Aanranding is iemand dwingen tot het plegen of ondergaan van een ontuchtige handeling. Vaak komt dit neer op het ongewenst aanraken of laten aanraken van geslachtsdelen.

Maar zoenen onder dwang is ook aanranding. De volledige wettelijke benaming is "aanranding van de eerbaarheid".

Het verschil tussen aanranding en verkrachting is dat bij een verkrachting sprake is van binnendringen van het lichaam en bij aanranding niet.

Toegevoegd na 1 minuut:
Verder: Bij dit seksueel binnendringen (seksuele penetratie) gaat het niet alleen om het gedwongen ondergaan van een geslachtsgemeenschap. Een verkrachting kan ook het ongewenst binnendringen zijn in anus of mond. De penetratie hoeft niet per se met de penis te worden uitgevoerd: binnendringen met vingers, voorwerpen of tong (tongzoenen) kan verkrachting opleveren.

Toegevoegd na 1 uur:
Ik word er op gewezen dat aanranding meer is dan wat hierboven staat maar ik heb het verschil aangegeven wat staat op de site van seksueelmisbruik. Daar hebben ze dus de grens aangegeven tussen wat nog net aanranding is (hierboven) en wat net geen aanranding meer is (penetratie). Aanranding is natuurlijk veel meer dan wat hierboven staat maar ik geef de grens aan waar het nog het één is en waar het het ander wordt.

Toegevoegd na 1 uur:
niet seksueel misbruik maar seksueel misdrijf.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Aanranding is wel iets meer.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het gaat hier vooral om het verschil dus ik heb de website seksueel misdrijf geciteerd om het verschil aan te geven, dus waar het geen aanranding meer is maar verkrachting en waar het geen verkrachting is maar nog aanranding. Net een andere benadering dus.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Blijft staan dat een aanranding meer is dan een seksuele benadering, veel meer en bij een verschil dient dat juist duidelijk gemaakt worden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, vraagsteller wil het verschil weten en dat kun je op jouw manier oplossen (definitie ene en definitie andere) maar ook op mijn manier (waar is het het ene niet meer en begint het andere) Het maakt mij verder niet uit, ik maak mij er niet druk om. Ik vind dat mijn bron voldoende duidelijk maakt wat het verschil is maar als vraagsteller jouw antwoord beter vindt is dat ook prima.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+ Goed antwoord Pelle!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
plus! goed antwoord.

Andere antwoorden (1)

Aanranding is elke aantasting van een persoon, dit kan zowel verbaal (aantasting in naam) als fysiek door ongewenst aanreken van het persoon, dit hoeft zelfs niet seksueel getint te zijn.

Verkrachting is het ongewenst binnendringen (penetratie) met een lichaamsdeel in een ander lichaam.

Ook een ongewenste tongzoen kan aangemerkt worden als verkrachting.