Waarom lukt de seks niet?

Mijn vriend en ik hebben al ruim anderhalf jaar een relatie. We willen graag seks hebben maar het doet pijn. Hij komt er niet eens in, het gaatje lijkt te klein en ik verkramp een soortvan waardoor het niet meer gaat. Ik ben verder wel 'nat' genoeg en een vinger erin gaat ook wel (ook van hem).

Hij heeft er vrede mee en ik ook wel, maar ik ben er toch wel erg benieuwd naar (zijn allebei nog maagd, 18 en 20). Om mij heen zijn allemaal vrienden die nog korter een relatie hebben al seks aan het hebben. Ik weet dat het onzin is maar dat maakt me erg verdrietig. Ik wil ook niet dat ik dáárom seks ga hebben maar ik word er echt depri van, dat zij iets kunnen wat ik niet kan...

Iemand een wondermiddel? Of gewoon een opbeurend praatje?

Toegevoegd na 1 uur:
We proberen het trouwens al een tijdje, een paar maanden, dus niet dat ik dit na een of twee keer post.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
31.9K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Relax, als je van tevoren al bang bent dat jet niet gaat lukken dan lukt het ook niet. Probeer het eerst eens met vingers.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Misschien moet hij proberen wat langzamer naar binnen te gaan. Als hij ertegenaan zit niet meteen door duwen, maar gewoon heel zacht duwen, als het niet verder gaat niet forceren maar op dezelfde plek blijven. Als ie daar blijft 'tikken' gaat het uiyeindelijk vast verder. Dont worry
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Schaam je niet om je hier mee naar de huisarts te gaan, Ik heb er 4 jaar over gedaan om er achter te komen wat het was.(en naar een dokter of gynaecoloog durven te gaan. ik ging me druk maken over alles wat het kan zijn, en ik ging me schuldig voelen( hoewel dat van mijn vriend niet hoefde) Uiteindelijk bleek ik een te gespannen bekkenbodem te hebben. Nu met oefeningen, kan er 1 vinger in(bij mij lukte helemaal niks, geen vinger en geen (mini)tampon) en weet ik dat het over kan gaan, Ik voel me nu een stuk geruster er over. Het is echt geen onzin, Maar het is wel zonde om hier langer mee door te lopen, en je er rot over te voelen. het is niet nodig.
Ik ging samen met mijn vriend naar een bekkenfysiotherapeut, we kregen ook oefeningen om samen uit te proberen, misschien is dat ook een tip. als je meer wil weten stuur maar een pb. Heel veel sterkte

Het beste antwoord

Een wondermiddel is er niet. Een opbeurend praatje misschien wel :-)

Zoals gezegd wordt, het klinkt als een - milde - vorm van vaginisme. Er zijn meer oorzaken van pijn bij het vrijen, maar omdat je het hebt over 'verkrampen', dat het 'te klein lijkt', lijkt vaginisme waarschijnlijk.

Je kunt wel een vinger inbrengen, en jouw vriend ook. Dat is al heel wat, sommige vrouwen met vaginisme kunnen met geen mogelijkheid een vinger inbrengen of tampons gebruiken. Hoe zit dat laatste bij jou trouwens? Lukt dat?

Je kunt proberen eerst zelf aan de slag te gaan, en je kunt direct naar je huisarts gaan, die je vervolgens door kan verwijzen naar een bekkenbodemtherapeut of seksuoloog voor verdere hulp en oefeningen. Omdat je wel al een vinger in kunt brengen, zou ik er niet van staan te kijken als je het zelf zonder hulp redt. Overigens: als je liever wél professionele hulp wilt, of als vervelende seksuele ervaringen in het verleden een rol kunnen spelen hierbij, dan raad ik dat wel aan.

Of je het zelf probeert of met hulp, in alle gevallen zul je heel veel geduld moeten hebben. Spreek eerst af: voorlopig niet proberen te penetreren bij de seks. Die duidelijke afspraak helpt je om niet tijdens de seks je daar druk over te maken. Vervolgens ga je heel voorzichtig proberen om je vagina te wennen aan penetratie. Je kunt er sets voor kopen, zoals in de bron. Er zijn er meer, maar allemaal werken ze hetzelfde: je begint met een heel klein en dun kunststof staafje, en brengt dat voorzichtig in je vagina. Een minuut of vijf a tien volhouden, of tot het oncomfortabel wordt. Als je merkt dat het eerste staafje met gemak naar binnen gaan en geen enkel ongemak of spanning meer geeft, neem je het tweede staafje. Zo ga je door tot je het dikste staafje met gemak in kunt brengen. Gebruik een goed glijmiddel, en zorg dat je ontspannen bent. In de tussentijd kun je wat ontspannings- of ademhalingsoefeningen aanleren, google daar maar eens op.

