Wat kan mijn vriendin doen aan haar perverse buurman?

Mijn vriendin heeft een buurman die zich zowat dagelijks aftrekt in zijn schuurtje of in de tuin, liefst opvallend. Ze heeft er al wat van gezegd, maar na een " ...meen je dat echt, heb je het gezien? " is het er alleen maar erger op geworden. Ze wil dat het stopt, maar ze vindt het moeilijk om nog een keer de confrontatie aan te gaan. Hij kan erg driftig zijn en het blijft toch haar buurman. Overigens heeft ze nooit een aanleiding gegeven voor dit gedrag; ze is lesbisch. Ze overweegt het om de politie te bellen, maar twijfelt of het strafbaar is om op je eigen terrein deze seksuele handelingen te verrichten. Ze zou ook zijn vrouw kunnen benaderen maar weet niet hoe het gesprek zou moeten gaan. Jarenlang zijn ze buren, en de verstandhouding was altijd goed.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
8.5K

Antwoorden (8)

Filmen, en op dumpert (geenstijl)...... Zal zijn baas leuk vinden.
10 jaar geleden
Zij stoort zich eraan, dus moet ze iets ondernemen. Aangifte doen hoeft niet direct, maar naar de politie gaan en het verhaal vertellen en vragen wat ze eraan kunnen doen, dat mag wel. Het zal per gemeente wel verschillen of de politie iets doet, maar als ze iets doen, verwacht dan ook niet te veel. In eerste instantie zal de buurman een waarschuwing krijgen en na veel klachten misschien een keer een boete.
Een andere optie die je eerst kunt proberen is te gaan praten met zijn vrouw, misschien weet ze niet dat haar man zich zo gedraagt. Je kunt naar haar toe gaan en vragen of ze eens een gesprek aan wil gaan met haar man, vertel haar dan dat hij seksuele handelingen in de tuin pleegt en dat jij (jouw vriendin in dit geval) er regelmatig iets van opvangt, dat je je daaraan stoort en dat haar man niets met je klacht doet.
Als het om een huurhuis gaat, dan kun je ook de verhuurder aanspreken over dit gedrag.

Dit is een moeilijk geval, hij doet het in zijn eigen tuin, als die is afgesloten mag hij daar doen wat hij wil, maar hij is wel zichtbaar voor jou, dat veranderd de zaak, ik vermoed dat dit niet mag.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
ronron1212
10 jaar geleden
Dat verschild niet per gemeente het si gewoon strafbaar schennispleging.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Daarom staat het onderste gedeelte er ook bij, ik neem aan dat het de achtertuin betreft, daar bevindt zich meestal de schuur.
Wat stelt de wet over bloot lopen of bloot verblijven ;
Artikel 430a, Wetboek van Strafrecht:

"Hij die zich buiten een door de gemeenteraad als geschikt voor ongeklede openbare recreatie aangewezen plaats ongekleed bevindt, op of aan een voor het openbaar verkeer bestemde plaats die voor ongeklede recreatie niet geschikt is, wordt gestraft met een geldboete van de eerste categorie."

Dat betekent in de praktijk dat naturisme en naaktrecreatie toegestaan zijn op elke plaats die daarvoor geschikt is. Dit geldt voor stille strandgedeelten en “gebieden” waarin naaktrecreatie door de ligging vanzelfsprekend is. (Dus zo ook uw achtertuin!)

U kunt dus ook rustig in uw blootje in uw achtertuin gaan liggen, mits deze niet vanaf de openbare weg zichtbaar is.

