Hoe groot is de kans dat je een Soa oploopt?

Stel je wil stoppen met condooms (wel de pil) en hebt geen Soa test gedaan. Hoe groot is dan de kans dat je er toch een oploopt als je niet eerder seksueel contact met iemand anders hebt gehad?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2.8K
Amadea
10 jaar geleden
Nihil als het voor de andere persoon ook de eerste keer is.
Amadea
10 jaar geleden
De kans op een infectie blijkt gerelateerd aan het aantal seksuele partners. http://www.nationaalkompas.nl/gezondheid-en-ziekte/ziekten-en-aandoeningen/infectieziekten-en-parasitaire-ziekten/soa/wat-zijn-soa-en-welke-factoren-beinvloeden-de-kans-op-soa/
Ritsuka
10 jaar geleden
niet helemaal nihil, een kind kan ook besmet zijn omdat de ouder een SOA heeft, komt soms voor met bijvoorbeeld HIV.
alhoewel de kans daarop in Nederland echt minimaal is
ronron1212
10 jaar geleden
De kans dat je dat oploopt als je geen betrouwbare vaste partner hebt of als je zelf wisselende contacten hebt is redelijk groot. Dat je altijd de pil slikt zegt alleen dat je niet zwanger wordt verder niets.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Laat je gewoon testen. Maak het een gewoonte net als naar de tandarts gaan.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Pil heeft inderdaad niks te maken met SOA's, maak die fout niet!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wat is nihil, wat is een kleine kans en wat is een grote kans? Ook nog eens persoonlijk.
De kans is dat je van de trap valt of in huis een ander ongeluk met flink letsel krijgt is waarschijnlijk groter, maar denk je daar over na en ga je daarom in huis met een helm op lopen? @Ritsuka: als dat gebeurt is, dan zijn er bijna altijd symptomen.

Het beste antwoord

Het is alsof je dan Russische roulette speelt. Het kan lang goed gaan, maar het kan ook al bij de eerste maal fout gaan.
Heb je al eens nagedacht wat het risico is voor de andere om door u besmet te worden.
Een SOA test zegt niets, het zegt niets over de incubatie tijd. Vandaag loop je een SOA op en morgen laat je u testen. Resultaat negatief terwijl je toch besmet bent.
Speel niet met je jonge leven, hou het veilig en iemand die het dan toch echt onveilig wil doen en waarvoor je grote gevoelens hebt kan je beter de deur uit wijzen, want deze persoon heeft geen respect voor u.
Je hebt maar 1 leven, maak er het beste van
Robby BB
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Waarom dit minnetje, kan interessant zijn om weten voor de vraagsteller en mezelf
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Inderdaad. Jammer.
Misschien een idee dat we alleen een min mogen plaatsen wanneer er ook een onderbouwing gedeeld wordt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dit zou een enorme verbetering, maar dan ook voor de +jes
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dankjewel, een super antwoord :) nog niet van die kant bekeken.

Andere antwoorden (4)

als je van elkaar weet het bed niet te delen met anderen. of wel het bed deelt met anderen waar 100% zekerheid is EN dat geen van allen besmet is dan is de kans alsnog 50%.
Test jezelf eerst.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@Anoniemanno19 : jij wilt [misschien] een zwart/wit percentage antwoord van ons... Dat is misschien wel mogelijk, maar eigenlijk ontzettend misleidend.

Stel dat het antwoord 10% is [dat weet ik niet, dat is een voorbeeld], dan zou je dus kunnen denken: 9 van de 10 keer loop ik geen risico, dus 1 op 10 wel!!
Zou jij eens moeten nadenken, heel diep, of jij die kans wilt lopen dat je de eerste keer al PATS BOEM een SOA oploopt?
Niet doen...

Antwoord:
De kans dat jij een Soa oploopt is zo groot, dat je dat risico NIET MAG nemen!! omdat het NIET ALLEEN VAN JOU AFHANGT..... en jij mag [voor jezelf] de regie niet uit handen geven, dat betekent dat jij MOET zorgen dat je GEEN RISICO loopt, dus condooms gebruiken!!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dank U Wel!!!!
Hoe groot de kans is? Volgens mij maakt dat niks uit. Er is namelijk altijd een kans, ook al zou die kans 1% zijn, stel dat jij toch bij die 1% zit? Nooit risico's nemen en gokken dat alles goed komt! Sommige mensen vinden seks lekkerder zonder een condoom, ik weet niet of dit bij jou het geval is maar, stel je wilt écht stoppen met condooms (wat niet aan te bevelen is), laat jullie dan beide testen! Er zijn verschillende soa's, elke soa heeft dus een ander percentage.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het blijft inderdaad een (gevaarlijke) gok, zeker omdat er ook verschillende SOA zijn die jarenlang in het lichaam aanwezig kunnen zijn, zonder dat je er last van hebt, maar die je wel kunt overdragen (dit geldt dus ook voor je partner!).
Zeker als je bedenkt dat onbehandelde SOA verstrekkende gevolgen kunnen hebben op de lange termijn (chlamydia bijvoorbeeld kan tot onvruchtbaarheid en andere problemen leiden) is het nogal link om onveilig te gaan vrijen als je niet beiden een SOA-test hebt gedaan.

Veel GGD's bieden gratis SOA-tests aan voor jongeren, hier kun je ze vinden: http://www.ggd.nl/contact/bij-u-in-de-buurt/

Er zijn ook thuis-tests voor SOA, maar daarmee moet je oppassen: http://www.condoom-anoniem.nl/nieuws/zelf-soa-test-thuistest
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dankjewel!!!