Het hele proces kan een paar maanden of zelfs langer in beslag nemen: heb dus geduld. Doe niets wat pijn doet, maar wees altijd heel voorzichtig. Forceren verhoogt de spierspanning alleen maar, dus geduld is een schone zaak.

Lukt het niet, ga dan naar je huisarts en zoek hulp. Uiteindelijk komen de meeste vrouwen er vanaf, en jij bent al een heel eind als je in elk geval een vinger kunt inbrengen. Gelukkig zijn er genoeg manieren om te genieten van seks zonder penetratie, maar ook penetratie zal uiteindelijk vast gaan lukken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mooi en goed antwoord.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mooi antwoord :) Dank je wel. Dit soort dingen helpen me echt.
Ritsuka
12 jaar geleden
top antwoord +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dikke plus!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Ievvu: ik geef in mijn antwoord vooral adviezen over hoe je zélf hiermee aan de slag kunt gaan, maar dat moet jou er niet van weerhouden om hulp te zoeken als je het idee hebt dat je dat nodig hebt. In een andere reactie las ik dat je hier niet meer naar je huisarts durft. Op zich begrijp ik dat wel, maar je huisarts is echt de persoon die je verder zou kunnen helpen. Als je er wel over wilt praten maar bang bent voor een lichamelijk onderzoek, geef je gewoon aan dat je dat niet wilt. Jij bent de baas. Je huisarts kan je doorverwijzen naar een gynaecoloog, of een seksuoloog of bekkenbodemtherapeut. Bekkenfysio's zijn meestal vrouw, misschien helpt dat je nog? Je kunt ook bij andere zorgverleners altijd vragen om een vrouw, of om iemand die ervaring heeft met dit soort problematiek, als je dat wilt. Dit probleem komt best veel voor, maar er wordt weinig over gesproken. Het kan variëren van helemaal 'op slot' zitten, waarbij een vrouw ook geen vinger of tampon kan inbrengen, of een milde aanspanning van de bekkenbodem waarbij penetratie wel mogelijk is, maar pijn doet. Jij zit daar wat tussenin. Ontspanning is het sleutelwoord, want bij een ontspannen bekkenbodem en eventueel wat oefening, is de vagina echt wel ruim genoeg. Wat bij jou waarschijnlijk gebeurt, is dat je spieren zich aanspannen, waardoor de opening gewoon letterlijk kleiner wordt. Dat heeft in de meeste gevallen trouwens helemaal niets te maken met dat je je niet prettig zou voelen bij je vriend, of dat je in het verleden vervelende seksuele ervaringen hebt gehad. Let wel: dat soort dingen kúnnen meespelen, maar laat je niet wijsmaken door mensen die jou niet kennen, dat dit zou komen doordat jouw vriend eigenlijk niet de juiste persoon voor jou is, of dat je je niet echt op je gemak voelt bij hem. In de meeste gevallen is de aanspanning van je bekkenbodemspieren totaal onwillekeurig, al kan het iets te maken hebben met bijvoorbeeld blaas- of darmproblemen in het verleden. De meeste vrouwen met dit probleem, zijn prima ontspannen en op hun gemak, alleen hun bekkenbodemspieren spannen aan op momenten dat zij dat zelf niet willen. Natuurlijk wordt dat nóg erger als je probeert te penetreren en dat lukt niet of doet pijn, want aanspannen is de natuurlijke reactie van je spieren op pijn en stress.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat verder nog kan helpen, is eerst uitvinden welke spieren dat nu precies zijn die je moet leren ontspannen. Daarbij helpt het enorm dat je wel een vinger kunt inbrengen. Je kunt dan voorzichtig je vinger inbrengen (desnoods je pink, gewoon wat het beste lukt) en dan proberen om bewust te 'knijpen'. Je voelt dan dat de opening kleiner wordt. Als je daarna weer ontspant, wordt hij weer wat groter. Probeer daarna rustig een beetje te 'persen', dan ontspannen je spieren ook, en voel je als het goed is dat er wat meer ruimte komt. Door zo het één en ander uit te proberen, krijg je een wat beter spiergevoel, en kun je je ook wat meer voorstellen bij het hele verhaal van 'ontspannen van je bekkenbodem'. Trouwens, wat ook helpt: ademhalen via je buik, en je buikspieren ontspannen. Dan ontspant de bekkenbodem vanzelf een beetje mee. Een bekkenbodemfysio of seksuoloog zou je nog meer oefeningen kunnen geven.

