Ben ik misbruikt?

Toen ik tussen de 4 en 6 jaar oud was speelde ik weleens bij een vriendinnetje van school. Tijdens deze 'speelmiddagen' zaten we op haar kamer en speelde we "vader en moedertje". Dit ging onder lichtelijke dwang vanuit haar. Zonder verder te veel op eea in te willen gaan, komt het erop neer dat zij bepaalde handelingen bij mij heeft uitgevoerd, waaronder het binnenduwen van speelgoed in mijn vagina.

Nu, 25 jaar later, worstel ik al jaren met gevoelens van viesheid, schuld, en heb ik depressieve klachten.

Ik snap heus wel dat het niet normaal is dat iemand zoiets bij je doet, maar dit was eveneens een kind in die tijd! Daarnaast kan ik me herinneren dat ik sommige dingen best fijn vond, maar absoluut niet alles want sommige dingen deden ook gruwelijk pijn.

Ik heb me jarenlang vies en onwaardig gevoeld en heb het nooit aan iemand verteld. Nu weet ik niet goed of, en zoja hoe ik ermee naar buiten moet komen zodat mijn naasten misschien iets meer snappen van hetgeen er in mij omgaat. Stel ik me aan? Valt dit onder seksueel misbruik? En heeft iemand tips over hoe ik dit bijvoorbeeld het beste aan mijn ouders kan vertellen?

Bedankt alvast.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.6K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik weet niet of je dit wel of geen sexueel misbruik moet noemen vanwege het feit dat die ander ook een kind was maar het lijkt mij voor jou sowieso beter om hier hulp voor te gaan zoeken. Praat eens met je huisarts wat hij/zij je voor hulp aanraadt. Je zou ook een telefonische hulpdienst kunnen bellen. Dat kan volgens mij ook anoniem.
IK snap dat dit moeilijk voor je is maar ik denk dat dit voor jou toch het beste is. Je moet hier niet langer mee rond blijven lopen.
En het aan je ouders vertellen lijkt mij ook een goed idee. Die hebben waarschijnlijk al lang in de gaten dat er iets met je aan de hand is en zij zullen je vast wel willen steunen. Ik vind ook niet dat je je aanstelt, je hebt hier nog steeds last van en dat al 25 jaar lang. Dat is niet niks.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wat ongevoelig verwoord, yorick.
Amadea
10 jaar geleden
@Yorick22: dat buurmeisje van vraagstelster deed absoluut niet normaal. Ik vraag mij af waar zij dat vandaan had. Ik ben bang dat zij thuis misbruikt werd, en daardoor op zulke rare spelletjes kwam.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik denk dat je gelijk hebt amadea...
De vraagstelster is gewoon in een situatie gekomen waarbij haar vriendinnetje zich afkeerde tegen haar eigen misbruik, door macht op haar uit te oefenen.
Tis vervelend voor je, maar het lijkt alsof je er nog goed vanaf bent gekomen. Ga maar eens praten met iemand.
Poet
10 jaar geleden
Mevrouwvan heeft helemaal gelijk.
Dat het buurmeisje nadeed wat haarzelf overkwam of wat ze bij een ander zag gebeuren (broer/zus?) is 99,99% zeker wat mij betreft want een kind bedenkt dit niet zelf.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het is niet belangrijk hoe je deze ervaring wilt noemen, en wat het is geweest. Het is een ervaring. Kinderen spelen/ ontdekken en de een is hierin anders dan de ander. Onderling kunnen kinderen nog geen grenzen aangeven. Pas later heb je daardoor inhoud gegeven aan de ervaring en nu zoek je er een ‘naam’ voor.
Wat is nu? waar loop je nu tegenaan? En staat dat echt in verband met deze ervaring?
Na je 4e jaar heb je nog allerlei levenservaringen opgedaan, overtuigingen overgenomen en in je denken en voelen geconditioneerd geraakt.
Dus je kunt nooit zeggen; ‘dit komt door dat’... want degene die je iets aandeed is ook iets aangedaan, was onwetend, is ook slachtoffer etcetra, en die dader was ook weer slachtoffer.
Er is pijn in de wereld en dit verspreid zich, zo werkt dat nou eenmaal. En waar de allereerste oorzaak was, dit is niet te traceren. Vooral kinderen, ze zijn onschuldig… en laat dit ook alsjeblieft zo zijn..
Als de motivatie er is, werk aan jezelf, aan je opgedane ervaringen.. en probeer het niet alleen een naam te geven en aan te wijzen wie en hoe en waarom.

