ik neem mijn pil door maar moet ik dan een map nemen?

ik neem mijn pil door zodat ik mijn menstruatie niet zou krijgen maar kan ik dan ook zwanger geraken? Mijn vriend zei dat ik achter de morning after pil moest gaan maar kan ik dat wel nemen in combinatie met de pil?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.4K
Ritsuka
9 jaar geleden
als jij de pil normaal slikt en je hebt geen last van braken of diarree, en je bent niet aan antibiotica, dan werkt de pil normaal hoor.
af en toe een stopweek houden kan wel handig zijn, maar de werking van de pil word niet minder bij doorslikken

Antwoorden (2)

Niet nodig, zeggen ze. De pil doorslikken beinvloedt de werking niet. Zie: http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/zwangerschap/32495-zwanger-worden-terwijl-je-de-pil-slikt-is-het-mogelijk.html. Je kan het voor de zekerheid ook even vragen bij de apotheek.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nee joh, MAP is nergens voor nodig als je de pil slikt. Niet doen hoor, dan krijg je een hele hoop hormonen binnen terwijl het nergens voor nodig is.

De pil lang doorslikken maakt hem eigenlijk veiliger, omdat je zelfs bij het vergeten van een paar pillen dan nog beschermd bent (mits je lang genoeg slikt). De regel is dat je beschermd bent met de pil als je hem minimaal 21 dagen achtereen slikt. Langer mag, korter niet. De stopweek mag maximaal 7 dagen zijn om beschermd te zijn tegen zwangerschap. Korter mag, maar langer niet. Als je je aan die regels houdt, ben je gewoon beschermd tegen zwangerschap.

Stel dat je de pil al zes weken achtereen slikt en je vergeet er een paar, dan telt dat tot zeven dagen gewoon als stopweek en ben je alsnog beschermd. Maar als je net een stopweek hebt gehad (minder dan 21 dagen geleden) en je vergeet er een paar, dan ben je mogelijk (afhankelijk van de week van de strip waarin je zit en hoeveel pillen je vergeten bent) niet meer beschermd. Dus zoals ik al schreef: eigenlijk wordt de pil alleen maar veiliger van langdurig doorslikken.

Toegevoegd na 8 minuten:
Overigens: de morning-after pil werkt door de eisprong uit te stellen. Als je de pil slikt (minimaal 21 dagen en maximaal 7 dagen stop) dan heb je helemaal geen eisprong. Alleen al om die reden is het onzinnig om de MAP te nemen als je de pil slikt. Als je nu ziek bent geweest (overgeven, diarree) of als je hem niet juist slikt (minder dan 21 dagen achtereen, of te lange stopweek) dan is het een ander verhaal, maar als dat niet het geval is, heb je niets aan de MAP wanneer je ook al de pil slikt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ivana
9 jaar geleden
Keurige complete uitleg. Plus.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Alleen moet in de toevoeging 'morning after pil' gewoon 'pil' zijn, volgens mij.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Stippel: hoe bedoel je precies? Ik heb mijn toevoeging nog een paar keer doorgelezen, maar zie niet precies wat je bedoelt. Zoals ik schrijf werkt de morning after pil (dus noodpil of MAP) door uit uitstellen van je eisprong. Daardoor is de kans op een bevruchting veel kleiner. De reden dat de MAP minder veilig is dan de pil is dan ook dat het uitstellen van de eisprong geen zin meer heeft als je net je eisprong hebt gehad. Maar als je de pil (gewone anticonceptiepil) slikt, heb je helemaal geen eisprong. Ook geen menstruatie trouwens, er ontstaat wel eens spraakverwarring doordat mensen het soms hebben over ongesteldheid wanneer ze de onttrekkingsbloeding bedoelen die ontstaat wanneer een vrouw een stopweek heeft van de pil. Wanneer je de anticonceptiepil dus juist gebruikt, heeft de MAP geen aanvullende waarde: die verkleint normaal gesproken de kans op een bevruchting fors door de eisprong uit te stellen. Als er geen eisprong plaatsvindt doordat een vrouw hormonale anticonceptie gebruikt (dat geldt namelijk voor zowel de pil als de nuvaring, mirena spiraal, pilpleister, prikpil, minipil of implanon staafje), heeft de MAP geen meerwaarde omdat er dan geen eisprong is die uitgesteld zou kunnen worden. Ik weet niet of ik het duidelijk uitleg zo hoor, dus als het niet helder zijn dan roep je maar. Maar de 'gewone' pil werkt zeker niet door de eisprong uit te stellen, die onderdrukt namelijk de eisprong - als het goed is - volledig. Dus ik begrijp geloof ik ook niet helemaal wat jij bedoelt. (Zou overigens wel typisch iets voor mij zijn hoor, dat ik te snel tik en daardoor rare (tik)fouten maak. Maar deze keer heb ik echt geschreven wat ik bedoelde ;-))