Kan je een SOA krijgen als de penis niet in de vagina geweest is maar er wel (zonder bescherming) tegen aan heeft gezeten?

Ik heb een paar weken terug een meid leren kennen en afgesproken. Aangezien ze allergisch is voor mijn hond zijn we boven op bed gaan liggen.
Van het een kwam het ander. Ik heb haar duidelijk gezegd dat ik het niet zonder condoom wilde doen en zijn dus gewoon wat gaan spelen (aangezien we geen condoom bij ons hadden (domdom)) Tijdens het spel wilde ze mijn penis al een paar keer bij haarzelf inbrengen en dit wist ik te voorkomen. Maar toen dacht ik:'Als ze een SOA heeft dan heb ik die nu toch al aangezien mijn penis haar vagina al heeft aangeraakt'. Waarna ik hem toch bij haar heb ingebracht.
Was mijn gedachten juist en hadden we ook niet zo dicht bij elkaars geslachtsdelen moeten komen? Of ben ik achteraf toch dom geweest om onveilige sex te hebben.
Het was mijn eerste keer maar ik weet dat zij meerder jongens heeft gehad en ook die keren waren niet veilig.

Kan ik ook merken dat ik een SOA heb opgelopen? of kan dat pas na jaren gaan spelen terwijl ik me er nu al tegen kan behandelen zodat alles mee valt...

Alvast bedankt voor jullie reacties

Ow ja reacties dat t altijd dom is om onveilige sex te hebben hoeven jullie niet te plaatsen.... Heb er al genoeg spijt van!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
5.9K

Het beste antwoord

Sommige soa's zijn alleen overdraagbaar bij het uitwisselen van lichaamssappen, en andere (zoals herpes genitalis) ook bij aanraking al. Op zich is het niet slim om geslachtsdelen tegen elkaar te wrijven of houden als je niet beschermd bent, maar penetratie heeft nog meer risico's. Je gedachte klopte dus niet helemaal, al zou het evengoed naïef zijn om te denken dat je beschermd bent zolang je maar niet volledig penetreert. Van orale seks kun je bijvoorbeeld ook een soa oplopen, als je geen condoom of beflapje gebruikt (bij beffen is het risico minder groot dan bij pijpen, al wil dat niet zeggen dat het daarom dus 'veilig' is.)

Een tip voor een volgende keer is dat het heel moeilijk is om te stoppen als je eenmaal halfnaakt samen in één bed bent. Dus als je geen seks wilt met iemand (of dat nu is omdat je geen condooms bij je hebt of omdat je alleen seks wilt als je al meer een band met iemand hebt) dan is het verstandiger om ervoor te zorgen dat je niet in die situatie terecht komt. Jij hebt in eerste instantie nog best wat zelfdiscipline laten zien, maar toch: maak het jezelf niet zo moeilijk een volgende keer. Dus óf condooms bij je hebben, óf - als je geen seks wilt met iemand - allebei de broek aanhouden.

Je vroeg verder nog (in de reacties onder de vraag) of een SOA-test alleen bij de huisarts kon, of ook via internet. Er zijn diverse zelftests online te bestellen en bij de drogist te krijgen, deze tests zijn echter NIET betrouwbaar. Daar is in de media al verschillende keren aandacht voor geweest, dus wees verstandig en kies niet voor die optie. Je kunt dan inderdaad bij je huisarts terecht. Voor mannen bestaat een SOA-test tegenwoordig bijna altijd gewoon uit het inleveren van wat urine. Volg wel de instructies op die je hiervoor krijgt. Als je geen vaste huisarts hebt of geen goede band met je huisarts, kun je ook terecht bij de GGD. Idealiter is natuurlijk je huisarts je aanspreekpunt, en onthoud ook dat die beroepsgeheim heeft, maar er kunnen redenen zijn dat je toch liever een externe instantie raadpleegt hiervoor. Ik vind het heel verstandig dat je niet gaat afwachten of je eventueel klachten krijgt, maar van plan bent om sowieso een soa-test te laten doen. Sommige soa's merk je inderdaad niet, maar als je last krijgt van pijn bij het plassen of bij de seks, afscheiding uit de penis of uitslag bij je genitalieën, dan heb je grote kans dat dat een soa is. Hopelijk krijg je binnenkort een geruststellende uitslag.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoe je het voor elkaar krijgt mag Joost weten maar je vertelt voor de zoveelste keer een uitgebreid verhaal dat tegelijkertijd een passend antwoord is en ook nog eens van begin tot eind correct is. +1

