kan je alleen ais/hiv krijgen als iemand dit al heeft?

ik vraag me af, kan je hiv/aids krijgen alleen als iemand dat al heeft?, of kan dit ook uit het niets komen.

Toegevoegd na 13 minuten:
By the way, ik weet (100%) zeker dat de persoon waarmee ik dingen heb gedaan, nog nooit sex heeft gehad, getongzoend heeft of onveilige sex heeft gehad, stel ik doe dan onveilig anale sex met hem, is de kans dan klein/niet dat ik een soa heb?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
7.5K
Amadea
12 jaar geleden
Heb je toch maar je vorige verzonnen vraag verwijderd?
Ritsuka
12 jaar geleden
met iemand die nog nooit seks gehad heeft, ga je gelijk al beginnen met anale seks?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er bestaat ook nog zoiets als homoseksualiteit Ritsuka ;) @vraagsteller: je kunt het nooit 100% zeker weten, dus is het af te raden. Misschien is hij in het verleden in aanraking geweest met besmette naalden etc. (je weet immers niet wat hij uitgespookt heeft), om nog maar niet van andere SOA's te spreken. Gewoon veilig doen dus.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Leer jezelf aan om het veilig te doen. Anders ben je later zeker een keer de pineut. Ik kan je uit ervaring vertellen dat de rest van je leven medicijnen slikken geen pretje is. En laten we het maar niet hebben over de bijwerkingen die de HIV/Combi veroorzaken
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik bedoel natuurlijk: over de bijwerkingen die de hiv/combi therapy veroorzaken.

Het beste antwoord

Dat mag je alleen doen als jij 100% zeker weet dat jij ook geen soa hebt. Ik persoonlijk zou geen onveilige anale seks willen vanwege de bacteriën. het kan niet zomaar uit het niets komen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

"Hiv is een seksueel overdraagbare aandoening. Bloed-op-bloed-contact, onder andere via injectienaalden tijdens bloedtransfusies, onbeschermd seksueel contact en moeder-op-kindtransmissie bij de geboorte zijn de voornaamste manieren waardoor overdracht van het virus mogelijk is. Om hiv over te dragen, moet er een bepaalde hoeveelheid virus aanwezig zijn. Hiv kan niet overgedragen worden via speeksel, zweet, snot en tranen, want daar zit te weinig virus in. Het kan enkel overgedragen worden via geïnfecteerd (menstruatie)bloed, vaginaal vocht, voorvocht (in mindere mate), sperma en etter. Het geïnfecteerd bloed, vocht, sperma of etter heeft een 'poort' nodig om in het lichaam van een ander persoon binnen te dringen. Door een intacte huid raakt het virus niet door. Wondjes, blaasjes en zweertjes op het lichaam daarentegen zijn poorten waarlangs het virus wél naar binnen kan. Het virus kan daarnaast ook een lichaam binnendringen via bepaalde slijmvliezen. Infectie is mogelijk als het virus in contact komt met de slijmvliezen van de schaamlippen, baarmoederhals, vagina, eikel, pisbuis, aars, keel, darm, mond en van het oog - zeker als die slijmvliezen niet helemaal intact meer zijn."

Je kunt HIV dus in ieder geval niet 'uit de lucht' opvangen, zoals dat wel mogelijk is met een griepvirus.

Toegevoegd na 1 minuut:
Voor de volledigheid: je kunt ook geen HIV uit het niets krijgen, zoals dat met bijvoorbeeld kanker wel mogelijk is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lekker antwoord maar niet heus -1 wees concreet!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De vraagsteller vraagt naar de manier waarop HIV overgedragen kan worden. In het citaat staat precies beschreven hoe het virus wél overgedragen kan worden; in de laatste twee zinnen staat beschreven hoe het virus niet overgedragen kan worden. In mijn ogen is dit dus een vrij concreet antwoord. Het spijt mij als mijn antwoord niet aan jouw eisen voldoet. Belangrijker vind ik dat de vraag van de vraagsteller voldoende beantwoord is. Zo niet, dan kan de vraagsteller gerust verder vragen.
Je kunt HIV alleen krijgen doordat je besmet wordt door iemand die dit virus bij zich draagt. Dit kan door seksueel contact, of door contact via het bloed. Ook kan een kind geboren worden met HIV als de moeder HIV heeft. Extra triest hieraan is dat dit in veruit de meeste gevallen voorkomen had kunnen worden als de moeder tijdens haar zwangerschap medicatie had geslikt, maar dat juist in landen waar HIV en AIDS veel voorkomen, mensen niet de toegang hebben tot deze medicatie.