Is de kans groot dat een condoom scheurt?

Ik gebruik de pil niet omdat ik daarvan niet hou maar mijn leerkracht zei dat dat het beste is met seks omdat de kans groot is dat de condoom scheurt maar is dat ook zo?? En hoe kan ik dan de kans vergroten dat het niet scheurt

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
15K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je leraar?!
Cryofiel
11 jaar geleden
Hoezo niet? Sexuele voorlichting, de kans dat je toch zwanger wordt als je voorbehoedsmiddel X gebruikt, dat soort dingen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja sexuele voorlichting heet dat pompiedom. Je leerkracht heeft helemaal gelijk! Als je het zo veilig mogelijk wilt doen kun je beter ook naast een comdoom ook de pil slikken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik dacht dat dat niet of nauwelijks meer gegeven werd op de middelbare school. Maar oké, dat zal dan wel ;)
Cryofiel
11 jaar geleden
Ik heb nog nooit een condoom geslikt...
Ritsuka
11 jaar geleden
ik vind de pil echt ideaal, heerlijk om je menstruatie te kunnen plannen en uitstellen. Ik ben nu maar 1x per 2 maanden ongesteld :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Haha scherp Cryofiel!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Cryo: altijd innemen met een ruime hoeveelheid water. Anders lokt het obstipatie uit.

Antwoorden (8)

in principe is het condoom een redelijk veilig maar niet zo veilig als de pil. de omstandigheden rondom het condoom is erg belangrijk voor de veiligheid van de condoom

- neem nooit een condoom die over datum is
- maak het condoom nooit open met nagels of tanden
- zorg dat het condoom niet al te lang in je portemonnee of tas zit hierdoor kan het schuren en er alsnog een gat in komen.
-zorg dat het condoom gebruikt word zoals in de beschrijving staat.
-gebruik altijd de juiste maat condooms (een te klein condoom scheurt en een te groot condoom kan afglijden of er kan alsnog zaad langsheen komen)
- zorg dat je vochtig genoeg bent tijdens het vrijen anders kan het condoom kapotwrijven (gebruik eventueel een glijmiddel).
- gebruik een condoom altijd maar 1x.
- controleer na het vrijen de condoom door deze met water te vullen ( mocht er een gat in zitten , loopt het water eruit en kun je evt een morning after pil halen.)

het condoom beschermt tegen zowel zwangerschap als soa's de pil beschermt je alleen tegen zwangerschap. daarom doen veel vrouwen aan dubble dutch dat wil zeggen zowel de pil als het condoom.

er zijn natuurlijk ook andere voorbehoedsmiddelen als je de pil niet prettig vind , zoals bijvoorbeeld de pleister en het spiraal.

Toegevoegd na 2 minuten:
double dutch dus ;)

en voor meer informatie over voorbehoedmiddelen kun je natuurlijk altijd even langs de huisarts , deze kan je alle mogenlijkheden vertellen en je alles uitleggen wat nodig is. maak je geen zorgen of het genant is, het is een arts en deze krijgt dit soort vragen regelmatig.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En NOOIT 2 condooms over elkaar heen doen! Sommige mensen denken dat het dan nog veiliger is, maar dan gaat het schuren en gaat het kapot. En nooit massage olie gebruiken als je een condoom gebruikt. Dan gaat het condoom kapot.
De kans dat hij scheurt is groot bij verkeerd gebruik, dus als je hem volgens de gebruiksaanwijzing gebruikt, is de kans groter dat hij heel blijft, zorg wel dat je geen scherpe nagels hebt en denk eraan, dat zodra je vriend is klaargekomen de penis snel weer slap wordt, waardoor het condoom af kan glijden, dus een extra voorbehoedsmiddel is geen overbodige luxe, maar dat kan ook in de vorm van bijv, een zaaddodende pasta.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nou ja.. 'groot', ze worden gemaakt met 't idee dat ze *niet* scheuren..

