Is travestie een identiteitsprobleem?

ik ben zelf een vrouw dus geen travestiete neigingen, het gaat om iemand die ik goed ken.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.5K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Travestie niet voorbehouden aan mannen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik denk dat die persoon juist heel goed weet wat ie wil!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
travestieten zijn (vaak) geen transseksuelen.
een travestiet kan het gewoon leuk, of geil, vinden om zich zo nu en dan als 'het andere geslacht' te gedragen, zonder zich direct vrouw (of man, wat je wilt) te voelen.
Het heeft niet noodzakelijkerwijs met een identiteitsprobleem te maken te hebben, maar het zou wel kunnen.

Antwoorden (3)

Even voor de duidelijkheid travestie komt ook onder vrouwen voor.
Het is een gevoel van in een verkeerd lichaam te zitten als je dat een identiteitsprobleem wilt noemen ja dan is het dat.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heb je je bron ook gelezen? Een travestiet is een persoon die zich bij tijd en wijle verkleedt en voordoet als iemand van het andere geslacht. De meeste travestieten voelen zich er in het algemeen goed bij: het is een essentieel onderdeel van hun genderidentiteit. Je beschrijft eerder een transseksueel, die zal misschien ook eerst met verkleden beginnen maar het daar niet bij laten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zoals Tomaat zegt. Het klopt echt niet wat je schrijft, Ron: een travestiet is niet iemand die van het andere geslacht wil zijn. Meestal niet zelfs.
We spreken van travestie wanneer iemand seksueel opgewonden raakt wanneer hij/zij zich (periodiek) kleedt in kleding van het andere geslacht, en soms ook zich voordoet als het andere geslacht. Dat betekent dat een vrouw ook travestiet kan zijn.

Travestiet fetisjisme valt onder de parafilieën, dat wil zeggen dat iemand - simpel gezegd - seksuele opwinding ervaart in situaties of bij dingen die de meeste mensen niet als opwindend beschouwen. Het is geen identiteitsprobleem, maar een seksuele 'stoornis' - als je dat zo wilt noemen tenminste. Overigens spreken we pas echt van een stoornis wanneer iemand lijdt onder deze aparte voorkeur, of wanneer het grote gevolgen heeft voor iemands dagelijks functioneren. Er zijn genoeg mannen die opwinding ervaren bij het dragen van ee vrouwslipje, en die daarvan totaal geen problemen ervaren. We spreken dan dus ook niet van een afwijking. Wanneer een dergelijke voorkeur dusdanige vormen aanneemt dat het wél problemen oplevert, kun je spreken van een seksuele stoornis, maar het is dus geen identiteitsprobleem.

Toegevoegd na 14 minuten:
Overigens: wanneer iemand de wens heeft om van het andere geslacht te zijn, of zichzelf man of vrouw voelt terwijl hij/zij geboren is als het andere geslacht, kun je spreken van stoornis van de genderidentiteit. De twee worden zo vaak door elkaar gehaald, dat je dat ook nog zou kunnen bedoelen. Genderdysforie is wanneer iemand zich van het andere geslacht voelt dan het geslacht waarin hij/zij geboren is. Dit heeft weer niets met seksuele opwinding te maken, en ook niets met seksuele voorkeur. Ook wanneer iemand twijfelt van welk geslacht hij is, of zich niet volledig man of volledig vrouw voelt, zich misschien noch man, noch vrouw voelt, of juist allebei voelt, zou je kunnen spreken van een stoornis in de genderidentiteit. Dat zou je inderdaad een identiteitsstoornis kunnen noemen. In de praktijk spreken we van genderdysforie wanneer iemand van het andere geslacht wil zijn, van transgender wanneer iemand door het leven gaat als het andere geslacht dan waarmee hij geboren is, en van transseksueel wanneer er daarnaast ook een geslachtsveranderende operatie heeft plaatsgevonden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Veel travestieten doen dat verkleden helemaal
niet om er seksueel opgewonden van te raken. Beetje eenzijdig antwoord, dit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goed, als aanvulling dan: travestiet-fetisjisme is strikt genomen het seksueel opgewonden raken van het zich omkleden of het omgekleed zijn als iemand van het andere geslacht. Soms veranderen in de loop van de jaren de motieven voor het omkleden, en kan het meer de functie krijgen van het verdrijven van somberheid en angst. Bij een deel van de travestieten is daarnaast ook sprake van genderdysforie, of ontwikkelt de travestie zich meer in die richting: de wens ontstaat dan om zich altijd als het andere geslacht te kunnen kleden. Dat kan ontstaan uit het gevoel eigenlijk van het andere geslacht te zijn (zoals bij strikte genderdysforie) maar ook omdat iemand zich meer aangetrokken voelt tot de sociale rol die hoort bij dat andere geslacht. In die gevallen wordt de diagnose wel gespecificeer als: travestiet-fetisjisme, met genderdysforie.
Ik zelf ben een travestiet en heb de vraag en de antwoorden goed bekeken.
Is het een identiteitsprobleem? Ik denk het niet.
Bij mij is het geen sexuele opwinding maar ik voel me gewoon prettig bij het dragen van dames kleding en ik voel me sterker in mijn uiting naar andere toe.
Natuurlijk zijn er veel travestieten die het uit sexueel oogpunt doen maar voor mij niet. Het verlangen om kleding te dragen van zachtere stoffen en leuker te kunnen combineren is voor mij het belangrijkste draagvlak.
Maar als man over straat te gaan in een rok of jurk zonder make up en zonder vrouwelijke kenmerken dan word je snel nagekeken en gewezen en dat is wat ik niet wil. Dus al snel wil je dan aan het perfecte plaatje voldoen en dat lukt mij vrij aardig.
Waarom is het zo makkelijk voor een vrouw om als man over straat te gaan zonder dat hier aanstoot aan word gegeven. Waarom zien wij tegenwoordig zoveel vrouwen en jonge meiden die eigenlijk als man gekleed gaan?
Wat is er dan vreemd aan om als man in dameskleding over straat te gaan.
Ik kan als vrouw mij leuker kleden dan als man omdat er meer is en modieuzer. Ik vind het alleen jammer dat vooral in een relatie de echtgenoot het laat afweten wat sex betreft omdat ze geen lesbische relatie wil. Ik ben hetero dus vanwaar de afwijzing. Mijn vrouw kleed zich vaak mannelijk en dan denk ik ook niet ik lig nu met een man te vrijen. Vanwaar die afkeer.
Ik kan het niet begrijpen.
Jolanda.