Kan men een evenwichtig, mentaal en fysiek gezond leven leiden zonder seks?

Omdat mijn partner geen seks meer wil (we zijn allebei pas 41) en het niet komt door mij of omdat ze niet meer van me houdt, en dit al een paar jaar gaande is, vraag ik me af of ik deze situatie nog wel langer kan dragen. Het dilemma bestaat er nu in ofwel te blijven en het te accepteren of toch maar een andere partner te zoeken omdat ik vrees dat ik dit niet meer kan dragen.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
6.2K
Ritsuka
10 jaar geleden
Het is geen primaire levensbehoefte, dus je overleef het wel, maar ik kan mij voorstellen dat je deze situatie niet zo prettig vind.
Is er een reden dat je partner geen seks meer wil? Doet het pijn? Is de zin weg? Speelt er iets anders?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ze zegt dat ze het ook niet weet, dat het niks met mij te maken heeft en dat het misschien een mentaal probleem is. Maar ik vind het ook stom om het te zien als een mentaal probleem. Ik vergelijk het met eten. Als je iets niet lust, ga je daar ook niet voor naar een psycholoog met als doelstelling het uiteindelijk toch te lusten. Dus ik wil haar daar ook niet langer mee lastig vallen. Het is duidelijk, al bijna 2 jaar, dat zij seks niet leuk vind en mogelijk ook nooit gevonden heeft (ik heb in het begin van onze relatie altijd een gevoel gehad dat ze aan het faken was). Ze is van Japanse oorsprong en ik las al vaker dat de Japanse jeugd nauwlijks geïnteresseerd is in seksualiteit. Zij is intussen ook al niet meer jeugdig, dus het kan zijn dat het heel normaal is, in plaats van een mentaal probleem. Dus daar zoek ik het dan ook niet verder uit, het is iets dat vaststaat. Het enige wat ik me nu afvraag is of ik, die altijd al zowat geobsedeerd is met seks, me hier nog langer kan in vinden. Ik ben bang dat het tot een mentaal probleem zal leiden (voor zover het dat nog niet is) bij mij.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je hoeft dit m.i. echt niet als een gegeven te zien hoor. Zij weet het ook niet, zegt ze. Dat wil nog niet zeggen dat ze het ook niet wíl weten en dat het haar niets kan schelen dat jij het hier zo moeilijk mee hebt. Praten jullie daar wel over samen? Binnen de psychologie is het zo dat we iets pas als "stoornis" beschouwen, of pas gaan behandelen, als het leidt tot problemen in iemands leven. Dus echt beperkingen geeft, of dat iemand eronder leidt. In jouw parallel met het eten hangt het er dus maar vanaf hoe ernstig dat probleem is: als je gewoon een paar dingen niet lekker vind, is er natuurlijk niets aan de hand. Maar als je echt bang bent voor bepaald eten, of als je zó weinig lust dat je niet voldoende voedingsstoffen binnenkrijgt, kan er wél sprake zijn van een probleem. En dat kan vaak ook wel degelijk behandeld worden. Als jouw vrouw gewoon geen zin heeft in seks en het haar ook niet interesseert dat jij daarmee zit en ze ook geen interesse heeft om te onderzoeken of ze kan leren om van seks te genieten, dan is het voor haar inderdaad geen probleem en zal ze waarschijnlijk daar ook niets aan willen doen. Maar weet je dat dit zo is bij haar, of heb je daar nog nooit echt uitgebreid over gesproken? Wat vindt zij ervan dat jij hieronder lijdt? Doet dat haar iets?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hier 2 namen van 2 sex experts, die de moeite waard zijn om te onderzoeken.
Het kan best zo zijn dat zij geen interesse heeft omdat zij nooit het leuk gevonden heeft.
Zelf zal ze ook moeten gaan ontdekken.
Betty dodson. And jason julius.
En als speeltje kan je deze introduceren. Eroscillator
Deze kan je tijdens penetratie gebruiken. Zodat zij ook het gevoel ervaart.
