Is aseksualiteit natuurlijk?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zou wel even je partner inlichten voor je trouwt.

Antwoorden (5)

Aseksualiteit is niet natuurlijk. Het ligt immers in de natuur van elk levend wezen om zich voort te planten. En om zich voort te planten is seksualiteit noodzakelijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goed antwoord. Gewoon de kern te pakken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het ligt niet in de natuur van ieder levend wezen zich voort te planten, want er zijn ook homoseksuele levende wezens (zelfs onder dieren), dus die stelling klopt bij voorbaat niet. Als jij wilt beweren dat homoseksualiteit en aseksualiteit tegennatuurlijk is, dan is dat een andere kwestie, maar het zit blijkbaar niet bij iedereen in de natuur. Afwijkingen zijn er ook in de natuur en ik vind het vreemd dat mensen durven te stellen dat die afwijkingen dan niet natuurlijk zijn. Bij zeepaardjes is de man degene die het kind baart, zijn zeepaardjes daarmee tegennatuurlijk omdat het gaat om een afwijking??
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het is maar goed dat niet elk levend wezen zou moeten sexen om zich voort te kunnen planten. er zouden heel wat diersoorten van de kaart kunnen worden geveegd met deze stelling als uitgangspunt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@RenW: Waarom komt het dan voor?
@Mybri: goed antwoord. Waarom zou een diersoort zich moeten houden aan iets als 'het meest voorkomende'? De natuur gaat gewoon zijn gang.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je antwoord is compleet onjuist, voortplanting en seksualiteit zijn niet hetzelfde. seksualiteit en aseksualiteit zijn beide verschijnselen die in de natuur voorkomen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
http://nl.wikipedia.org/wiki/Ongeslachtelijke_voortplanting
Ja, net zoals homoseksualiteit e.a. een natuurlijke seksuele voorkeur is.
Omdat aseksualiteit aangeboren of in elk geval diepgeworteld is, is het vergelijkbaar met een seksuele voorkeur of geaardheid en dus natuurlijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Toch heb je een andere definitie van het begrip ''natuurlijk'' dan ik.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
als het iemand ware natuur of aard is zou het voor anderen dan niet natuurlijk kunnen zijn omdat het niet het meest gangbare is? of is het dan ook per definitie tégennatuurlijk?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan zou linkshandigheid ook tegennatuurlijk zijn.
bij mensen is het niet het meeste gangbare, maar om het te toetsen aan natuurlijk of onnatuurlijk gedrag gaat me persoonlijk wat te ver.

je hebt het niet per definitie nodig om je voort te kunnen planten. neem de eenden als voorbeeld, pure groepsverkrachting.

bij dieren komt komt het vaker voor en deze hebben manieren om zich voor te planten zonder dat er sex aan te pas hoeft te komen. niets onnatuurlijks aan dus.

bovendien zijn er meerdere vormen van aseksualiteit, en kan het los staan van sexuele gevoelens.

zie link voor meer info
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Groepsverkrachting lijkt me ook een vorm van seksualiteit, of begrijp ik je verkeerd?
Ja. Aseksualiteit komt voor.

De mate waarin een dier/mens behoefte heeft aan seks heet wel libido. Dit is dus gewoon een eigenschap. Net als zijn lengte, zijn maximale spierkracht, hoeveel lucht hij kan inademen, enz. enz.

De ene mens heeft een sterke geslachtsdrift, en er zijn mensen die er (bijna) geen voelen.
Dit soort verschillen zijn dus niets bijzonders.

Als het gebrek aan geslachtsdrift tevens leidt tot minder nageslacht, selecteert deze groep zich vanzelf uit.

Maar het lijkt er een beetje op, dat je normen wil invoeren voor deze eigenschap. Is een lengte van 1,93 normaal?? Is een intelligentie van 140 punten normaal?
Vraag je eens af, waar deze normen voor zouden kunnen dienen. Uit vele vragen blijkt steeds weer, dat het zich houden aan normen, niet bevorderlijk is voor het nastreven van de gevoelde behoeften: mensen vertonen dan een verwrongen gedrag.

Bij seksualiteit is wat dat betreft een bijzonder verschijnsel zichtbaar: na de Victoriaanse tijd heeft de westerse vrouw zich tientallen voorgedaan als een aseksueel wezen. De seksuele behoefte zou alleen bij de man bestaan.
Uit veel onderzoeken blijkt, dat dit biologisch gezien onwaar is: de vrouw is net zo seksueel aangelegd als de man. Dus dit was een cultureel verschijnsel: meisjes werden aangeleerd zich 'netjes te gedragen', weduwen/weduwnaars mochten niet hertrouwen enz.
Zoiets heet een taboe.

Misschien is er een vraag onder deze vraag. Je kunt die dus biologisch benaderen of socio-psychologisch.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja.

Het is menselijk, dus natuurlijk ...