Bij bibliotheken heb je heel goede boeken, toen ik een jaar of 11/12 was had ik van mijn moeder een boek gekregen: Seks enzo ofzoiets heette het. Tuurlijk ik zei dat ik het niet wilde en dat ik het nooit zou lezen.
Maarja smam legde het op m'n kamer, en dan ga je toch er in lezen he.. Was wel leerzaam haha ;)

Begin anders met grappige opdrachten ofzo, laat het kind opschrijven wat dat hij/zij al zelf weet, of waar hij/zij aan moet denken bij het woord seks/seksuele voorlichting etc.
vaak kun je in Bibliotheken ook films krijgen, misschien is er een animatie film over seksuele voorlichting?
of op internet zul je ook wel zulke kunnen vinden.
Maak het kind sowieso altijd heel erg duidelijk dat hij/zij altijd bij je terecht kan als 'ie vragen heeft.

En maak het zo dat het geen taboe wordt om er over te praten, hou het luchtig, En leg vooral goed en duidelijk uit wat de anticonceptie middelen zijn, en wat voor soorten je hebt, en waar het voor dient, en wat de consequenties zijn als je ze niet gebruikt!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Voorzichtig, en goed doordacht.
14 jaar geleden
Er zijn in de bibliotheek hele leuke boeken die je kunt gebruiken bij de voorlichting

Toegevoegd na 2 minuten:
Ben jij ook op mij
Seks, puberteit en al dat gedoe
Waar was ik voor ik er was
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Door steeds de ander in de gaten te houden en af te tasten of hij/zij de informatie nog aan kan.

Goed nadenken over je woordkeuze en je goed voorbereiden op eventuele vragen die kunnen komen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat ligt er aan aan wie je de voorlichting wilt geven. Kinderen van jezelf laat je er gewoon mee opgroeien. Af en toe vragen ze iets en dan vertel je er wat over. Dan zie je ze soms nadenken en dan komen er nog wat vragen en soms is het antwoord goed en dan spelen ze weer verder.
Doe er niet te moeilijk over, daar zitten kinderen echt niet op te wachten. En ga er ook geen geheim van maken, gewoon vertellen, schaamte kennen ze nog niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Handig is om een goed boek erbij te nemen. Onderstaande boek is een voorbeeld van een goed boek dat de kinderen zelf kunnen lezen. Bovendien is dat voor hun een mooi aanknopingspunt om vragen te stellen aan jou.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De vraag is: "Hoe geef je een voorlichting zonder te ver te gaan?" Dat verwonderde mij. Je kunt 'een voorlichting ' geven over allerlei onderwerpen. Gelukkig zag ik op tijd bij de trefwoorden dat het om seksualiteit ging.

Eigenlijk kan ik alleen maar antwoorden met tegenvragen:
Aan wie wil je "een voorlichting" geven?
Moet het zo zwaar gemaakt worden dat er een aparte voorlichting voor nodig is?
Waarom ben je bang "te ver" te gaan en wat is dat dan?

In de andere antwoorden kun je al lezen dat seksuele voorlichting aan kinderen het beste kan op een vanzelfsprekende doorlopende manier, eventueel met een boekje en met antwoorden waar ze op dat moment aan toe zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik kijk altijd bij de catogorie waarin een vraag is gesteld, misschien moet je dat ook doen. ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dank voor je tip! :-)
door alles te vertellen, ook zaken die afwijken zoals sm e.d. maar door nette bewoording
dus uitleggen: geen stijve gebruiken maar een erectie, en uitleggen hoe dit werkt

de "platte" banale details krijgen kinderen vanzelf door via internet en communicatie, als opvoeder leg je het clean en sec uit aangevuld met evt. plaatjes en je kunt je kids altijd doorverwijzen naar goede websites zoals wikepedia