Ik heb hem zelf nog niet maar schijnt geweldig te zijn.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dank je Mobie, maar je hebt er geen idee van. Stel je jouw suggesties eens voor als je in een bejaardentehuis voor een stokoud vrouwtje staat dat ziek in bed ligt en haar partner zegt dat ze tegenwoordig geen zin heeft in seks. Zo sterk is het bij mijn vriendin. Eigenlijk is dat nog de beste vergelijking. Iedereen zal het ermee eens zijn dat we niet naar een seksuoloog gaan met zo iemand, of haar speeltjes aanreiken, het is gewoon absurd, en zo voelt het ook bij mijn vriendin, het idee om seks te hebben is bijna net zo absurd geworden, het is gewoon ondenkbaar.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat klinkt inderdaad heel sterk. En het is waar dat sommige mensen echt totaal niet warm of koud worden van seks, waarschijnlijk omdat ze 'gewoon' zo zijn. Denk aan aseksualiteit. Hoewel het altijd belangrijk is om andere oorzaken te onderzoeken en een onderscheid te maken tussen bijvoorbeeld een seksuele aversiestoornis of stoornis van verminderd verlangen, waar ook medische oorzaken voor kunnen zijn. Ik vroeg het al eerder, maar heeft ze nooit enige interesse gehad in seks, of is het haar later als het ware tegen gaan staan?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik geloof dat ze het nooit heeft gehad. Ze wou wel heel graag een kindje, en dat is er dan ook op natuurlijke manier gekomen. Maar sindsdien, nu 2 jaar geleden, is het absoluut nul geworden. Ze deed het enkel daarvoor, niet omdat ze het leuk vond, althans zo lijkt me.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat zou kunnen. Al is het wel zo dat het ook een normaal verschijnsel is dat jonge ouders (en dan vooral de vrouwen vaak) minder zin krijgen in seks. Waarschijnlijk is dat ook wel deels fysiologisch (hormonaal, in dit geval) omdat het eerst nodig is dat er aandacht gaat naar het grootbrengen van het kroost, en het opnieuw voortplanten minder belangrijk is. Bij mannen zit dat anders in elkaar, die hebben wat meer de natuurlijke drive om zoveel mogelijk hun genen te verspreiden, zeg maar. Anderzijds is het ook logisch, want een klein kind kost heel veel energie en dan heb je even wat minder zin in seks. En voor sommige vrouwen is het moeilijk om na de bevalling en alle zorgen voor het kindje zichzelf ook weer als seksueel wezen te gaan zien. Vlak na een bevalling (of evt. keizersnede) heb je daar natuurlijk al helemaal geen zin in, maar ook daarna moet je soms weer leren om aan je eigen behoeften en plezier te mógen denken, en dus even een moment niet alles voor je kindje te doen. En tenslotte hebben jonge ouders soms moeite met het hebben van seks "waar de baby bij is" - zelfs als die bij wijze van spreken aan de andere kant van het huis ligt te slapen. Of dit bij haar meespeelt weet ik natuurlijk niet. Maar het kan wel degelijk de moeite waard zijn voor haar om te ontdekken of zij kán genieten van seks. Sommige vrouwen vinden er 'niks an' omdat ze gewoon nooit geleerd hebben om te genieten, om bijvoorbeeld een orgasme te bereiken, of omdat er sprake is van valse schaamte. "Er nooit interesse in hebben gehad" kán betekenen dat ze gewoon van zichzelf een hele lage seksdrive heeft, maar dat hóeft niet. Is er al gekeken naar medische oorzaken? Gebruikt ze misschien medicatie? Ook dat zijn dingen die allemaal mee kunnen spelen. Ik ken iemand die tot haar 26e ofzo nooit enige interesse had in seks, totdat ze aan de pil ging en ze ineens seksueel 'wakker' leek te worden en bij wijze van spreken overal potentiële sekspartners ziet. Ze heeft een hormoonstoornis, die waarschijnlijk ook invloed had op haar seksdrive. En zo zijn er meer mogelijke oorzaken, waarvan het de moeite waard kan zijn om te onderzoeken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
k vind trouwens wel dat als je samen een kindje hebt, je de morele plicht hebt om in elk geval te zoeken naar oplossingen waardoor je toch bij elkaar kunt blijven. Let wel: ik zeg NIET dat die plicht inhoudt dat je ten allen tijde bij elkaar moet blijven, maar wél dat je de mogelijkheden moet uitzoeken. Ik begrijp echt wel dat leven zonder seks voor sommige mensen (en waarschijnlijk vooral voor veel verder gezonde mannen) echt niet te onderschatten is, maar je moet ook weer niet lichtzinnig denken over een scheiding en de impact die dat kan hebben op een jong kind.