Andere antwoorden (8)

Klinkt als een vorm van vaginisme.
Ga naar je huisarts, hij kan je doorverwijzen zodat je hulp kunt krijgen.

Toegevoegd na 2 minuten:
Meestal komt dit omdat je onbewust te gespannen bent, hierdoor spannen je bekkenbodemspieren zich aan en kan de penis er niet goed in.

Je kunt ook eerst proberen meer voorspel toe te passen, speel wat met 1 vinger naar binnen, probeer rustig te werken naar 2 vingers. Zorg dat je ontspannen bent, en geniet van wat je voelt.
Hij kan ook met zijn tong spelen.

Probeer eerst dit, als het niet werkt, ga dan naar de huisarts. Lees in elk geval de sites genoemd bij de bronnen voor meer info.
Ritsuka
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn eigen vingers lukken wel, en die (één) van hem wel, is het dan nog steeds vaginisme? Ik durf niet naar de huisarts.. Ik ben echt verdrietig :(
Ritsuka
12 jaar geleden
lieve schat, ga hiermee naar je huisarts. Hij/zij kan je doorverwijzen zodat je professionele hulp kunt krijgen. Je wilt toch niet verdrietig blijven? Het is denk ik echt een soort van vaginisme, als je bedenkt dat er een baby door past, zou het moeten lukken dat jullie seks hebben.
De reden dat het niet lukt is puur omdat je onbewust gespannen bent en de spieren aangespannen houdt. Een seksuologe of gespecialiseerde fysiotherapeut kan je helpen met oefeningen om je lichaam te leren kennen en te ontspannen. Het is niks om je voor te schamen, er zijn veel vrouwen die hier wel eens last van hebben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Ritsuka: ze is niet onbewust te gespannen maar weet zelf dat ze verkrampt is. Verder een prima antwoord trouwens.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor de links, erg fijn om te lezen. Het gaat al wat beter. Ik kijk het eerst nog even aan, of ik het zelf kan oplossen, en anders ga ik naar de huisarts.
Ritsuka
12 jaar geleden
geen probleem, in de andere antwoorden heb ik ook al wat goede tips gelezen. Ik weet zeker dat als je rustig oefent dat het vanzelf lukt. Maar maak er geen 'moeten' van, hou het leuk, je kunt ook met elkaar spelen zonder penetratie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ievvu - jullie zijn op de goede weg, ik denk zomaar dat het ook zonder dokter goed gaat komen.
Zo niet: schaam je niet voor een doktersbezoek, de dokter kent je probleem, weet er mee om te gaan, en behandelt alles vertrouwelijk.
Je bent echt niet de enige hoor, dit komt omdat je niet goed ontspant bij de sex. Dan verkramp je als het waren. Dit komt omdat je zenuwachtig bent of gewoon bang. Wat helpt is heel veel proberen, niet te ver gaan maar bijvoorbeeld gewoon lekker vrijen. Na een tijdje kun je je ontspannen en dan zal het lukken :) geen zorgen, je bent niet de enige :D
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zodra het Moet (voor je gevoel of in je hoofd) zal het waarschijnlijk niet lukken, en hoe dan ook niet fijn zijn.
Misschien eerst eens afspreken dat jullie voorlopig wel vrijen maar zonder penetratie. Dan wordt het minder eng.
Geloof me, het past allemaal echt wel, zodra de zenuwen en het onwennige eraf zijn.
En als je nog maagd bent, kan het even zeer doen (hoeft niet!). Een condoom met extra glijmiddel (zo gekocht, of glijmiddel apart) kan het ook makkelijker maken.
Maar zorg dat je zin hebt en ontspannen bent.
Het komt goed!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mooi antwoord Hippo.
Je geeft zelf aan dat je verkrampt. Daar zit waarschijnlijk het probleem. Hoe je moet ontspannen? Oei! Dat is lastig: je verkrampt omdat je bang bent dat het niet lukt, daarom lukt het niet.