Antwoorden (3)

Ook al is de misbruiker niet bewust dat die een handeling verricht die tegen de normale normen en waarde is wil niet zeggen dat je niet misbruikt bent. Je geeft zelf aan dat ze je onder lichtelijke dwang bepaalde handelingen bij je verricht heeft.

In hoeverre de persoon die de (lichtelijke) dwang uitoefende wist dat je dit niet wilde is nog de vraag want waarom zou die dan de dwang uitoefenen als die zich er niet van bewust was.

Mijn inzien ben je wel misbruikt. Misschien dat het ander kind het destijds deed omdat ze ook misbruikt is kan ook een reden zijn.

Misbruik zonder dat de misbruiker dit bewust doet wil niet zeggen dat je niet misbruikt bent. Ik zou aangezien je er enorm mee zit nog hulp gaan zoeken. Hoe je dit het beste aan je ouders kan vertellen is op een moment dat je alleen met hen bent en niet gestoord kan worden (telefoon dus uit). Bereid ze ook voor dat ze iets te horen gaan krijgen dat ze niet leuk gaan vinden.

Ik wens je veel sterkte in de verwerking hiervan.
10 jaar geleden
Je hebt gelijk: het is niet normaal dat zij dit bij jou deed. In juridische zin is er sprake van verkrachting. De wet noemt elke vorm van 'ongewenst seksueel binnendringen' in het lichaam verkrachting. In dit geval maakt het niet eens uit of er sprake was van dwang en zelfs niet of je het zelf ook gewild zou hebben: je was een kind. Een kind kán geen toestemming geven voor dit soort handelingen en élke vorm van seksueel handelen met iemand jonger dan 12 (en bijna elke vorm bij kinderen tot 16) is verboden. Zelfs als het slachtoffer nooit "nee" heeft gezegd en zélfs als het slachtoffer zelf het initiatief genomen zou hebben.

Maar zij was ook een kind, zul je zeggen. Natuurlijk, en als het zou gaan om de juridische vraag of en hoe zij hiervoor gestraft zou moeten worden, zou een rechter daar ook rekening mee houden. Maar het gaat hier niet om een juridische kwestie, maar om een psychologische. Jij hebt er nog altijd last van. Dat is niet vreemd: jou is op hele jonge leeftijd iets afgenomen en er is zeer ernstig over jouw persoonlijke grenzen heengewalst. Het 'iets in je vagina stoppen' is NIET iets wat iemand anders voor het eerst mag doen zonder dat jij dit wilt, en al helemaal niet op zo'n jonge leeftijd. Dat is privé, en jij had zélf de kans moeten krijgen om - bijvoorbeeld in je puberteit - je lichaam voor het eerst op deze manier te gaan ontdekken. Op je eigen manier, eigen tempo, en uiteraard zonder pijn. Ik vind het verschrikkelijk dat dit jou is afgenomen.

Je vraagt hoe je dit het beste aan je ouders kunt vertellen. Dat vind ik moeilijk te beantwoorden, want ik ken jou en je ouders niet. Ik denk wél dat het een opluchting zal zijn als je het eenmaal hebt kunnen vertellen. Openheid over een probleem kan soms al dusdanig de angel uit dat probleem halen dat je eindelijk de kans kunt krijgen om aan je herstel te werken. Soms helpt het om dingen op te schrijven, als je het moeilijk vindt om te vertellen. Je zou je ouders een brief kunnen schrijven, en daarna vragen of ze samen met jou over die brief willen praten.

Daarnaast denk ik dat het goed is als je verder ook hulp zoekt. Ga eens praten met je huisarts, die kan je eventueel doorverwijzen. Als jij hier als inmiddels volwassen vrouw nog steeds last van hebt, moet je daar iets mee. Het is niet goed als dit een schaduw over je hele leven gaat vormen. Zoek dus hulp bij het verwerken van wat er gebeurd is, zodat het je niet langer hindert in datgene wat je in dit leven graag wilt bereiken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wat vervelend voor je. Ik vind echt niet dat je je aanstelt, als dit de gevoelens zijn die jij hebt door deze gebeurtenissen, dan zijn dit nou eenmaal de gevoelens die je hebt. Als gevoelens aanwezig zijn, dan zijn ze er; je kan niet zeggen dat het stom is om bepaalde gevoelens te voelen, gevoelens komen nou eenmaal.
Wel is het natuurlijk heel erg vervelend voor je dat je deze gevoelens hebt, en zou het fijn voor je zijn als ze zouden verdwijnen of verminderen. Niet omdat het stom ofzo zou zijn dat je ze voelt, maar omdat het veel fijner voor jou is om geen last van deze gevoelens te hebben.