Antwoorden (7)

behalve het accepteren van de situatie of het verlaten van je partner en op zoek gaan naar een ander, is er natuurlijk nog een ander alternatief; het zoeken naar de oorzaak waarom je partner geen sex meer wil. Wellicht is dit met hulp van specialisten, huisarts en sexuoloog boven water te krijgen. Immers op je 41ste geen zin meer hebben in sex is geen normale situatie. wellicht speelt er bewust of onbewust iets op de achtergrond. breng het eerst eens ter sprake bij de huisarts en ga er samen met je partner serieus mee aan de slag. je partner zal deze situatie vast ook niet ideaal vinden.

sex is een belangrijk aspect in het leven van de meeste mensen. zonder sex leven is erg moeilijk. het verlangen zal bij jou steeds groter worden. een echt evenwicht leven leiden zonder sex zal daarom voor jou moeilijk worden en voor je partner misschien ook wel. hoewel ze nu aan geeft dat ze dat juist wil.
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het is een vaststaand feit: mijn vriendin houdt niet van sex. Mogelijks heeft ze er ook nooit van gehouden. Ik heb altijd het gevoel had, toen we nog seks hadden, dat ze aan het faken was. Ik voel dat het geen zin heeft om nog verder op zoek te gaan, het is als met iets niet lusten van voedsel of andere zaken waar mensen al of niet van houden. Het is iets dat men moet respecteren lijkt me, eerder dan het te proberen veranderen. Want als iemand geen behoefte heeft aan seksualiteit dan is het volgens mij absurd om die persoon als mentaal ziek te beschouwen en een specialist in te roepen. Ze zegt dat ze er geen idee van heeft waarom ze het niet wil, dat het niks met mij te maken heeft. Ik heb wel al vaker gelezen dat in Japan, waaruit ze afkomstig is, de jeugd nauwelijks interesse heeft in seks. Ik vraag me alleen af of ik, die zijn hele leven al zowat geobsedeerd is door seks, een dergelijke relatie wil. Ze heeft immers ook aangegeven dat ik geen seks mag met iemand anders, dat zou een punt zetten achter onze relatie. We zouden nog vrienden kunnen zijn, maar niet meer samenwonen. En we hebben een kind van 2 jaar oud.
AlphaLimaSierra
10 jaar geleden
mentaal ziek is ook niet de term die ik gebruikt heb. zo moet je het ook niet zien. klinkt veel te hard. soms is het een combinatie van een geestelijke, lichamelijke en culturele oorzaak. is uw vriendin echt tevreden met haar situatie? Aseksualiteit komt trouwens voor onder ca 1% van de bevolking. Aseksualiteit kent dan weer verschillende vormen. maar is het asexualiteit, of wordt ze door iets anders geremd? bij het beantwoorden van die vragen kan een sexuoloog jullie helpen.
Je kunt in ieder geval niet een evenwichtig, mentaal en fysiek gezond leven leiden zonder seks, indien je met een partner bent waar je eigenlijk graag intiem mee wilt zijn omdat je van elkaar houdt, maar het niet kan/mag. Dat is net zoiets als het paard een hengeltje met een worteltje aan het eind voorhouden.

