Tijdens mijn werk als postbezorger merk ik steeds dat mannen mij langdurig aanstaren. Ik voel me hier heel ongemakkelijk bij, wat moet ik doen?

Ik (18 jaar) bezorg post als bijbaan. Mijn wijk is multicultureel en ik merk steeds dat mannen mij (langdurig) aanstaren. Soms gaan ze zelfs heel dicht bij me staan terwijl ik post in de brievenbussen aan het gooien ben. Ik voel me hier heel ongemakkelijk bij. Tegelijk weet ik niet wat ik hier tegen moet doen. Omdat er nooit echt iets gebeurd is, is er geen sprake van seksuele intimidatie. Maar ik voel me wel heel ongemakkelijk en soms onveilig tijdens mijn werk. Het zou zomaar kunnen dat ik op dag in een huis of portiek gesleept word en het dan minder mooi afloopt.

Toegevoegd na 21 minuten:
Voor alle duidelijkheid, ik loop er niet sexy bij. Ik heb gewoon mijn bedrijfskleding aan, spijkerbroek, gympen en mijn haar vast.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.8K

Het beste antwoord

Veel mensen denken dat hun postbode/bezorger al het nodige van hen weet. (Niets is minder waar, maar dat weten zij niet.) Daardoor voelt het voor hen meteen vertrouwd. Terwijl je alleen maar je werk doet. Misschien heb je wat aan deze tips:
Houdt je postbundel tussen jou en de persoon in. Eventueel nog extra een felgekleurde pen in je hand die je wat naar voren steekt.
Je kunt dit nog eens extra benadrukken door wat drukkere bewegingen te maken die wat onvoorspelbaar kunnen overkomen. Als je aarzelende bewegingen maakt kom je al wat kwetsbaarder over. Oefen dit eventueel met een collega (het kan ook helpen als je dit bespreekbaar maakt, het levert je vast tips op van ervaringsdeskundigen die dezelfde wijk hebben gelopen) of gewoon thuis voor de spiegel.
Ook kun je je postfiets, of post kar tussen jou en de ander zetten.
Draag je een schoudertas of een buidel met reclame erin o.i.d.? Steek die eventueel naar voren.
Blijf niet staan, loop door. Neem eventueel als eerste het initiatief en zeg ferm "goeiemorgen" en stap stevig voorbij. Je bent aan het werk. Straal dat uit.
Je zou, om je wat zelfvertrouwen te kunnen geven, een cursus zelfverdediging kunnen volgen. Er zijn cursussen waar je tevens leert om je verbaal te leren verdedigen.
Daar heb je niet alleen in je werk plezier van, maar ook in je verdere leven.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Ik zou hier zeker melding van maken bij je baas
Want hoe je het ook went of keert dit is geen veilige werk situatie voor je
wellicht kan je een andere wijk krijgen ?
zo te lezen begin je behoorlijk bang te worden en dat is juist de bedoeling van deze intimidatie.
laat je niet bang maken maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan
wellicht is er een plaatselijk wijkagent wiens telefoon nummer je mag hebben in geval van nood ?
Als je gaat bellen dan verbreek je het isolatie moment dat ze proberen te creeren
dan houden ze wel op en anders zeg je precies wie je gaat bellen als je ze daarvoor hebt gewaarschuwd.
misschien helpt een bleutooth headsetje ???

Trouwens je mag best ronduit zeggen dat je het onprettig vindt en dat je wat ruimte nodig hebt.
misschien heeft je baas ook goeie tips op dit gebied.?
9 jaar geleden
je kan hier melding bij je werkgever van maken. zoals hier boven ook al genoemd is lijkt het alsof je met angst je werk uit begint te voeren. je kan dit bij je werkgever aangeven met het feit dat jij je veilig voelt. een werk gever is verplicht om voor jou een zo veilig mogelijke werkomgeving te maken of deze te geven. ik hoop je hier wat mee te hebben geholpen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je kunt dit probleem aankaarten bij de werkgever.
Je werkgever hoort een RI&E te hebben. Dit probleem zou in de RI&E moeten staan, en zo (nog) niet dan moet de RI&E worden aangevuld. De OR kan hierin helpen.
O.b.v. de RI&E moet de werkgever zorgen voor maatregelen.
Voorbeelden van maatregelen:
- werken in een andere wijk
- je met training(en) voorbereiden en weerbaar maken voor dergelijke situaties
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Waarschijnlijk vindt men het gewoon vreemd dat een vrouw hier dit werk doet. In de landen waar deze mensen vandaan komen is dat niet gebruikelijk. Daar worden vrouwen vaak nog geacht helemaal niet buitenshuis te werken, behalve op het land want daar moeten ze vaak werken.
Het kan dus zijn dat er helemaal niets achter steekt. Maar ik zou dit zeker bij je leidinggevende melden en ook om overplaatsing vragen want het is niet fijn om zo te werken.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Sorry hoor maar wat een vreemd antwoord, als het al om mensen uit andere landen gaat: ze wonen hier en hier is het normaal en dat zie je snel genoeg. Juist postbezorgers zijn tegenwoordig vaker vrouw dan man en ook ander werk wordt hier gedaan door vrouwen (kassa). Het is echt geen uitzondering.
Je bent dus een jonge volwassen vrouw. Dan maakt het verder niet zo heel veel uit hoe je uitziet, aandacht zal je inderdaad hebben. Als men te ver gaat moet je er wat van zeggen uiteraard, maar dat is altijd natuurlijk zo. Je kan jezelf ook weerbaarder maken, autodidactisch of met een cursus want het is gewoon een realiteit van alledag zodra je de deur uitgaat en dus zul je dan je rest van je leven er plezier van hebben.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
oei , een lastige situatie lijkt me. Ik denk dat je er niet zoveel van aan moet trekken, mannen kijken nu eenmaal, misschien is het zelfs wel een compliment voor jou. Ik snap wel dat het vervelend is, dus praat er eens over met je werkgever.