Hoeveel weken na het onveilige seks is een soa test aan te raden?

Ik heb onveilig gevreeën en zou graag een soa test afleggen maar hoeveel weken na het onveilige seks zou een soa test aan te raden zijn?
Ik woon in België.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.6K

Antwoorden (2)

De belangrijkste SOA's zijn nog steeds chlamydia en gonorroe. Gonorroe heeft een incubatietijd van een dag tot 3 weken; chlamydia van een dag tot 5 weken. Ik zou dus zeggen dat het verstandig zou zijn om te wachten totdat 5 weken voorbij zijn.
Dat is zolang je geen klachten hebt van afscheiding uit je plasbuis of branderigheid bij plassen. Als je die klachten wel hebt kan je net zo goed direct laten testen.

Als het ging om onveilige seks met een prostituee (of iemand met vele onveilige contacten met verschillende mensen) of als het ging om anale/ homoseksuele seks kan er reden zijn om ook te testen op hepatitis B en HIV.
De incubatietijd van hepatitis B is een maand tot 6 maanden; HIV een jaar tot 15 jaar. Of je daarop wil wachten laat ik aan jezelf over. Bedenk wel dat als je een indicatie hebt voor deze twee het testen voor het verlopen van de incubatietijd de besmetting niet geheel uitsluit; de kans op zo'n besmetting is wel erg klein.

Op andere SOA's wordt doorgaans niet getest.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je mag er vanuit gaan dat je huisarts de afweging kan maken welke testen nodig zijn. Mocht hij daar moeite mee hebben dan bestaat er een NHG standaard waarin dat uitgekauwd wordt.
Dat is weliswaar Nederlands, maar voor België zal de situatie niet veel anders zijn.
Dat het ging om seks met een prostituee is dus van belang bij de afweging.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nee, dat maakt niets uit.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Om te beginnen je PENIS is BEsneden, als ik er vanuit mag gaan dat ze hem er niet afgesneden hebben... Maar goed, je hebt gelijk dat na een besnijdenis een man een lage kans heeft om HIV besmet te raken. De kans wordt ongeveer 60% kleiner. In Afrika komt HIV zoveel voor dat een besnijdenis inderdaad de kans significant verlaagd. In Nederland en België is de kans op HIV al zo klein dat die 60% verlaging nagenoeg niets uitmaakt. Tijd voor wat epidemiologie:
In Nederland en België is ongeveer 2% van alle prostituees HIV-besmet. De kans dat je HIV krijgt na seks met een HIV-besmet persoon is ongeveer 1% (tot 10% als jullie beiden meerdere andere SOA's zouden hebben en anale seks en er sprake is van een erg virulente stam). De kans dat je zonder besnijdenis HIV besmet raakt na onbeschermde seks met een prostituee is dan dus 2% x 1% = 0,02%. Als je wel besneden bent dan is de kans 60% kleiner oftewel 0,02% x 60% = 0,012%
Oftewel de kans gaat van bijna nul naar bijna nul. De situatie in Afrika is gewoon heel anders. In bijvoorbeeld Zuid-Afrika is 18,3% van de bevolking HIV-besmet. Daarbij komt dat er in Afrika vaker aan anale seks gedaan wordt, mensen vaker een andere SOA erbij hebben en er is Afrika vaker sprake is van een erg virulente stam. De overdrachtskans blijkt dan gemiddeld op ongeveer 5% uit te komen. In Afrika is de kans op HIV na onbeschermde seks dus
18,3% x 5% = 0,915%
Dit is de kans na eenmalige seks, maar dat geldt voor elke keer. Na zeg 30 jaar 2 maal per week seks komt de kans om gedurende het leven besmet te worden op 1-(1-0,00915)^(2x52x30) = nagenoeg 100% Dan maakt die 60% door besnijdenis dus opeens wél veel uit. Bovenstaande getallen heb ik van het RIVM (behalve uiteraard de 2x seks per week voor 30 jaar.)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat doet toch niet ter zake?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Oh wacht, ik dacht dat je bedoelde dat je in Turkije besneden bent. Sorry, even abuis. Maar goed, als je het in Nederland/ België had gedaan zou het advies al zijn om te laten controleren op hepatitis B en HIV. Ik weet het niet zeker, maar ik zou denken dat de kans op een besmetting in Turkije groter is. Het advies om te laten controleren wordt dan alleen maar groter. Je zou kunnen bespreken of he huisarts ook wil testen op syfilis, maar daarvoor moet je eerst 3 maanden wachten.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat hangt van nogal wat zaken af.
Een acute infectie geneest meestal spontaan. Bij een chronische infectie lukt het soms ook met interferon, maar vaak lukt het ook niet en moet je virusremmers blijven slikken.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Tsja, dat had je eerder moeten bedenken.
Maar volgens mij gaat dit al lang al niet meer over je oorspronkelijke vraag.
Wanneer en op welke SOA je het beste kunt testen hangt af van wat voor soort seksuele handelingen er zijn verricht. Een handig stappenschema dat je kunt volgen om een advies voor de juiste SOA tests te verkrijgen vind je op http://www.soapoli-online.nl/soatest
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
?
Je vraagt na hoeveel weken je een SOA-test kunt afleggen. Er zijn voor verschillende SOA's ook verschillende testen. Er gelden ook verschillende incubatietijden. Dus voordat je een test gaat doen moet je eerst inschatten wélke SOA tests je moet doen.
Ik gaf je een link naar een webpagina waar je dat kunt bekijken, en daar wordt ook aangegeven wanneer je een bepaalde test kunt doen.
Ik ben niet verbonden aan die site, dus het heeft niets met reclame te maken.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het spijt me jongleren, maar die site komt ook op mij over als reclame, en wel voor de soa-thuistesten.
Ik heb verschillende combinaties geprobeerd en steeds wordt me verteld dat er veel meer getest zou moeten worden dan de richtlijnen zeggen.
Toeval dat ze die ook meteen te koop aanbieden?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nee, geen toeval. De site verkoopt SOA-testen, en biedt een tool om te bepalen welke risico's je kunt lopen bij welke seksuele handelingen, én geeft daarbij aan hoeveel weken je moet wachten voordat je betrouwbaar kunt testen. De tool en de informatie die je krijgt geeft antwoord op je vraag lijkt me. Maar dat verplicht je toch niet tot het kopen van een test? PS: op welke richtlijnen baseer je je dan?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De richtlijnen die wij als huisartsen gebruiken.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Zulke richtlijnen zijn ook zeker goed, net als uw antwoord. Natuurlijk zal een site die testen te koop aan biedt eerder ruim adviseren dan te weinig. Maar u zult het als huisarts toch beamen dat het ook afhankelijk is van wat er gedaan is aan seksuele handelingen, alvorens wordt bepaald wat voor risico's iemand heeft gelopen, en dat dit naast algemene richtlijnen wordt gehouden om te bepalen waarop iemand getest moet worden? (hoewel ik denk dat dit te ver gaat op een site als deze).
De website dit ik noemde is opgezet door mensen die van de GGD afkomen, dus het lijkt me geen onzin, vandaar mijn reactie.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nee, onzin is het natuurlijk niet.
Het viel me gewoon op, dat je volgens die site zo ongeveer altijd op alles moet testen terwijl in de praktijk testen op alleen chlamydia en gonorroe volstaat. Als er na zo'n voorstel tot overdiagnostiek meteen de spullen te koop worden aangeboden, dan begint het bij mij te jeuken.
Dat is iets anders dan dat uw antwoord onzin zou zijn.