Of je het wil vertellen, is natuurlijk helemaal aan jou. Ik denk zelf dat het wel goed is om het aan iemand te vertellen, want het is best zwaar om altijd in je eentje met die gevoelens rond te lopen, lijkt mij.
En misschien heeft dat ook wel invloed op je gevoel van onwaardigheid. Ik weet natuurlijk niet waardoor je je zo voelt, maar als je bijvoorbeeld altijd als iemand positief over jou is denkt 'als je mijn geheim zou weten, zou je niet meer zo positief zijn', dan zou het misschien kunnen helpen als je merkt dat mensen (bijvoorbeeld je ouders), nadat ze van de schrik bekomen zijn, nog steeds positief over jou denken.
Je zou tegen je ouders op een rustig moment kunnen zeggen dat je ze iets wil vertellen, en rustig samen op de bank gaan zitten, en het dan gewoon vertellen.

Het kan misschien ook fijn zijn om eens met een psycholoog erover te praten, omdat zo iemand je kan helpen wat meer helderheid te scheppen in je emoties en gedachten hierover, daardoor kunnen die gevoelens sterk verminderen of zelfs helemaal verdwijnen.

Ik kan me voorstellen dat je je schuldig voelt, maar ik denk ook dat dat helemaal niet nodig is. Ik weet natuurlijk niet waar je je precies schuldig over voelt, maar dat je bepaalde dingen wel lekker vond, is normaal, dat hebben alle kinderen op een gegeven moment (ja ook op zo'n jonge leeftijd is dat niet ongebruikelijk). Dat je het liet gebeuren, is ook niks om je voor te schamen, je was zo jong dat je nog niet kon weten wat dit allemaal inhoudt en te jong om al echt voor jezelf op te komen.

Ik vind het wel echt onder seksueel misbruik vallen, de gevoelens die jij eraan overgehouden hebt, zijn gevoelens die veel mensen die seksueel misbruikt zijn hebben. (Ruimte is op, lees verder bij reacties).
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Vervolg:
Voor de vraag of jij misbruikt bent, maakt het niet uit dat zij ook jong was, de kern van het verhaal is dat jij in een situatie hebt gezeten waarin je niet meer zelf de baas was over jouw lichaam, waarin je vagina niet meer een plek was die alleen van jou is en die je pas deelt als jíj dat wil, en werden seksuele ervaringen je opgedrongen in plaats van dat je ervoor kon kiezen tegen de tijd dat jij er klaar voor was.
Dus ja, ik vind dat je kan zeggen dat jij misbruikt bent. Ik ben het wel met je eens dat zij ook maar een kind was, zij wist ook niet dat het zo verkeerd was wat zij deed, ik vind niet dat dat haar kwalijk genomen moet worden. Zij was maar een kind, zij kan er ook niets aan doen. Ik denk dat het goed is om discreet met deze informatie om te gaan. Ik denk dat je je ouders en een eventuele partner of beste vriendin wel kan vertellen over wie het gaat, maar als je het anderen vertelt kan je het misschien het beste anoniem laten. Het zou niet goed zijn als je haar boos hiermee confronteert (rustig een keer met haar praten zou misschien wel kunnen, al zal zij misschien uit schrik of schuldgevoelens defensief reageren), of als jij of anderen vervelend gaan doen tegen haar, terwijl zij ook maar een kind was en dus niet besefte wat ze deed.
Maar dat betekent niet dat je niet van binnen boos op haar mag zijn, voor je verwerkingsproces kan het misschien goed zijn om die eventuele boosheid te accepteren en te mogen voelen van jezelf. Het feit dat je het haar niet wil kwalijk nemen, betekent sowieso niet dat je niet kwaad mag zijn op de situatie, die jou behoorlijk wat pijn veroorzaakt heeft.