Persoonlijk denk ik niet dat dit de juiste verhouding is. Je spreekt dan meer van een "broer/zus" relatie of een puur vriendschappelijke platonische relatie en niet van een liefdesrelatie. In liefdesrelaties deel je intimiteit met je partner en verlangen en ik denk als dat stukje wegvalt, dat dat dus overblijft. Iets platonisch. Het neemt niet weg, dat je nog zielsveel van elkaar kunt houden, maar een gezonde relatie is het niet, en daarmee is het een logische gevolg dat het ook niet gezond voor een persoons geestelijke en lichamelijke toestand is.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Jonge jonge, wat zielig en wat sneu voor al die mensen die bijvoorbeeld door ernstige ziekte geen seks kunnen hebben:
ook nog eens geestelijk ongezond en extra lichamelijk ongezond, dat geen seks hebben. Ik vind dit een raar en bekrompen antwoord. Kijk eens verder .............
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Uh....niks bekrompen aan hoor. Het spijt mij voor jou maar ik denk dat je het antwoord "verkeerd" interpreteert. Het gaat hier om een relatie, waarin de één wel seks wil, en de ander niet. Dat werkt niet, tenzij je compromissen maakt en er samen uitkomt (en de 'ander" dit dus ook wil). Je kunt niet in een relatie zitten als je zelf wel seksuele verlangens hebt naar je partner en vice versa niet. Ik heb niet uit de vraag op kunnen maken dat het hier om ernstig zieke mensen gaat. Deze mensen hebben geen keus, de partners van deze mensen hebben wel een keus. Als je er voor kiest kan je er mee leven denk ik maar zo. Dus het is niet bekrompen hoor, en bedankt voor de tip, ik kijk mijn inziens best al "verder" ;-)
Ja!!!
Men kan een evenwichtig , mentaal en fysiek gezond leven leiden zonder seks.
Absoluut zeker, ja, het kan.
Komt het een relatie ten goede? Nee, dat niet. Maar als een relatie alleen kan blijven bestaan bij de gratie van seks, dan is er in die relatie al meer niet helemaal in orde.
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het kan de relatie wel ten goede komen als het van twee kanten komt natuurlijk... Denk hierbij aan twee aseksuele mensen die een liefdesrelatie hebben.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het kan de relatie ten goede komen als je elkaars wensen en mogelijkheden respecteert.
Je stelt de vraag in het algemeen: Kan men een evenwichtig, mentaal en fysiek gezond leven leiden zonder seks?
Het antwoord hierop is: JA, dat kan prima.
Er zijn mensen genoeg die geen seks hebben, of kunnen hebben, door ziekte of wat dan ook en die mensen kunnen een uitstekend leven hebben.

Evenwichtigheid, mentale gezondheid en zeker lichamelijke (fysieke) gezondheid hebben niet zo veel met het hebben van seks te maken.
Seks is trouwens een zwaar overschat fenomeen in onze maatschappij.
En er zijn heel veel mensen die andere dingen veel zwaarder laten wegen.

Als je het hebt - in jouw toelichting - over of JIJ dat nog wel kan verdragen,
dan is dat niet te beantwoorden.
Blijven en accepteren is een ding, weggaan is een ander ding.............en
daartussen in zijn er nog een heleboel mogelijkheden.

Als zij van jou houdt, en je vindt het samen de moeite waard om de relatie in stand te houden, dan ga je uitzoeken hoe het beter kan.
Is dit al besproken met de huisarts? Bezoek eens een relatietherapeut.
Wordt er over gesproken? Weet je de redenen, de oorzaak?
Weet zij hoe zwaar jij hier aan tilt? Etc.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het is intussen wel duidelijk dat het geen zin heeft om een specialist te gaan raadplegen. Ze 'lust' geen seks, net zoals sommigen geen spruitjes lusten of het ene kleur mooi vinden en het andere niet. En er zijn geen tussenoplossingen, die zijn al allemaal besproken. Ik mag geen seks met iemand anders. En ik voel me niet goed als ik me masturbeer, ik wil het graag mét iemand. De enige oplossingen die ik dus momenteel zie, is deze relatie zonder seks verdragen, of buiten mijn relatie seks hebben zonder haar medeweten, of eruit stappen en op zoek gaan naar een andere partner.
Nee dat kan niet. Elk mens heeft behoefte aan affectie en intimiteit.
