Ik heb een afkeer van seks / geen seksuele gevoelens. Hoe komt het?

Dat heb ik eigenlijk altijd al gehad. Op mijn 17e kreeg ik mijn eerste vriend waar ik mee naar bed ben geweest. Ik vond het idee verschrikkelijk en vies, ook deed het pijn. Maar goed, dat is normaal voor de eerste keer.
Bij mij bleef het alleen zo. Ik heb er nooit van genoten en ik heb eerlijk gezegd ook nooit seksuele gevoelens voor hem of wie dan ook gehad.
Het is inmiddels uit en ik heb ook totaal geen behoefte aan een nieuwe relatie, omdat het altijd uiteindelijk uitkomt op seks (dat hoort naar mijn idee gewoon bij een relatie, vroeg of laat). Ik wil eigenlijk gewoon alles wat een relatie biedt, maar zonder de seks. Ik voel totaal geen link tussen "van iemand houden" en "seks", en ik word er nou niet bepaald gelukkig van.

Hoe kan dit komen?
Ik ben nu 21.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
8.8K

Antwoorden (2)

Wanneer u seks vies en beangstigend vindt...
Heeft u gevoelens van walging of afschuw bij de gedachte aan seks?
Krijgt u gevoelens van angst bij de gedachte aan seks of bepaalde seksuele handelingen?
Heeft u uw lichaam en seks altijd ‘vies' gevonden?
Als u een aanhoudende afkeer en walging voelt bij seks spreken we van seksuele aversie. U heeft dan sterke negatieve emoties (walging, afkeer, angst) die zorgen dat u seksuele situaties vermijdt. Dit gaat veel verder dan geen zin hebben in seks.

Klachten bij seksuele aversie
Zowel mannen als vrouwen kunnen een seksuele aversie hebben. Soms is de afkeer specifiek, zoals afkeer van sperma of een penis in erectie. Soms bestaat er ook angst en afschuw bij alles wat met seks te maken heeft. Zo kan er walging ervaren worden als er op televisie een blote vrouw te zien is. Soms ontstaat er ook angst voor een relatie of mannen/vrouwen.

Oorzaken van seksuele aversie
Een seksuele aversie kan er altijd al zijn geweest bijvoorbeeld als gevolg van een ‘antiseksuele' opvoeding. Of de gevoelens van afkeer en angst zijn pas later ontstaan, bijvoorbeeld na een periode van pijn bij het vrijen of een negatieve seksuele ervaring.

Gevolgen van seksuele aversie
Seksuele aversie veroorzaakt meestal veel klachten en beperkingen. Er ontstaan vaak spanningen in de relatie of angst voor het aangaan van een relatie.

Hulp zoeken bij een seksuele aversie

Programma Seksuologie kan u helpen uw klachten beter te begrijpen en op te lossen. De behandeling richt zich op het verminderen van de negatieve emoties en het vergroten van uw gevoel van controle over de beangstigende situatie.

Toegevoegd na 16 seconden:
http://www.psyq.nl/Programma/Seksuologie/hoe-herken-ik-seksuologie/seksuele-aversie
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord, het maakt wel een aantal dingen duidelijker. Ik heb inderdaad wel gevoelens van afschuw en walging bij het idee van seks. De angst die ik voel bij de gedachte aan seks is meer een onzekerheid van mijzelf. Ik weet dat mijn ex bijvoorbeeld wilde dat ik mentaal ook echt betrokken was, en ik wist dat ik dat nooit waar zou kunnen maken. Ik lag daar gewoon en was blij als het over was. Ik kan eigenlijk niet bedenken of ik een specifieke afkeer heb, ik vind een penis bijvoorbeeld niet eng om te zien. Naakte mensen vind ik niet eng of vies, omdat ik ze niet associeer met seks. Ik weet niet of een heel project wel iets voor mij is om eerlijk te zijn. Ik hoef niet zo zeer seksuele gevoelens te hebben, ik wil alleen graag weten hoe dit zo gekomen is zodat ik het beter uit kan leggen aan vriendinnen die me heel gek aankijken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het zou ook zo kunnen zijn dat je aseksueel bent. Google daar eens op. Misschien herken je bepaalde zaken. (Op mijn mobiel voor je zoeken vind ik wat lastig, dus misschien dat je zelf even kunt zoeken )
Ik denk eerder aan aseksualiteit:

Aseksualiteit wil zeggen dat iemand geen seksuele aantrekking ervaart naar wie dan ook. Omdat aseksualiteit aangeboren of in elk geval diepgeworteld is, is het vergelijkbaar met een seksuele voorkeur of geaardheid. Hetero’s ervaren seksuele aantrekking naar mensen van het andere geslacht. Homo’s ervaren het naar mensen van hetzelfde geslacht, bi’s naar beide, en aseksuelen naar geen van beide.

Het betreft zowel mannen als vrouwen. Naar aanleiding van onderzoek in Engeland (Bogaert, 2004) lijkt het vooralsnog te gaan om 1% van de bevolking.

In een maatschappij waarin seks zo in de schijnwerpers staat, wordt aseksualiteit door velen ervaren als een taboe. Als iemand zegt aseksueel te zijn wekt dit vaak onbegrip. Vervelende reacties zijn niet ongewoon. Het is vergelijkbaar met hoe men (vroeger) reageerde als iemand vertelde homo te zijn.

De term is vruchtbaar omdat het mensen die geen seksuele aantrekking kennen, helpt zichzelf op dit punt te begrijpen en te accepteren. Ook maakt zo'n term het makkelijker om in contact te komen met gelijkgeaarden.

Aseksualiteit moet niet worden verward met celibaat (waarbij iemand ervoor kiest af te zien van seks).

De kenmerken van aseksualiteit
Voor aseksualiteit bestaat nog geen eenduidige definitie. Waar gaat het bij aseksualiteit om? Onderstaande kenmerken worden vaak genoemd:

De aseksualiteit speelt doorgaans vanaf de geboorte.
Een afwezigheid van seksuele fantasieën.
Sommigen hebben wel een libido, maar er is geen enkele behoefte hier samen met anderen iets mee te doen.
Sommigen kennen gevoelens van aantrekkingskracht, of zelfs heuse verliefdheid, maar daar komt dan geen lust en seksuele aantrekking bij te pas. Veel aseksuelen hebben net als seksuelen de behoefte aan een intieme relatie met één speciaal persoon. Het onderscheid tussen hen en degenen die deze behoefte niet kennen wordt wel eens aangeduid met ‘romantisch’ en ‘aromantisch’.

Lees meer op: http://asexuality.org/du/wiki/index.php?title=Hoofdpagina
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Beste Pelle, dit is een optie. Echter is er onvoldoende bekend over de belevingswereld van de vraagstelster. A-sexualiteit is in mijn beleving een fantasmatische en te transformeren stoornis. Wanneer deze op jonge leeftijd optreedt is het wenselijk omdat het (zoals zij ook schrijft) relaties in de weg staat. Op oudere leeftijd is a-sexualiteit minder storend.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt, ik herken me hier heel erg in. Ik hoop dat ik wat meer te weten kom via het forum in je bron.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hansppc, dat weet ik maar ik vond het meer passen dan het eerste antwoord.