Kun je een SOA hebben zonder ooit sex gehad te hebben

Hoe zit dat bij 'de zoenziekte' (ben even de naam kwijt..).. Dat je je heel moe voelt de hele tijd

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
7K

Antwoorden (10)

De kissing disease (kusziekte) waar jij op doelt, is de ziekte van Pfeiffer. Een virus met griepachtige verschijnselen, waar je inderdaad verhoging hebt, je moe voelt, en zo. Lijkt op een griep, maar als ie niet overgaat kan er middels een bloedtest worden vastgesteld dat je Pfeiffer hebt.
Heb het zelf ook gehad toen ik 19 was, en wel eens vriendjes kuste :-)
Maar of je het écht van zoenen krijgt ... ik denk dat dat een bakerpraatje is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kan het krijgen, het word via speeksel doorgegeven. Je kan het dus ook krijgen zonder te zoenen, bijvoorbeeld door uit het glas te drinken van iemand die het heeft.
Ja je kunt het ook krijgen via bloed..Denk aan naalden (drugsgebruik) of onhygiënische toestanden met piercing of tatoeage's
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
...en gewoon via wondjes die je via ongelukjes hebt gekregen.
De ziekte van pfeiffer dus.. dat is geen SOA.. Deze ziekte k je bijv. al krijgen als als je bij het uitgaan uit slecht gespoelde glazen drinkt.. en dat is weer zo ongeveer hetzelfde als regelmatig verschillende personen zoenen.. maar heb je aanleg voor virusinfecties zoals herpes ( wratjes, koortslip) dan ben je er ook nog eens extra gevoelig voor....Zorg dat je weerstand goed is dan voorkom je die ellende wel!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja dat kan en meestal komt het bij vrouwen vaker voor dan bij een man. Je kunt namelijk een schimmelinfectie krijgen 'down under' zonder sex te hebben gehad. Dit kun je krijgen doordat je synthetisch ondergoed draagt, je niet goed wast of door bepaalde wrijvingen. Dit jeukt verschrikkelijk en het wordt op die plaats dan ook vuurrood!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja dat kan, maar de kans om het op te lopen als je seks hebt is wel vele malen groter...

Better safe than sorry, zeg ik mijn kinderen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha, die Jouk;

Ja, hoor dat kan; de afkorting betekent immers Seksueel Overdraagbare Aandoening en niet Uitsluitend Seksueel Overdraagbare Aandoening.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een aantal soa is ook overdraagbaar via bloed:

* als gevolg van een onhygiënische tatoeage of piercing;
* als bij drugsgebruik naalden, spuiten of andere attributen van een ander worden gebruikt;
* tijdens de zwangerschap: HIV, hepatitis B en syfilis kunnen overgedragen worden van moeder op kind;
* tijdens de geboorte: HIV, hepatitis B, syfilis, chlamydia, herpes genitalis en gonorroe kunnen overgedragen worden op de baby.

Toegevoegd na 2 minuten:
Met 'de zoen ziekte" bedoel je;

De ziekte van Pfeiffer (dit is geen SOA) wordt ook wel 'kissing disease' genoemd. Het wordt veroorzaakt door het Epstein-Barr virus en dat virus is overdraagbaar via het speeksel. Je kunt dus Pfeiffer krijgen als je iemand met Pfeiffer zoent, uit hetzelfde glas drinkt, hetzelfde bestek gebruikt, door aanhoesten, enz.

Toegevoegd na 4 minuten:
De Ziekte van Pfeiffer is een vermoeidheidsziekte.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is afhankelijk van het soort SOA.

Toegevoegd na 54 seconden:
Kijk hier eens

http://www.soaaids.nl/persoonlijk_advies/persoonlijk_advies_archief
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Met name de SOA CHLAMIDIA doet zich ook voor als de papagaaienziekte, kun je op allerhande manieren oplopen.
Ook de illusie dat een condoom het probleem/risico oplost is een sprookje.
Het HPV( papillomavirus baarmoederhalskanker) kan in de keel veel kwaad doen, relatief veel mannen sterven aan keelkanker.
Het wat flauwe spotje over hoe je griep kan voorkomen
geeft m.i. niet goed aan hoe gemakkelijk een besmetting verloopt.
Een soa kun je dus heus niet alleen door "onveilige sex"
oplopen.
Daar waar je in contact kunt komen met een besmettelijke persoon is overdracht, een hand geven , praten met consumptie, hoesten enz soms helaas ook voldoende
om net teveel ziektekiemen op te lopen.
Het lichaam kan een infectie best hebben, vooral een goede weerstand is een onderschat beveiligingsmechanisme.
Dat houdt in, dat besmetting ook gewoon botte pech kan zijn.
Elkaar maar kritieloos zoenen, een beetje een trend lijkt het, kan meer gevolgen hebben dan we beseffen.
Geniet van het contact met je vrienden maar met verstand wat betreft lichamelijke uiting.
Als je weet dat je besmet(telijk) bent is het ook liefde/vriendschap je dierbaren daarvoor te willen beschermen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De zoenziekte = de ziekte van Pfeiffer
Die kan je ook krijgen door drinken van iemands glas, als iemand in je gezicht hoest/niest etc.

Een SOA kan je, afgezien van sex, krijgen door naalden (bijv. inenting zonder schone naald), dan komt een beetje besmet bloed van een ander in jouw bloed. Dit kan ook via open wonden. Ook kan je een SOA 'meekrijgen' van je ouders, doordat zij dat in hun bloed hebben en jij dan ook als je geboren wordt.