En een van de belangrijkste middelen om affectie te uiten, in een relatie is sex.
Je zal moeten achterhalen waarom je vrouw geen sex wilt. Is het medisch, psychisch of weet jij niet de juiste knoppen bij haar te raken.
Ga eens openhartig met haar praten. Wellicht kunnen jullie het oplossen. Misschien kan zij jou toestemming geven om buiten het huwelijk je affectie te zoeken.
Succes
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja dat kan dus wel.
Affectie en intimiteit - en seks - is niet hetzelfde.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat is klinklare onzin mono.
Binnen een huwelijk. Is sex onlosmakelijk verbonden met affectie.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dankjewel voor je antwoord Mobie. Helaas heeft ze al te kennen gegeven dat seks buiten onze relatie er niet in zit, dat zou het einde betekenen van onze relatie. Ikzelf heb een grote behoefte aan seks, dus het is ofwel het verdragen, ofwel buiten haar medeweten aan seks doen met iemand, ofwel breken met de relatie.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@Mobie: ik ben het met je eens dat seks heel belangrijk is in een relatie hoewel in de ene relatie meer dan in de andere. Maar ik vind het echt VEEL te kort door de bocht om te stellen dat affectie en intimiteit hetzelfde is als seks, of dat het in een relatie onlosmakelijk met elkaar verbonden zou zijn. Even je partner een knuffel geven of lekker verwennen met ontbijt op bed, gezellig dicht tegen elkaar aan op de bank met een film heeft voor de meeste mensen (gelukkig!) geen seksuele betekenis.
Het antwoord op je vraag is ja, dat is mogelijk, maar eigenlijk is dat helemaal niet van belang voor jou. Je vraagt je af of jij er op een of andere manier een prettig leven mee kan leiden. Dat ligt aan jou en aan je partner, er zijn mensen die voldoende hebben aan een knuffel op zijn tijd, ik heb het gevoel dat dat voor jou niet voldoende is. De reden van je partner weten kan het al makkelijker maken, dan kan er gezocht worden naar een oplossing. De reden kan van alles zijn: pijn, geen seksuele aantrekkingskracht meer, misschien heeft je partner vroeger een negatieve seksuele ervaring gehad, of is er een ander (medisch) probleem. Vraag ernaar, praat erover, als je de ware reden kent, dan pas kun je op zoek naar een oplossing en eventueel professionele hulp. Is het probleem niet medisch of psychisch, dan kun je naar alternatieven op zoek, natuurlijk wel met instemming van je partner, denk bijv aan een minna(a)r(es), of aan eens in de zoveel tijd een prostituee bezoeken, er bestaan relaties waar dit in werkt, maar het ligt aan jullie beiden of je dat aan kunt. En het ligt eraan of jullie nog genoeg liefde en respect voor elkaar hebben. Maar ook zelfbevrediging kan een oplossing zijn. Dus het belangrijkste is of er nog liefde en respect voor elkaar is, dan pas is er echt een mogelijke oplossing te vinden, om een manier te vinden om hiermee verder te kunnen. Uit jouw vraag maak ik op, dat voor jou een leven zonder seks niet tot de mogelijkheden hoort.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Mijn vriendin 'lust' gewoon geen seks, net zoals iemand geen spruitjes lust of een kleur niet mooi vindt. Het lijkt me absurd om er voor naar specialisten te gaan. Zij zegt dat er niks is waaróm ze het niet wil, ze wil het gewoon niet. En ik heb altijd het gevoel gehad dat ze aan het faken was toen we nog seks hadden. Ze is van Japanse afkomst en ik heb gelezen dat de Japanse jeugd nauwelijks of niet geïnteresseerd is in seks. Zij is intussen al 41, dus wellicht is het voorgoed voorbij met seks voor haar. Ze heeft al aangegeven dat ik ook geen seks buiten onze relatie mag, dus eigenlijk dwingt ze me zowat tot een seksloos bestaan, indien ik onze relatie in stand wil houden. Bovendien ben ik altijd al, van heel jongs af aan, zowat geobsedeerd door seks. Soms denk ik dan dat ik in deze situatie ben verzeild geraakt omdat ik er moet van afkicken, dat het maar een veslaving is. Maar in een vorige relatie had mijn vriendin ook een goede seksdrive en dat vond ik toch wel aangenamer.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat maakt het verhaal wel duidelijker, over seks wordt in Japan inderdaad niet veel gesproken, wat veel onwetendheid en preuts gedrag met zich meebrengt. Het is daar een taboe onderwerp, dus erover een goed gesprek met je partner voeren zal moeilijk worden. Ga voor jezelf na of je zonder seks door wil, dat kunnen wij niet voor jou bepalen. Zet 10 voor- en 10 nadelen naast elkaar over je vriendin, streep dat tegen elkaar af, dan kom je eruit wat er belangrijk is in je leven, geef daarbij ook de emotionele gedachten ruimte. Geef je relatie niet zomaar op, maar probeer, als je dat besluit, een goede beslissing te nemen.