Andere antwoorden (2)

Dat hangt er een beetje vanaf welke SOA's je het over hebt, sommige zijn overdraagbaar via aanraking (alhoewel je die SOA's bijna altijd kan zien) en anderen zijn overdraagbaar via lichaamsvloeistoffen (o.a. speeksel/sperma) Het was waarschijnlijk beter geweest het niet gedaan te hebben, wat je nu kan doen hangt er ene beetje vanaf of je haar verdenkt van een SOA te hebben, als je vrij zeker bent dat ze er eentje heeft kan je beter een SOA test doen. Het gevaar met het nu niet doen van een SOA test is dat er veel SOA's zijn die je niet opmerkt tot jaren geleden, als het te laat is dus.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"Kan je een SOA krijgen als de penis niet in de vagina geweest is maar er wel (zonder bescherming) tegen aan heeft gezeten?"

Ja dat kan. Als haar vagina nat genoeg was is er waarschijnlijk vaginavocht op jouw penis gekomen. Het is wel zo, dat er niks aan de hand is als het op het jouw voorhuid is gekomen. Het risico is wel groot dat het dan ''druipt'' naar de ontblote delen van de penis.
Dus als je ontblote gedeelte van jouw penis in aanraking is geweest met haar vaginavocht kun je ervan uitgaan dat jij een EVENTUELE SOA hebt overgenomen.
Het virus van een SOA bevind zich in verschillende delen van het lichaam, maar in dit geval gaat het om het vaginale slijm.

''Kan ik ook merken dat ik een SOA heb opgelopen?'''

Dat kan, maar hoeft niet persé. De meeste SOA's laten symptomen zien na één week, maar er zijn ook SOA's die zich niet laten zien. Je weet dus niet dat je het hebt terwijl je het wel degelijk hebt.

''of kan dat pas na jaren gaan spelen terwijl ik me er nu al tegen kan behandelen zodat alles mee valt''

Als je na één week gewoon een SOA test doet en die is negatief kun je ervan uitgaan dat je SOA vrij bent. Zorg er dan wel voor dat je een uitgebreide SOA test doet. Vaak moet je in een potje plassen, maar met die manier kun je alleen bepaalde SOA's ontdekken. Zorg er dus voor dat je elk onderzoek hebt gehad.

De meeste soa zijn eenvoudig te genezen. Andere soa raak je nooit meer kwijt als je ze eenmaal hebt opgelopen. Soms kun je wel de klachten bestrijden, zoals bij herpes genitalis en genitale wratten. Omdat het virus in het lichaam aanwezig blijft, komen de verschijnselen soms terug. Dat gebeurt vaak als je weerstand vermindert, bijvoorbeeld omdat je gestresst bent of bij griep.
Er zijn geen medicijnen om hiv en aids te genezen.

Mijn advies:
Ga gewoon naar de dokter. Dan heb je tenminste zekerheid en hoef je niet met al die twijfels rond te lopen.

Zie de bron voor uitgebreidere info.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Eén week na sekscontact een SOA test en als die negatief is dan ben je veilig? Ondanks die snelle HIV-test denk ik niet dat het zo simpel is...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Na 3 tot 4 dagen valt het virus het lichaam al aan. Het lichaam valt dan ook weer aan. Dit gebeurt allemaal binnen een week. Je kan dan gewoon een SOA test doen. En ik had het niet over snelle HIV tests. Gewoon elke SOA. Het is natuurlijk wel zo dat sommige virussen zich niet laten zien, dus je hebt wel een punt, maar over het algemeen ben je veilig.