Ik heb pijn tijdens het vrijen, zou ik allergisch kunnen zijn voor een bepaald hormoon in bepaalde anticonceptie?

Ik heb eerder een nuvaring gehad waarbij ik anderhalf jaar last had tijdens het vrijen (zowel bij het erin gaan van de penis als daarna bij het plassen een ontzettend brandend gevoel) Ik heb toen daarna de mirena gehad en toen waren ineens alle problemen voorbij. Ik ben nu overgestapt naar een hormoonstaafje en ik heb WEER hetzelfde probleem (met andere partner)
Zou ik allergisch/gevoelig kunnen zijn voor het hormoon: Etonogestrel
Dat zowel bij de nuvaring en bij het hormoonstaafje aanwezig is.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2.3K
Ritsuka
10 jaar geleden
Heeft het niet te maken met natheid?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat dacht ik in eerste instantie ook bij het gebruik van de nuvaring. maar dat is dus niet zo. Het heeft ook niks met aanspanning te maken want ik ben al bij een bekkenbodemfysio geweest.
Maar wat het dus is: na dat ik mijn nuvaring eruit had gehaald waren de klachten verdwenen. Ik kon gelijk weer pijnloos vrijen.
Met de mirena heb ik er ook geen last van gehad en bovendien ben ik altijd best wel nat dus daar ligt het niet aan.. Het is ook puur bij de ingang van de vagina.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Waarom ga de dan niet over op de pil of prikpil.
Blijkbaar irriteert het object tijdens penetratie.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja, daar zit ik aan te denken. Maar het hormoonstaafje zit in mijn arm he? Vandaar dat ik denk dat het aan het hormoon ligt.
Amadea
10 jaar geleden
Waarom neem je dan niet opnieuw de mirena, als die geen problemen gaf?

Het beste antwoord

Nee, dat klinkt niet als een allergische reactie. Allergische reacties op geneesmiddelen geven ander soort klachten.

Etonogestrel geeft als een de weinige van deze hormonen vaak (bij meer dan 10% van de gebruikers) een vaginitis. Dit is een ontsteking van het slijmvlies van de vagina. Dat seks en plassen dan pijnlijk zijn zou ik zeker verwachten.
Dat zou betekenen dat het staafje weer verwijderd moet worden.

Een andere optie is misschien een verminderd libido. Als je daardoor minder nat wordt kan seks ook pijnlijk worden. Als het slijmvlies daardoor geïrriteerd raakt kan plassen ook gevoelig worden.
Ik denk dat de vaginitis waarschijnlijker is.

Ik raad je aan naar he huisarts te gaan. Als ik gelijk heb, dan zak hij het staafje weer moeten verwijderen. Als ik geen gelijk heb, dan kan hij uitzoeken wat er dan wel aan scheelt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt! Ik ga dit met m'n huisarts bespreken!