Sterkte.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Maar Crea: als onwetendheid en preutsheid de oorzaak is, is het een kwestie van aangeleerd gedrag en kan ze toch ook ander gedrag aanleren? Waarschijnlijk masturbeert ze ook nooit, en kan ze moeilijk aangeven wat ze wel en niet prettig vindt. Ze zal niet de enige zijn die nog nooit een orgasme heeft gehad, zelfs als ze voorheen seks wel prettig vond. Als ze dan haar eigen lichaam meer leert kennen en kan leren hoe ze een orgasme bereikt, wordt het allemaal een stuk leuker natuurlijk.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Daar heb je wel gelijk in, maar als de wil er niet is, zal ze daar helemaal niet aan beginnen. Je kunt alleen iets leren als de wil er is en met doorzettingsvermogen, dit is niet zomaar een knop die je omzet, we weten niet hoe ze seksueel is opgevoed, wat ook invloed kan hebben op de rest van haar leven.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Klopt. Bij alle adviezen hier staat de vraag centraal of ZIJ bereid is om hieraan te werken. Bereidheid om eraan te werken en naar een oplossing te zoeken is natuurlijk niet hetzelfde als tegen je zin in seks hebben, maar wél de bereidheid en de openheid om te onderzoeken of je kunt leren om meer te genieten van seks. Of de bereidheid om je te laten onderzoeken op medische of psychische aandoeningen die een gebrekkige seksdrive kunnen veroorzaken. Als zij daar echt totaal niet toe bereid is, is jouw advies van hierboven inderdaad een goede: heel goed kijken naar wat belangrijk is in of aan je relatie, wat je verwacht anders te zien als je je relatie verbreekt, en hoe belangrijk dat voor je is. Het vinden van een nieuwe partner is ook niet iets waar je zeker van kunt zijn namelijk, en zelfs het vinden van sekspartners voor 'alleen seks' is voor een man al lastiger dan voor een vrouw. Maar eerst lijkt het me belangrijk voor VS om te onderzoeken of zijn vrouw bereid is om naar een oplossing voor hen beiden te zoeken. Weet zij bijvoorbeeld dat jij voor deze keuze staat zoals je die hier verwoordt? Als zij zich er niet van bewust is dat haar onverschilligheid c.q. afkeer van seks de relatie bedreigt, zal ze misschien minder behoefte hebben om daar iets aan te doen dan wanneer ze zou weten hoezeer dit voor jou een probleem is.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ze blieft het niet, ze vindt het niet nodig maar dat hoeft toch niet te betekenen dat ze het ook niet doet voor jou? Ik doe ook wel eens iets voor mijn man wat voor mij niet nodig hoeft maar ik weet dat hij het fijn vindt als we het samen doen. Dat kan net zo voor seks gelden. En als ik dat niet met hem WIL doen ga ik het hem niet verbieden om dat met een ander te doen (jij mag ook geen seks buitenshuis halen). Dit is een patstelling en dan zijn er drie mogelijkheden: AVA
Accepteren
Veranderen
Afscheid nemen
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Aangezien dit al een aantal jaren speelt, neem ik aan dat tjiepstjoep daar al zijn verdriet en gemis al over uitgesproken heeft, dat de vriendin weet dat hij dit graag wil en wil dat dit veranderd, ze doet er nog niets aan, dan weet je toch waar je aan toe bent. Of heb ik het mis?
