hoe komt die bultje op mijn balzak?

ik merk na het scheren van mijn balzak dat er aan de linkerkant een kleine soort steenpuist opzit hoekomt dit opeens het doet geen pijn alleen alsje erin knijpt

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
144.5K

Het beste antwoord

Kleine bultjes op de balzak (dus op de huid) en vaak ook op de penis zijn talgkliertjes. Het zijn geen puistjes en ze zijn ook niet altijd ontstoken.

Soms zijn het ook harde bultjes. Deze aandoening komt vaak voor en is onschuldig. Soms kan het er vervelend uitzien als je er veel van hebt en als je er in knijpt kan er wat witte talg uitkomen.

Als je aan je ballen zelf verhardingen voelt (dus door de balzak heen) dan kan dat de bijbal zijn, maar bij twijfel moet je dán wel naar de huisarts, zeker als je je ballen vaker onderzoekt en veranderingen ontdekt.

Toegevoegd na 7 minuten:
Als het om een groter knobbeltje gaat op de huid (bijv. 0,5 - 1 cm) kan dit een talgkliercyste zijn (Atheroomcyste). Een cyste is een groter bolletje gevuld met talg, vocht e.d. Dit soort grotere bolletjes komen vaker op de huid voor (op gezicht, oren, neus, nek, rug vooral, maar kan ook op schaamlippen e.d.).

Zo'n cyste ontstaat door een zwelling onder de huid waardoor een holte ontstaat waarin het talg en vocht zich verzameld, maar niet weg kan.

Bij kleine talgbultjes kan het talg ook niet weg, maar blijft de productie doorgaan. Daarom wordt zo'n bultje wel hard.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Het is waarschijnlijk en ingegroeid haartje. Als het ontstoken is doet het erg zeer en wordt het ook rood.

Doordat je er druk op zet, kan het idd erg pijn doen. Je kunt het natuurlijk uitdrukken, maar omdat je zegt dat het pijn doet kun je het ook laten zitten. Daarna kAn het wel ontsteken..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In de urologie is het sinds 1989 bekend dat er bij sommige mannen een rudimentaire clitoris aanwezig is: vaak aan de linkerkant van de balzak. De clitoris is niet functioneel (vandaar rudimentair, net als je stuitje eigenlijk) en je kunt er dus weinig plezier aan beleven.
Deze clitoris manifesteert zich vaak tijdens of vlak na de pubertijd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit is echt onzin Wasabi. Vanuit de embryologische ontwikkeling ontwikkeld het gebied zichonder andere o.i.v. mannelijke hormonen tot penis en bij vrouwen blijft dit gebied de clitoris. De clitoris is in feite een klein piemeltje dat verder niet is uitgegroeid (bij de meeste vrouwen). Wat bij mannen uitgroeit tot de balzak groeit bij vrouwen tot de buitenste schaamlippen uit. Een bultje op de balzak bevat gewoon talg en komt vaak voor.