zgn."gelukshormoon" word aangemaakt!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Door de opwinding vergeet je je normale denkpatroon en kun je dingen doen of denken waar je normaal niet op zou komen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja zeer zeker waar het endorfine verhaal hierboven klopt, zelf als praktiserend - masochist weet ik daar alles van.
In een spel ( dan ben ik dus opgewonden en geil ) ben ik tot heel veel in staat kan heel veel pijn verdragen en geniet daar van maar als ik in het dagelijks leven mij bezeer .....dan zeg ik ook gewoon au en vind dat ook niet fijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Heb ik ook