De buurman alsmede de wijkagent hebben van mij het advies gekregen om niet meer uit het slaapkamer raam, of mogelijk de dakkapel te hangen, en zodoende enig zicht te verkrijgen op de achtertuin van onze huisarts.
Helaas mag hij dus bloot lopen tenzij de tuin vanaf de openbare weg zichtbaar is. Helaas kan ik niets vinden over masturberen dus kan ik alleen adviseren om een zo hoog mogelijke schutting aan te leggen en niet meer naar buiten te kijken vanaf een hoogte. Praktisch gezien zou ik wel met zijn vrouw gaan praten. Eerst bedekt (ik zie hem bloot zijn in tuin of schuurtje) en als dat niet helpt zeggen wat hij doet en dat hij dat maar op zijn slaapkamer moet doen. Dit omdat een gesprek met hem zelf niet geholpen heeft.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hij wil gezien worden anders was het niet erger geworden nadat jouw vriendin er iets van had gezegd. Kan zij hem niet eerst een tijdje op de één of andere manier negeren? Bijv. door niet via de tuin naar buiten te gaan? Misschien houdt hij er dan vanzelf mee op.
En anders is het waarschijnlijk toch het beste als zij eens met zijn vrouw gaat praten, misschien na hem eerst een waarschuwing gegeven te hebben dat zij met zijn vrouw gaat praten als hij er niet mee ophoudt.
Weet de buurman overigens dat zij lesbisch is? Zo niet moet zij hem misschien eens duidelijk maken dat zij op vrouwen valt, dus dat er met haar niets te bereiken valt.
Al met al een heel vervelende situatie voor je vriendin.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik begrijp best dat mensen graag naakt zonnen in hun eigen - afgeschermde - tuin, maar om in de tuin te gaan masturberen vind ik echt wel redelijk apart gedrag. Zeker nu blijkt dat het erger is geworden nu buurman weet dat jouw vriendin hem kan zien. Vreemde situatie.

Maar even praktisch: wat wel en niet mag, heeft in dit geval vooral te maken met de vraag of zijn tuin zichtbaar is vanaf de openbare weg. Is dat het geval, dan is buurman schennispleger en kan hij daar ook naar bestraft worden. Of het zijn eigen tuin is of niet, maakt daarin niks uit. Zie bijvoorbeeld dit nieuwsbericht: http://www.omroepbrabant.nl/?news/1588281253/Masturberende+man+in+eigen+voortuin+opgepakt.aspx

Als de tuin niet zichtbaar is vanaf de openbare weg, hangen de opties een beetje af van de vraag of er sprake is van huur- of koophuizen. Zijn het koophuizen, dan heeft je vriendin recht op een gedegen schutting op de erfgrens van bepaalde afmetingen (zou ik na moeten zoeken, komt geloof ik neer op een manshoge schutting) op gedeelde kosten. Buurman moet dan dus meebetalen. Zijn het huurhuizen, dan zal de woningbouwvereniging moeten bemiddelen. Dit gaat ten koste van haar woongenot, en als een betere schutting of andere afscheiding daar een oplossing kan zijn, neem ik aan dat de woningbouwvereniging daar ten minste toestemming voor zal geven. Daarnaast kan de woningbouw bemiddelen. Ik kan me zo voorstellen dat een officiële instantie die buurman netjes laat weten dat het niet de bedoeling is dat hij voor de buren zichtbaar staat te rukken in zijn tuin, het geheel al fors minder geil maakt voor hem dan wanneer de buurvrouw meldt dat ze hem kan zien en hier geen prijs op stelt. Misschien is het dan wel meteen afgelopen. En, huur of koop: ook buurtbemiddeling of een wijkagent kan zo'n soort rol vervullen en helpen bij het maken van afspraken.