AVA klinkt duidelijk Pelle.
Natuurlijk kan dat. Er zijn zoveel mensen die uit vrije keuze of door omstandigheden lange tijd of zelfs levenslang geen seks hebben. Zij zijn echt niet allemaal ongezond of gestoord.

Jij blijft heus wel gezond zonder seks. Het is niet dat je seks psychisch of lichamelijk nodig hebt dat je het mist. Nee: je wílt het gewoon graag. En met dat "willen" is helemaal niets mis, het is een heel normaal en zelfs gezond verlangen om seks te willen hebben met je partner.

En daar komt toch iets om de hoek kijken wat je evenwicht zou kunnen verstoren: ergens naar verlangen wat je niet krijgt. Los van seks kan elk soort onvervuld verlangen je verdrietig, boos, geobsedeerd, gefrustreerd of verward maken. Dat uit zich bij iedereen verschillend, en bij de een is die reactie sterker dan bij de ander.

Maar we hebben het niet alleen over jouw persoonlijke gezondheid, maar ook over die van jullie relatie. Stel dan de vraag: kan een relatie gezond blijven zonder seks? En dat kan zeker. Als beiden in een relatie ervoor kiezen om geen seks te hebben, beiden er weinig behoefte aan hebben of er omstandigheden zijn waardoor het niet lukt en beiden accepteren dat, hoeft een gebrek aan seks in je relatie geen probleem te zijn.

Echter: bij jullie zit er iets 'scheef' in de relatie. Jij wilt namelijk graag seks, en zij niet. Dát lijkt me het potentiële probleem in deze situatie. Op verschillende behoeftes lopen helaas relaties vaak kapot. Kijk maar om je heen: hij wil kinderen, zij niet. Zij wil naar het buitenland, hij niet. Hij wil elk week voetbal kijken, hij niet. Etc.

Het klopt dus dat je te maken hebt met een situatie die mogelijk op termijn niet vol te houden is. Toch schets je een valse tegenstelling: het dilemma van dit accepteren, of weg te gaan. Volgens mij zijn er vele alternatieven, van allerlei tussen-oplossingen als af en toe seks hebben, andere vormen van intimiteit zoeken, seks zonder penetratie (als dat het probleem is), soloseks eventueel met hulpmiddelen, tot het werken aan een oplossing van het probleem met hulp van een seksuoloog, of hulp voor jou in het omgaan met je onvervulde verlangens.

Mijn eerste vraag zou namelijk zijn wat de reden is dat zij geen seks wil. Dat kan vele oorzaken hebben, en de meeste zijn behandelbaar of in elk geval beïnvloedbaar. De eerste stap is altijd het bespreekbaar te maken en dan de juiste hulpverlener te vinden. Begin bij de huisarts.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De reden dat ze geen seks wil is echt heel eenvoudig. Het is dezelfde reden als waarom iemand geen spruitjes lust, een ander niet van voetbal houdt, nog iemand anders zwart geen mooie kleur vindt. Bovendien is ze van Japanse afkomst, en ik heb al vaker gelezen dat de Japanse jeugd niet of nauwelijks geïnteresseerd is in seks. Zij is intussen al 41. We hebben er al vaak over gepraat en ze zegt dat het geen bepaalde oorzaak heeft, het ligt niet aan mij, ze houdt nog steeds heel veel van mij. Ze wil het gewoon niet. En ik vind dat ik dat alleen maar kan respecteren. Er zijn ook dingen die ik niet wil. En ik vind dat men zeker in seksualiteit niet moet gaan toegeven. Dat voelt gewoon niet goed voor haar en al evenmin voor mij. Als ik weet dat ze het eigenlijk niet wil maar dat ze het doet om mij te plezieren, dan wil ik het zelf ook niet. Maar de behoefte is er bij mij altijd al heel sterk geweest, van toen ik nog een kind was al.