Heb ik kans op hiv na het vingeren sneetje in mijn vinger?

Hallo na het vingeren van mijn partner heb ik een sneetje opgelopen. Heb ik nu een groot kans dat ik hiv heb opgelopen? We hebben beide geen hiv

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
3.9K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je moet ook niet met vingers in sneetjes zitten...
Ritsuka
9 jaar geleden
Lees je nog eens in over HIV en andere SOA's, en hoe je zwangerschappen voorkomt, want het klinkt of je er niet zo veel van weet.
Kijk ook eens op www.sense.info voor info

Het beste antwoord

Je kunt in elk geval géén HIV opgelopen hebben door het vingeren - of je verder nog risico-activiteiten onderneemt, kunnen wij natuurlijk niet weten.

In de eerste plaats, en meest belangrijk: je zegt een sneetje in je vinger opgelopen te hebben NAdat je je partner gevingerd hebt. Er is dus op geen enkel moment contact geweest van het wondje op je vinger met welke andere lichaamsvloeistoffen dan ook. In elk geval niet tijdens het vingeren.

Minstens even belangrijk: je partner heeft geen HIV. Er vanuit gaande dat dit klopt, kun jij nooit HIV van haar (of hem, maar meestal noemen we 'handwerk' dan geen vingeren) hebben gekregen.

Overigens zou ook als je partner wél HIV zou hebben, de kans op besmetting via deze weg nog niet erg groot zijn (al is 'niet groot' gezien de ernst van de door HIV veroorzaakte ziekte natuurlijk niet iets waar je genoegen mee moet nemen: in dat geval zou iemand aanvullende maatregelen moeten nemen).

Het meest belangrijk voor jou is dat je in de door jou beschreven activiteit geen enkel risico hebt gelopen op HIV. Als je sekspartner geen SOA's hééft, kunnen die ook niet doorgegeven worden tijdens de seks. De O in SOA staat voor overdraagbaar: het zijn ziektes die door seks overgedragen kunnen worden van de ene partner naar de andere; geen ziektes die veróórzaakt worden door (onveilige) seks.

Maar dit zijn wél zaken die je eigenlijk zou moeten weten vóór je seksueel actief wordt. Seks is een spelletje dat nu eenmaal bepaalde gevolgen kan hebben, dus je kunt maar beter de spelregels kennen voor je besluit om mee te spelen. Kijk eens op een site als sense.info of www.seksualiteit.nl . Zorg ervoor dat je alle informatie hebt die je nodig hebt om jezelf en je partner te kunnen beschermen. Als je het lastig vindt om via internet de juiste informatie te vinden, dan kun je misschien iemand uit je omgeving (een ouder, oudere broer/zus, mentor op school?) om advies vragen. Ken je niemand bij wie je terecht kunt of vind je het lastig om over zulke intieme zaken te praten met je ouder(s) of andere mensen die je kent, dan kun je bij Sense eventueel ook een afspraak maken voor het spreekuur - als je tenminste onder de 25 bent. Je kunt daar gratis terecht met al je vragen over seks, SOA's en anticonceptie. Via de site kun je zoeken waar je terecht kunt bij jou in de buurt. Als je besluit een afspraak te maken, is het misschien een idee om samen met je partner te gaan zodat jullie allebei je vragen kunnen stellen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Oke bedankt voor uw uitgebreide uitleg!

Andere antwoorden (2)

Als geen van beide HIV heeft lijkt het me sterk dat je hiv kan krijgen. Let er wel op dat de meeste mensen (80%) niet eens weten of ze wel of niet HIV hebben zonder een test te doen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nee, als zowel jij als je partner geen HIV heeft staat de kans om HIV te krijgen gelijk aan 0