Als een hoge schutting ofzo het probleem niet oplost omdat ze bijvoorbeeld vanuit het bovenraam precies in de tuin van de buurman kijkt, denk ik dat er weinig aan te doen valt dan ondoorzichtig folie op de ruit plakken of een leuk gordijntje uitzoeken. Als je ergens meldt dat je - even overdreven gezegd - wanneer je uit het raam gaat hangen je bepaalde privé-dingen van je buren kunt zien, zal jou waarschijnlijk verweten worden dat je 'gluurt'. Het hangt in eerste instantie dus vooral af van de zichtbaarheid van buurmans tuin vanaf openbare weg en de tuin van je vriendin.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het wel of niet plaatsen van een schutting heeft niets te maken met koop of huur maar met de regels van de gemeente. Het is te zot voor woorden dat mensen in een koophuis wel een schutting zouden mogen zetten en mensen in een huurhuis niet. Gelukkig is dat in mijn omgeving niet zo maar ik denk eerder dat vraagsteller vanaf boven op de tuin neerkijkt want hoe zie je anders iemand in een schuurtje zitten masturberen?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Toch maakt het uit of je huurt of koopt. Dit zegt artikel 5: 49 van het burgerlijk wetboek: "1 Ieder der eigenaars van aangrenzende erven in een aaneengebouwd gedeelte van een gemeente kan te allen tijde vorderen dat de andere eigenaar ertoe meewerkt, dat op de grens van de erven een scheidsmuur van twee meter hoogte wordt opgericht, voor zover een verordening of een plaatselijke gewoonte de wijze of de hoogte der afscheiding niet anders regelt. De eigenaars dragen in de kosten van de afscheiding voor gelijke delen bij." Bij een huurhuis is er echter wettelijk gezien geen sprake van een erfgrens. Daarom staat er ook: "eigenaars van aangrenzende erven". Dat er geen erfgrens is bij een huurhuis wist ik ook niet hoor, maar "de Rijdende Rechter" is soms best educatief ;-) In verreweg de meeste gevallen kun je bij een huurhuis ook prima een schutting neerzetten tussen de beide tuinen, alleen kun je dan dus niet op grond van bovenstaand artikel vorderen dat je buurman meewerkt. Als hij dat dus niet uit zichzelf doet, zul je dat via de woningbouwvereniging moeten spelen. Als daar aanleiding voor is, zul je dan alsnog een (hoge) schutting mogen plaatsen, maar de wettelijke grondslag daarvoor is anders. Het huren bij de woningbouwvereniging maakt dan namelijk dat je recht hebt op "rustig woongenot", en als dat wordt verstoord dan moeten zij daar actie op ondernemen. Bij goede buren is zoiets natuurlijk helemaal niet nodig, maar in dit geval kan ik me voorstellen dat buurman misschien geen zin heeft om mee te doen als de vriendin van VS zegt: "zeg buur, zullen we samen 'n hoge schutting gaan uitzoeken". Maar het is inderdaad ook heel goed mogelijk dat de vrouw in kwestie vanaf boven in de tuin van buurman kijkt, en dan helpt een betere schutting niet, helaas.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat is allemaal niet van toepassing omdat je ALTIJD een schutting mag plaatsen op je eigen grond, dus 5 cm van de erfgrens af.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Alleen is bij een huurhuis dus geen sprake van een erf of een erfgrens. En dan kunnen er wel degelijk eisen worden gesteld aan wat wel of niet mag op dat gebied. Soms staan er in het huurcontract allerlei aanvullende eisen van wat wel en niet mag. Vrienden van mij zijn pas verhuisd en wilden graag naakt kunnen zonnen in eigen tuin, maar dat ging niet door omdat de schutting niet hoger mocht zijn dan 1 m 20 of zoiets. Bij dat soort eisen gaat het meestal om de voortuinen, bij achtertuinen zijn er meestal minder regels m.b.t. het 'aanzicht van de wijk'. Maar er staat niet gespecificeerd of het hier om een voor- of achtertuin gaat.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als het om een voortuin gaat is er sowieso niets aan de hand omdat je daar niet bloot mag lopen (bijna altijd vanaf de weg zichtbaar). Een particuliere verhuurder zou eisen kunnen stellen mbt een schutting plaatsen maar dat lijkt mij hier geen issue.
Ik zou zelf heel ver uit het raam gaan hangen en hem HEEL HARD uitlachen. Ik denk dat het dan gauw over is. Zulke mensen vinden het leuk als je schrikt, maar uitlachen... daar kunnen ze niet tegen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Jeetje, wat rot voor haar. Ik zou toch eens en afspraak maken met de wijkagent of buurtbemiddeling. Laatstgenoemde kan alleen als beide partijen willen meewerken maar het lost wel veel op. wens haar maar succes !
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hoi smartypants,
wettelijk mag je niet naakt lopen in of buiten huis als een ander zich aan kan storen. Heb een tijdje terug gelezen dat een man naakt in zijn eigen huis naakt liep (met geopende gordijnen) daar een boete voor gekregen heeft, omdat men een klacht had ingediend. Je mag wel naakt lopen in huis maar dan moet je de gordijnen DICHT doen. Dus ik denk als je vriendin naar de politie gaat, dat deze buurman ECHT en boete krijgt en als hij het blijft doen heeft hij ECHT een probleem.
Groet Jan.