Werking
De medroxyprogesteron-prikpil remt de eisprong, zodat er geen eicel vrijkomt tijdens de cyclus. Ook kan een eventueel bevruchte eicel zich minder goed in de binnenkant van de baarmoeder nestelen. Bovendien verandert het de slijmprop in de baarmoederhals, zodat zaadcellen er moeilijker doorheen kunnen. Hierdoor wordt een zwangerschap voorkomen.
Wanneer de prikpil?
De prikpil is in bepaalde omstandigheden beter te gebruiken dan de gewone anticonceptiepil. Dit is onder andere het geval bij:
vrouwen die regelmatig een dosis van de anticonceptiepil missen, omdat ze deze steeds vergeten;
vrouwen die geen oestrogeenhormonen mogen gebruiken of daar te veel bijwerkingen van ondervinden, zoals misselijkheid, hoofdpijn of het vasthouden van vocht. In dit geval kan ook de minipil uitkomst bieden;
vrouwen die borstvoeding geven, want de gewone pil kan de borstvoeding laten teruglopen. Ook kan de minipil worden gebruikt bij borstvoeding;
vrouwen die veel bloedverlies hebben tijdens de menstruatie. In dit geval raden artsen ook wel het hormoon-spiraaltje aan (levonorgestrel-IUD).
Effect
De werking begint meteen na inspuiten. De betrouwbaarheid is zeer groot, als de prikpil op het juiste moment is gebruikt en op de juiste manier is toegediend. De werking houdt minstens 12 weken aan.