is SM ook verslavend?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3.6K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
hoezo 'ook'?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als jij denk met sex pijn is fijn ja dan kan het verslaavend zijn

Het beste antwoord

De (speelse) machtsverhouding, het veroorzaken van spanning (lichte) pijn, ongerief en het heersen maken allemaal (pret)hormonen los die de sexbeleving een extra dimensie kunnen geven.
Het zou zo kunnen zijn dat daardoor 'gewone sex " niet meer als spannend genoeg meer ervaren wordt en dan kan het in zekere zin een verslaving genoemd worden.
bij sex gaat het beleven boven het denken uit, ik denk dat er weinig mensen echt nadenken tijdens sex dus sex vergt sowieso een andere state of mind als je tenminste een orgasme wilt bereiken, dat gaat niet als je aan je salaris, hypotheek of een promotie denkt, deze laatste drie onderwerpen doven zelfs zichtbare tekenen van sexuele opgewondenheid in de kortste keren uit......
SM zal op zich niet verslavender zijn dan sex zelf, het verbreedt het speelveld en kan in dat opzich een stukje verloren gegane erotische spanning terugbrengen.

Werkelijk sadistische SM kan wel echt schade berokkenen, zowel aan de meester als aan de slaaf.
Mensen die naar narcisme neigen zouden extra voorzichtig moeten zijn, net als mensen die psychotisch oid zijn, grenzen kunnen dan ernstig overschreden worden met blijvende gevolgen en diepe verslaving Mentale gezondheid is belangrijk om de grenzen te bewaken.

Wanneer dat aanwezig is zal verslaving niet snel een rol spelen.

Toegevoegd na 9 uur:
na er nog eens een nachtje over geslapen te hebben (zonder SM sessie.........:-) ) leek het mij zinvol te melden dat het verstandig is tijdens de sessie van rol te veranderen (meester m/v wordt slaaf m/v).
Het lijkt me dat de kans op verslaving dan kleiner en het positieve aspect -meer spanning in het spel) toeneemt, immers je wordt tijdens de sessie geconfronteerd met je eigen attitude en de kans op doorschieten in je rol wordt kleiner......
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Deze vraag is moeilijk te beantwoorden want wat is de definitie van verslavend?

SM kan verslavend zijn. Aangezien alles in theorie verslavend kan zijn. Van zodra je van iets afhankelijk wordt kan je het een verslaving noemen.

Maar op zich zou bijvoorbeeld eten dan ook verslavend moeten zijn aangezien je daar ook afhankelijk van bent. En aan eten ben je alleen verslaafd als je jezelf niet meer kan beheersen.

Over SM zou je dus hetzelfde kunnen zeggen. Van zodra je zo afhankelijk bent van SM dat je jezelf niet meer kan beheersen ben je er verslaafd aan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
omdat ook er slaande spel worden gedaan en door pijn voelen , krijg je endorfines van , en of dit ook verslavend is? Zoals met automutilatie?
Je kunt het als verslavend zien, in de zin van dat 'normale seks' niet meer spannend genoeg is, en je alleen nog opgewonden kunt worden van SM.
Je gaat uiteindelijk steeds extremer om maar weer diezelfde high te bereiken.

Als je SM leuk vind, zou ik het bewaren als iets speciaals voor af en toe. Dan blijft het spannend en leuk en hoef je niet steeds meer toe te voegen om het spannend te houden. Maar dat is mijn mening, het is je eigen keuze wat je doet en hoever je wilt gaan. Zolang beide partijen maar blijven overleggen en het beide willen.
Ritsuka
11 jaar geleden
Ik doe al vele jaren aan sm en dan vooral aan langdurige bondage. Ik vind het heerlijk om voor langere tijd volledig hulpeloos te zijn en te moeten wachten op het moment dat mijn vriendin me wil bevrijden. Ik geniet daarvan en kom dan, hoe vreemd dat ook klinkt, helemaal tot rust. Het is een soort ontspanning die ik vergelijk (hoewel ik er zeker geen ervaring mee heb) met de ontspanning die je krijgt van bijvoorbeeld een jointje. Zo bekeken denk ik dat sm wel verslavend kan zijn. Je verlangt toch steeds terug naar die rust en ontspanning.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wel fijn om te weten dat je geen ervaring hebt met een jointje (maar wel met sm)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
een plus voor de persoonlijke visie.
@Freek: er is niks mis met een jointje, net zo min als met een wijntje. Of het vergelijkbaar is met SM laat ik graag in het midden.