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Iemand die geen spruitjes lust, kan niet alleen spruitjes leren eten, maar er zelfs van leren genieten. Dat geldt niet voor iedereen, maar voor een heel aantal mensen wel. Zéker als je daar goede hulp bij zou hebben. Als zij niet bereid is om te onderzoeken of zij dit kan leren, dan zij dat zo. Maar heb je haar al gevraagd hoe zij daar tegenover zou staan? Heeft zij nooit enige interesse in seks gehad, of is het haar op een later moment wellicht wat tegen gaan staan?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Genieten hoeft niet eens, je kunt als vrouw ook genieten van het feit dat je partner geniet. Tjonge, al is het maar 2x10 minuten per week... er zijn kinderen die langer over hun spruitjes doen ;)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
lol, de spruitjesvergelijking doet 't wel hé? Je hebt een punt, maar er is wel een verschil tussen "er zelf niet zoveel aan vinden maar het doen voor je partner" (zoals mijn moeder wel eens meekijkt met m'n vader naar een voetbalwedstrijd) of dat het je echt totaal tegenstaat (zoals sommige vrouwen ab-so-luut nooit van hun leven zouden instemmen met anale seks, om maar een voorbeeld te noemen). Dat zijn wel twee verschillende zaken. En écht tegen je wil seksuele handelingen uit (laten) voeren werkt alleen maar versterkend in je aversie tegen seks. Als het puur is dat ze er gewoon zelf niet zoveel mee heeft, dan ben ik het met je eens en kun je best afspraken maken over wat wel en niet, en een minimale frequentie afspreken ofzo. Maar VS geeft hierboven ergens aan dat de gedachte om seks te hebben voor zijn vrouw/vriendin(?) gewoonweg 'bizar' is, dus ik vrees dat er meer aan de hand is dan alleen maar het "niet zo lekker vinden van spruitjes".
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Daarbij geeft VS aan dat als zij alleen instemt omdat hij graag wil, het voor hem ook al niet meer hoeft. Als ze dus kan leren om meer te genieten van seks, lijkt me dat dat het probleem voor beiden oplost.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik ga op deze reactie af: "Zij zegt dat er niks is waaróm ze het niet wil, ze wil het gewoon niet. " Dat vind ik dus te vergelijken met voetbal wel of niet meekijken (en dan nog, seks kan in 10 min ook wel klaar zijn, een voetbalwedstrijd duurt 9x zo lang).
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Maar kom op, een voetbalwedstrijd kijken "voor de ander" vind ik wel totaal iets anders dan het hebben van seks. Seks is iets heel intiems, is eigenlijk letterlijk het delen van je lichaam (jezelf) met een ander. Als het puur een kwestie was van "duurt maar tien minuten, gewoon even doorzetten" dan zou een verkrachting (dus: onvrijwillige seks/seks tegen je wil in) ook niet zo'n ramp zijn. Nu is er natuurlijk nog een verschil van dag en nacht tussen echt onvrijwillige seks en toegeven om seks te hebben terwijl je er zelf niet zoveel aan vindt, maar het is m.i. wel belangrijk in deze discussie om je te realiseren dat het gaat om iets heel persoonlijks en intiems waarvan je echt niemand toewenst dat buiten je wil om te moeten ondergaan. Nu is er natuurlijk hier wel sprake van een situatie waarin ze ooit wél seks had met VS, dus helemaal een schurfthekel zal ze er dan ook niet aan hebben of in elk geval niet altijd gehad hebben, maar het moet wel een beetje leuk zijn voor haar natuurlijk, of in elk geval niet zo zijn dat zij tegen haar wil in moet toestemmen met seks enkel omdat ze haar man daar een plezier mee doet. Dat vind ik echt verder gaan dan een situatie als "van mij hoeft het niet zo nodig, maar als hij het graag wil vind ik het prima".
burgos
10 jaar geleden
Kan het dan niet allebei solo?maar wel naast elkaar.
Met evt wat apparatuur er bij ?
misschien houd ze niet van penetreren,