Hoe kun je zeker weten dat je niet misleidt wordt in je gevoelens voor iemand?

Hoe kan je zeker weten dat je echt van iemand houdt en dat je niet onbewust gestuurd wordt door je verlangen naar intimiteit en sex met die persoon?

Toegevoegd na 49 minuten:
Bv. je vindt iemand lichamelijk ontzettend aantrekkelijk en begint een relatie. Maar geestelijk hebben jullie niet zoveel met elkaar. Of net andersom: lichamelijk sta je niet zo in vuur en vlam voor die persoon, maar geestelijk is hij/zij steeds interessant voor je. Is hier toch sprake van liefde of houd je jezelf voor de gek?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.6K

Het beste antwoord

Dat is moeilijk om te weten..

jou gevoel en behoeftes staan eigenlijk los van de relatie waarin je zit..
Als je er nood hebt aan genegenheid, intimiteit of sex.. en je weet helemaal niet wat jou motivatie is in de relatie.. dan zou ik die persoon op een rationele manier analyseren.. is deze man jou type? heb je er een zekerheid aan? is het een potentiële toekomst? Als de antwoorden ja zijn.. dan zou ik die relatie verderzetten..

Dit probleem heb ik zelf ook al voor gehad.. Zo had ik een relatie waarvan ik wist dat het niet zou blijven duren.. maar de gedachte om terug alleen te zijn, de genegenheid en intimiteit te missen.. deed me pijn.. ik zag de persoon graag maar ik wilde vooral dit gevoel vasthouden.. Dat maakt het moeilijk want mijn gevoel beïnvloede mijn denken op die manier.. zo weet je niet op voorhand hoe je je juist voelt..

Als gevoelens en rationaliteit in conflict zijn met elkaar.. is het altijd moeilijk om te achterhalen welke van beide alles in gang zette..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Er is, hoe dan ook, een grote overeenkomst tussen liefde en de wens naar intimiteit met een bepaalde persoon.
Wat dat betreft kun je dus niet misleid worden.

Liefde zonder dit verlangen is liefde op een ander vlak. Dat kan voor mensen, maar ook voor andere zaken zijn. De liefde voor macht, de liefde voor geld, naastenliefde. Allemaal vormen van liefde die niet (direct) gerelateerd zijn aan intimiteit.

Ik denk dat de liefde voor een bepaald persoon, je partner, altijd gecombineerd is met het verlangen naar intimiteit.
14 jaar geleden
Door je ego een paar dagen niet de boventoon te laten voeren.
Probeer even werkelijk vanuit je hart en zonder afleiding van allerlei wensen en verlangens naar die persoon te kijken.
Probeer dat een paar dagen zo te doen.
Als je werkelijk eerlijk bent naar jezelf toe, kom je er zo achter of je 'verliefdheid' niet wordt vervormd door allerlei andere oorzaken.
Je voelt dan of je liefde en aantrekkingskracht voor de ander echt puur en eerlijk is.

Want wanneer je je ego uitschakelt, blijft er niet anders over dan liefde. Ontbreekt die op dat moment, dan heb je je antwoord.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is zowat het moeilijkst in het opbouwen van een relatie. Zeker bestaat niet. Je kan alleen op tijd en stond checken waar je staat in je streven naar een hechtere duurzame relatie. Welke zijn je gezamelijke doelstellingen, concreet en op korte en lange termijn. Uit je begeleidende uitleg leid ik af dat je enigzings angst hebt dat alleen de affectie en de sex dominerend zou kunnen zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Na verloop van tijd ga je dat weten. Als je het stukje wat je mist, kunt accepteren en ermee kunt leven, ook op de lange termijn, dan zit het met de liefde wel goed.
Merk je dat het missende stukje je opbreekt, en dat het zo'n invloed heeft op jezelf en je relatie, zodat ook dat andere "goede" stukje word aangetast, dan word het tijd om na te denken of je liefde liefde is, of dat het een tijdelijk verlangen was wat het gevoel van liefde opwekte.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
als je echt - echt naar je gevoel luistert .....dat gevoel wat in je buik zit ter hoogte van je navel.........
zul je nooit misleid worden als daar allemaal vlindertjes zitten en die houden niet op na dat je bevredigd bent ( integendeel) dan weet je ............
die vlindertjes verdwijnen na verloop van tijd ......en als het goed zit ...........dan maken zij plaats voor een brandend vuur wat soms hoog oplaait en soms een smeulend bestaan leid........maar altijd aanwezig is.......