Wellicht kun je dit 'ns bekijken: http://www.youtube.com/watch?v=u22BbGNzLWo

Met name v.a. ~3:05
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
belangrijk is natuurlijk geen scherpe nagels en dat soort dingen, maar het allerbelangrijkste is dat je vriend een condoom gebruikt die echt goed past. En af en toe tijdens de seks te checken of alles nog goed zit.
Een ander tipje: ga een seksshop langs en vraag info, Die horen dit natuurlijk veel baker en hebben meer dan de etos of het kruidvat, kleur, smaak of dikte. ( denk aan homo's, die hebben vaak een vrij dik condoom nodig, omdat het daar wat stroefer en nauwer is en het nog gevaarlijker is als het scheurt. En als je het echt nog zekerder wilt worden, kun je ook 2 condooms over elkaar gebruiken. en in jouw geval, wat is de reden van dat je de pil niet wilt slikken? de stoffen of het ongemakkelijke dat je er elke dag aan moet denken? Als dat zijn er nog veel meer manieren om niet zwanger te raken. je huisarts kan ej alles vertellen en advies geven wat het beste bij jou past. succes.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
bij de Etos en DA hebben ze vakdipoma's waar dit onderdeel ook zeer uitgebreid in behandeld wordt, dus voor informatie kun je ook naar die toe.
Ook homostellen kunnen daar terecht voor info en producten.
Ritsuka
11 jaar geleden
2 condooms over elkaar heen gebruiken? NOOIT DOEN!
Het rubber van beide condooms schuurt tegen elkaar en de kans is juist groter dat het gaat scheuren. Voor de rest wel aardige tips hoor, maar die ene dus NIET opvolgen.
ik zal zeggen je leerkracht heeft gelijk
heb het al eens meegemaakt dat het scheurt
ik heb het geluk gehad dat mijn vriendin niet zwanger werd
maar wie zegt dat bij jou ook dat geluk zal zijn ?
het beste is met condoom of ander middel
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Geen ENKEL voorbehoedsmiddel is 100% betrouwbaar. Het condoom niet, maar ook de Pil niet. Als je de pil 'n dag vergeet, of als je een keer ziek bent een aan de diarree bent of moet overgeven, heb je allemaal situaties waarin de pil minder betrouwbaar wordt.

Dus net als voor het condoom geldt voor de pil: het is betrouwbaar als je het volgens de voorschriften gebruikt.
Als een leerkracht vergeet te vertellen dat een condoom nog een belangrijke extra bescherming biedt (tegen SOA) is dat wel kwalijk vind ik....

Als je eens een condoom op zou blazen, of je vult er eentje met water, dan zie je hoe enorm rekbaar zo'n rubbertje is. Die gaat echt niet ZOMAAR kapot bij een vrijpartij.
Lees het artikel "Voorkom foutjes met condooms" eens, misschien heb je daar wat aan ;-)
http://www.condoom-anoniem.nl/condooms-gebruiken/voorkom-fouten-met-condooms

(enne... print de antwoorden op je vraag hier maar uit en geef ze aan je leraar, kan die ook nog 'ns wat leren ;-) )

En inderdaad: twee condooms over elkaar is NOOIT veiliger, het is zelfs een reden waarom het fout kan gaan!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een condoom kan scheuren, maar als je die gebruikt volgens de gebruiksaanwijzing, en niet al te wild bent, dan is de kans daarop wel erg gering. Als anticonceptivum is het condoom niet het veiligste middel. Daar staat tegen over dat het wel tegen SOA's beschermt. Als je een vaste partner hebt kan je een ander voorbehoedsmiddel overwegen (spiraaltje), maar als je wisselende partners hebt, zeker niet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De kans is niet erg groot!
Je moet natuurlijk wel voorzichtig zijn met scherpe voorwerpen (nagels, ringen etc...).
Je kan hem ook heel groot opblazen namelijk :)