Een vinger, twee vingers, drie vingers.... Voorzichtig! Het moet leuk blijven! Niets forceren!

Je zegt dat je vochtig genoeg bent, maar gebruik gerust glijmiddel. Als ik het goed heb is Durex gel ook geschikt (dan kan hij met een fijne, ontspannende massage beginnen!)

Hij onder, Jij boven. Dan bepaal jij hoe ver het gaat, en of het te hard en/of pijnlijk wordt. (Onderop vinden de meeste mannen nog lekker ook).

Neem je tijd: normaal gesproken heb je nog zo'n 50 seks-actieve jaren voor je, er is geen haast nodig.

Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar: ik boven, dan kun je niet echt subtiel inbrengen zeg maar, en als ik lig kun je weer niet zo goed mikken.. of ligt dat aan mij?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jij boven: dan kun je zijn piemel tegen je vagina wrijven,
eens voorzichtig het koppie een stukje naar binnen laten glippen en heel voorzichtig verder gaan. Je kunt met je vingers het een en ander sturen en begeleiden. Niet erop gaan zitten en jezelf laten vallen, dat is niet subtiel... Het belangrijkste voordeel is dat _jij_ de controle hebt:
als je vindt dat het genoeg is, kun je altijd weg, en daarmee wordt hopelijk de angst (waardoor je verkrampt) minder dat hij te hard/te ruw doorstoot.
Ritsuka
12 jaar geleden
als je bovenop zit kun je zelf bepalen tot hoe ver je naar binnen wilt. Je kunt rustig de tijd nemen.
En als jij ligt kan het inderdaad wat moeilijker mikken zijn, maar dat lukt vaak wel hoor.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
vooral je laatste stuk is goed!
Het is een klein kansje maar het zal toch kunnen dat je echt te krap bent...
ga toch maar eens met je huisarts praten misschien kan hij erover oordelen.
Niet raar vinden hoor, hij ziet dagelijks blote vrouwen.

Toegevoegd na 23 uur:
Oke, het kan dus niks lichamelijks zijn.
Er zijn al veel goede antwoorden gegeven !
Dan moet er dus naar iets gezocht worden waarmee je je meer kunt ontspannen.
Gaan jullie weleens een weekendje weg of een zonvakantie met een relaxte sfeer...erotisch filmpje...wijntje...
Geef elkaar een ontspannende massage...
Ik vind het sneu voor jullie maar heb toch het gevoel dat het goed gaat komen, vooral omdat je vriend er geen punt van maakt !
Het allerbeste en veel succes samen !!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het feit dat jullie al ruim anderhalf jaar een relatie hebben, betekent niet dat het allemaal maar koek en ei moet zijn. Dan begeef ik me eerst even op het relationele vlak: misschien klikt het gewoon niet zo tussen jullie (dus los van de seks)? Heb je zorgen over je relatie, of ben je gestresst over andere dingen waar je met hem niet over kan praten? Zijn er 'dingen' aan je vriend die jou niet lekker zitten? Zit je je te ergeren aan hem? Kan vanalles zijn: zijn houding, gedrag, geur, manier van kleden, praten, enz. enz.

Als dat het niet is: er zijn al enkele goede adviezen gegeven, maar het woord 'vaginisme' (dat ik her en der tegenkom) vind ik iets te voorbarig. Je bent nog jong en, begrijp ik uit je verhaal, nog maagd. Ook je vriend is nog maagd en dus niet heel erg ervaren.

Die onervarenheid speelt jullie waarschijnlijk gewoon een beetje parten. Misschien hebben jullie allebei veel te hoge verwachtingen van (en "roze wolk-ideeën" bij) de seks, en denken jullie dat er zoiets als prestatie bij het vrijen komt kijken.

Wel, ik spreek uit ervaring als ik zeg dat die eventuele prestatiedrang volstrekt misplaatst is, zeker in het begin. Ook die roze wolken zijn nergens voor nodig. Ze zorgen er alleen maar voor dat je gaat verkrampen. Voor alles wat je voor het eerst doet geldt: vallen en opstaan. Wat overigens ook geldt voor alle andere pogingen die je - op wat voor gebied dan ook - onderneemt. Niets of niemand is perfect. Maar dat even terzijde.

