is na de bevalling je vagina altyd groter?

wat als je man een hele kleine pik heeft en na de bevallin niet meer voelt? kan dat ? word door borstvoeding de vagina weer kleiner?

9 jaar geleden
23.5K
Ivana
9 jaar geleden
Niet voor niets duurt een kraamtijd 6 weken. Je moet nadien bekkenbodemspier-oefeningen doen, dat voorkomt een verzakking.
Alles komt vanzelf weer goed, mits je goed voor jezelf zorgt.
Door borstvoeding krimpt je baarmoeder in de oorspronkelijke grootte en dat is de eerste dagen goed te voelen. Je kunt daar heel veel pijn van hebben, maar bij een eerste baby voel je dat nauwelijks.
Ritsuka
9 jaar geleden
de vagina is behoorlijk elastisch hoor

Antwoorden (2)

Het idee dat een vagina wijder kan blijven door veelvuldige seks of na een bevalling, is totaal verkeerd. Zelfs als je een zesling hebt gehad, zit ze achteraf nog strak genoeg om elke penis te omsluiten.

Na een bevalling hebben de meeste vrouwen echter wel tijd nodig om te recupereren. Het vaginale weefsel is heel gevoelig, soms zijn er scheurtjes of bloedingen, en de vagina kan ‘opener’ aanvoelen. Er is dan ook een baby van een paar kilo door gepasseerd. Maar normaal gezien herstelt de vagina zich na enkele weken. Zelf kan je misschien het gevoel hebben dat je vagina wat wijder is, maar dat hoeft geen belemmering te zijn om een prettig seksleven te hebben.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je hebt een heel klein beetje gelijk : wat dat betreft kun je het vergelijken met een nieuwe ballon die je 1 x hebt opgeblazen, of een nieuwe coltrui die je 1 keer hebt aangehad : heel iets basisrek gaat er wel uit, en die oorspronkelijke "spanning" krijg je niet weer terug.

Maar : de vagina is zo flexibel en rekbaar, hij blijft gewoon overdag weer in gesloten toestand en hij 'lubbert' niet dermate uit dat het effect heeft op je seksleven. Stel je voor ; dan zou je zelfs geen tampons meer kunnen dragen - en die zijn toch dunner dan zelfs de kleinste penis. Zelfs een vinger blijf je gewoon voelen.

Bovendien gaat het alleen om de basisspanning ; als je er passief bijligt en niks doet. Zelfs slecht getrainde slappe bekkenbodemspieren zijn nog sterk genoeg om een beetje steviger 'grip' te krijgen en meer "gevoel" voor beiden te creëren.

Borstvoeding zorgt niet voor het (weer) krimpen van je vagina. Wel voor het versneld krimpen van de baarmoeder, door het hormoon oxytocine dat zowel voor de melkproductie zorgt als voor het samentrekken (krimpen) van de baarmoeder. Je vagina heeft gewoon wat tijd nodig, en wat oefening. Maar dat kan ook zonder vaginale bevalling beslist geen kwaad.