Mijn vriendin heeft " de pil " en dan kan ze ook tellen wanneer ze ongesteld word.. Hoe werkt dat dan?

(k ben pas 12, dus nietecht ervaring.. Ben wel al ongesteld hoor..) haha.. :$

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (3)

In de pil zit een stofje dat je lichaam laat denken dat je zwanger bent. Daardoor vindt er geen ovulatie plaats. Het baarmoederslijmvlies blijft dan ook intact. Wanneer je een week stopt met de pil wordt het baarmoederslijmvlies afgebroken en ben je dus ongesteld. Dit proces blijf je dan gewoon herhalen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je slikt de pil normalwerwijze drie weken achter elkaar, elke dag één pilletje. Daarna komt er een stopweek. Dan slik je de pil een week niet. Als je het laatste pilletje van der strip hebt ingenomen word je na een aantal dagen ongesteld. Bij de één is dat meteen de volgende dag, een ander wordt na drie dagen ongesteld. Dus zal je vriendin dat van zichzelf weten uit ervaring.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zolang je de pil slikt wordt ze niet ongesteld. Aks er bv nog 12 pillen in de strip zitten, dan wordt ze na enkele dagen na het stoppen ongesteld. Als ze na die 12 pillen meteen door gaat met de volgende strip dan wordt ze niet ongesteld.
Slikt ze er echter van die 12 nog maar 6, dan wordt ze enkele dagen na die 6 ongesteld.
Zo kan ze zelf bepalen wanneer ze wel of niet ongesteld wordt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als ze de pil slikt wordt ze, als het goed is, niet zwanger, ook niet in de stopweek. Maar ze moet hem, zeker de eerste 14 dagen niet vergeten want dan is de pil niet beyrpuwbaar meer. En een heel kleon percentage raakt zwanger door de pil heen. Maar in principe is de pil heel betrouwbaar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je moet de pil helemaal geen dag vergeten.
Niet alleen in de eerste 14 dagen niet.
Zodra je de pil 1 dag vergeet is ie onbetrouwbaar.
Het allerbeste is iedere dag rond de zelfde tijd (dus bijv. tussen 9 en 10 `s avonds.) als je dan (later als je ouder bent) op stap gaat en om 5 uur `s ochtends thuis komt ben je dus laat met je pil en kun je m beter voor t stappen in nemen. (nou kan het 1 keertje geen kwaad, maar vaak komt van 1 keertje meer keertjes)
Je bent voor 99,9% beschermd tegen zwangerschap. Maar let wel op dat je niet beschermd bent tegen soa`s, Van diverse soa`s kun je onvruchtbaar worden als vrouw. Zorg dus altijd voor extra bescherming.
Verder kun je ook aan de pil als je erge last van acne (puisten) hebt, of erg last van je ongesteldheid (buikpijn, rugpijn, erg veel bloed etc.) de hormonen in de pil kunnen dit soort dingen verminderen.
Er zijn veel verschillende soorten van de pil (zowel soorten als merken) Als je zelf aan de pil wil zul je een lichte pil krijgen, overleg met je dokter welke pil voor jou geschikt is. Groetjes,
Muffin05
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als ze er van die 12 nog maar 6 slikt kan ze een tijdje later een fiks probleem hebben...