Huisartsbezoeken zijn echt niet nodig in dit stadium. Ga eerst maar even rustig van elkaar genieten. Ga een hele avond op de bank liggen zoenen, voor mijn part. Een beetje knuffelen, en beetje voelen, een beetje aanrommelen. Zorg voor een rustige, ontspannen sfeer: telefoons, computers en televisies UIT. Kaarsjes en muziekje AAN, lekker drankje erbij.

Niks forceren, alleen maar genieten van elkaar. Niks is fout, alles is goed. Wedden dat je vanzelf wel een keer lekker geil wordt en dat het dan wel lukt? En zo niet, dan lukt het morgen of overmorgen wel.

Toegevoegd na 1 minuut:
"Voor alles wat je voor het eerst doet geldt: vallen en opstaan. Wat overigens ook geldt voor alle andere pogingen die je - op wat voor gebied dan ook - onderneemt. " = nogal dubbelop.

Sorry. ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je. Ik probeer het alleen al best lang zo, maar ik denk idd dat dat de goede manier is. Mijn relatie, daar ligt het niet aan, mijn vriend is ontzettend leuk en lief en we zijn gewoon heel erg verliefd :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou, dat is mooi om te lezen. Dan moet het echt wel goed komen hoor! Geef de moed niet op.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je wel.
De meeste mannen zouden gek zijn op een "krappe" ingang en de meeste mannen zouden na een paar maanden "niet lukken al kappen!" Jullie houden van elkaar, en het ZO lang met elkaar volhouden zonder sex is al een wonder op zich. Er zijn talloze hulpmiddelen (denk aan dildo en vibrators en glijmiddelen) die je steeds kunt proberen in grotere maten of smaken. Ze zeggen dat de man de pijn van een geboorte van een kind niet eens zou overleven (en er zijn er genoeg die ik ken die zijn flauwgevallen tijdens de bevalling) Mijn 2 aanradingen, maak het voorspel desnoods een heel weekend en probeer je juist NIET te focussen op "nú moet het lukken" Tip 2: koop steeds grotere "speeltjes" en kijk of je dan in je eentje er veel makkelijker een groter formaat inkrijgt en dan weet je gelijk dat het aan spanning of angst ligt.... ontdek je eigen lichaam lekker stiekem zelf, kan zelfs nog in de toekomst tot verbetering leiden in de relatie met je vriendje! En vooral, don't be stressed! Daar verkrampt alles van, en dalijk ben jij er klaar voor en is je vriendje te gestresst "omdat het toch niet lukt". En het dan bij hem gaat hangen, de gemiddelde lengte van pielemoos is 2 keer de wijsvinger van een man en de opening van een vrouw doorSNEE is (probeer het maar uit, precies net zo groot als je pink) Maar de DIKTE verschilt, 9 centimeter is genoeg om iedere vrouw te bevredigen schijnt, nou ik ben dan zou ik 2 wijsvingers hebben van 4,5 centimeter en dat is niet echt het geval. Ga stiekem met jezelf hobbyen, koop speeltjes doe dat eerst zelf, stress = killing en misschien is dat het wel namelijk. Ik was 11 en de begeleidster in opleiding tot juffrouw 14 en tijdens onze "kennismakingsweek" is er bijna een kind verwekt wat later een miskraam is geworden. indien de nakomelingen er net zo snel bij zouden zijn zou ik over 1 jaar opa kunnen zijn op mijn 34e.... dat is weer het anderste uiterste. 1 HEEL belangrijk ding, neem alle tijd en laat in die tijd de stress los en verkramp niet want volgens mij is er niks mis aan jullie beiden en geloof niet in die achterlijke pornofilms met piemols van 50 cm. maar misschien is een soft porno filmpje juist wel een goeie voorbereiding OF ga naar een sexueloog. Die weten meer dan ik en heb zelf genoeg ervaring door "plat geneukt" te worden of "erectieproblemen" door medicatie momenteel wat je ook niet zekerder maakt. Jullie staan 1,5 jaar droog, ik onderhand ook en denk best dat er voor alle 3 een oplossing komt want liefde overwint alles!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hey, even fyi: geen seks betekent niet meteen droog staan. Zo zielig zijn we niet. :)
ik heb er niet zo veel verstand van maar je kan ook andere dingen proberen zoals vingeren waar je het over had of met de mond wat uitproberen ( beffen,pijpen ) en misschien dat glij middel helpt? wie weet veel suc6 ieder geval ik hoop dat je iets aan dit antwoord hebt