Moet ik me laten testen op SOA?

Hallo iedereen
Ik heb 2 nachten geleden voor het eerst seks gehad. Ik ben 16 jaar en het was met een vriendin van mijn beste vriend.
Het was haar 3e keer en ze neemt de pil.
We hebben geen condoom gebruikt dus ik stel er me wel vagen vij....
Hoeveel kans heb je op 16-jarige leeftijd op een SOA?
Moet ik me echt laten testen?
Mijn ouders mogen het in geen geval
Weten!

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.3K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Maar ik heb gehoord dat de meeste soa's pas na 2 maand kunnen opgespoord worden
En ook het feit dat ze nog maar 2 keer seks heeft gehad, verlaagt het risico toch of niet?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
het maakt niet uit hoeveel bedpartners jij of zij heeft gehad. je kan net de verkeerde treffen die iets heeft. want ookal heeft zij er maar 2 gehad, weet je niet wat die jongens waar zij het mee heeft gedaan allemaal hebben uitgespookt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Niet in paniek ! Het was dom !maar waarschijnlijk niks aan de hand . Ten eerste niet nu je de smaak te pakken hebt direct weer met de blanke sabel te keer gaan . Wacht het even af of je klachten krijgt ! Jeuk afscheiding , of pus pijn bij het plassen zo ja maak een afspraak bij je huis arts . Mocht je ma vragen waar voor zeg maar iets maar beter gewoon de waarheid . Dat is meestal het simpelst . De gebeurtenis is heel menselijk en komt in de beste families voor . Ook wel bij je ouders die komen ook niet uit een ei . Dus rustig aan kijk de situatie even aan maar bij jeuk of ? Ga naar de dokter . Succes
Ritsuka
9 jaar geleden
Laat je gewoon testen
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Van 1x seks met iemand die het zelf al eerder gedaan heeft kan je in principe elke soa krijgen. Ongeacht je leeftijd, aantal keren, of wat ook. GEBRUIK EEN CONDOOM!!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als je onbeschermde sex hebt, loop je risico op een SOA. Jouw leeftijd of pilgebruik van de dame maken daarbij niet uit. Wij weten niet wat de vriendin in kwestie allemaal heeft uitgespookt, en al helemaal niet wat háár eerdere bedpartners hebben uitgespookt. Het is belangrijk je te beseffen dat SOA's vaak zonder verschijnselen verlopen, maar je dan wel anderen kunt besmetten. Meteen een SOA test doen is inderdaad niet zinvol, dat kan het beste vanaf 3 weken na het onbeschermde contact, anders zegt een negatieve test nog niets. Als je klachten krijgt kun je wel meteen al testen. Zoals eerder al gezegd: je kunt met vragen en onderzoek naar SOA's laagdrempelig terecht bij je huisarts. Die heeft geheimhoudingsplicht en kijkt ook niet vreemd op van dergelijke vragen omdat hij/zij daar veel ervaring mee heeft. bron:
https://www.nhg.org/standaarden/volledig/nhg-standaard-het-soa-consult

Antwoorden (3)

de leeftijd die je hebt heeft niks te maken met de hoeveelheid kans op een soa. je zult je echt moeten laten testen als je wil weten of je een soa hebt. mensen die zo'n test afnemen bij de ggd (en ook de huisarts) hebben zwijgrecht en zullen alles wat je met hun bespreekt voor zich houden en niet verder vertellen.

de pil beschermt niet tegen soa's, alleen (wanneer goed ingenomen) tegen zwangerschap.

heel veel succes.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Niet de leeftijd maar wel het gemiddelde aantal beperkte partners maakt de kans wel wat kleiner, maar zekerheid heb je dan natuurlijk niet. Gebruik in het vervolg dan toch maar een condoom als je merkt dat je achteraf je toch wel zorgen maakt. Doe samen een test (gewoon doen) en dan kan je daarna vrolijk 'zonder' verder.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Zoals anderen ook al zeggen is de kans op een SOA niet afhankelijk van je leeftijd; ook de pil doet niet ter zake aangezien die niet beschermt tegen SOA's.
Het aantal onbeschermde seksuele contacten doet wel ter zake; hoe meer hoe groter de kans op een SOA. Bij jou is dat nu dus één en bij je vriendin drie; dat zijn er niet veel en dus is de kans op een SOA niet zo groot.

Toch zou ik zeggen dat het testen een goed idee zou zijn; al was het maar voor je eigen gemoedsrust.
Je zult wel nog even moeten wachten met testen. Zo op je verhaal zou je alleen getest moeten worden op chlamydia en gonorroe. Gonorroe heeft een incubatietijd van 1 dag tot 3 weken en chlamydia van 1 dag tot 5 weken. Testen heeft pas zin als de incubatietijd verstreken is, of als je klachten hebt. Dat betekent dat je tot 5 weken na de onbeschermde seks moet wachten met testen. Als je voor die tijd klachten krijgt van afscheiding of pijn bij plassen kan je al wel eerder testen.

Tot die tijd is het wel zo verstandig om het wel safe te doen. Als jullie je dan beiden tegelijk laten testen en beiden geen SOA blijken te hebben kunnen jullie daarna veilig onbeschermd verder gaan. Dat is als ik aan mag nemen dat jullie beiden alleen seks met elkaar hebben en niet met nog andere mensen.

Toegevoegd na 8 minuten:
Je ouders zullen er niet achter komen, tenzij je het hen zelf vertelt. Je huisarts heeft immers een beroepsgeheim.