Ben ik nu al beschermd tegen zwangerschap?

Ik heb de pil gehaald en ben begonnen na mijn menstruatie. Dus de dag na mijn laatste dag. Kan ik nu al meteen seks hebben zonder condoom? Of moet ik nu eerst een maand wachten totdat de pil betrouwbaar is?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij de pil zit een bijsluiter, dit is de gebruiksaanwijzing, hierin kan je lezen dat je eigenlijk had moeten starten op de eerste dag van je menstruatie.
Lees de bijsluiter goed door, dat kan je een hoop ellende schelen.
Zo is de pil niet betrouwbaar als je antibiotica gebruikt en ook als je bv diarree hebt is hij minder betrouwbaar. Ook kan je bijwerkingen krijgen, goed is te weten dat hoofdpijn bv van de pil kan komen, zodat je daarmee naar de huisarts kan. Kortom je gaat dagelijks iets slikken, zorg dat je er genoeg vanaf weet.
Hier nog een link met info,
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
http://www.vrouwonline.nl/seks-relatie/seks/937/alles-over-de-pil
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dergelijke vragen hoor je te stellen aan de huisarts die je de pil voorschrijft. Het juiste gebruik van de pil is TE belangrijk om van het advies van willekeurige mensen op een forum af te laten hangen !!

Antwoorden (3)

je had moeten beginnen op de eerste dag van je menstruatie, dan was je direct beschermd geweest, nu moet je een week een condoom erbij gebruiken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik snap alleen het nut niet dat er op het internet staat dat de pil pas na een maand betrouwbaar is.
dus in principe als ik nu een week lang gewoon vrij met condoom, en erna zonder ben ik dus wel beschermd?
sorry me dokter vertelde het allemaal heel ingewikkeld en snapte er niks van
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
vroeger, toen ik er mee begon, duurde het volgens de arts een maand voordat hij betrouwbaar is, maar als je de link leest is dat nu anders, het is wel altijd zo geweest dat je de eerste dag van je menstruatie ermee moet beginnen, als je twijfelt, dit weekend geen risico nemen en maandag de huisarts bellen.
in principe moet je beschermd zijn, maar zou toch nog maar even een condoom gebruiken..
als je de pil op de zelfde tijd ineemt als de dag ervoor ben je beschermd..laat er niet meer dan 36 uur verschil inzitten, anders loop je wel kans om zwanger te raken...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dus ik moet 21 de pil nemen, dan 7 dagen stopweek en dan weer beginnen met een nieuwe strip
dus in principe begin ik elke keer op dezelfde dag! heb hem voor het eerst ingenomen op een dinsdag dus na de stopweek moet ik hem die dinsdag ook eer innemen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt gast
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nee nee nee! niet! je moet hem op de 1e dag van je menstruatie weer beginnen te slikken, omdat je het fout gedaan hebt de 1e keer! Wij kunnen je geen advies geven eigenlijk.
Je hebt toch een bijsluiter?? je moet niet zomaar iets aannemen van iemand.
Bovendien je hebt ook zoiets als een huisarts. Hoe ben je aan die pil gekomen? Die moet hij voorschreven hebben, en uitleg gegeven hebben! hij moet het een en ander uitgelegd hebben. heb je niet opgelet of zo?
LEES DE BIJSLUITER voordat je zomaar wat aanneemt!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je na je menstruatie begint ben je zeker niet beschermd de eerste keer dat je de pil slikt! Wel als je de 1e dag slikt als je begint te menstrueren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dank kathlyn
De pil moet je nemen op de eerste dag van je menstruatie.
Bij sommige pillen (o.a. "Jaz" die ik zelf slik) mag dat een willekeurige dag zijn uit de menstruatie.
Dus een dag erna beginnen is niet verstandig, dat kan de werking van de pil schadigen voor de eerste maand.
Dat betekent dat je voor extra veiligheid (dat wat ook altijd aangeraden wordt in de bijsluiter bij niet correct gebruik) een condoom moet/kan gebruiken.

Lees de bijsluiter! Deze bevat zeer belangrijke informatie.
Hierin staan ook de risico's wanneer je hem niet mag slikken, wat er aan de hand is als je opeens ernstige klachten krijgt in weet ik veel waar, en wat je moet doen als je hem een dag vergeten bent te slikken.

Succes!