Wat wil de natuur nu eigenlijk van een man? Monogamie of polygamie?

Ik geraak er maar niet wijs uit. Ik wil best wel monogaam zijn, maar mijn gevoelens willen zoveel meer dan een vaste partner. Waarom besluiten de meeste culturen dat men het op één partner moet houden? Is dat louter uit gezondheidsoverwegingen (overdraaglijke ziekten)?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens mij is de mens van nature helemaal niet monogaam.
Dat wordt ons opgelegd door de maatschappij.
Ik geloof er niet in.
En ook niet in het huwelijk.
Dat "tot de dood ons scheidt" stamt nog uit de tijd dat mensen gemiddeld 40 jaar werden.Zoiets..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Monogamie voor beginners van yvonne kronenburg is een interessant boek, die je het antwoord geeft.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb een boek gelezen "De Duivelsdriehoek" gelezen van Caroline Roodvoets en hier staat precies alles over de psyhologische achtergronden, wat drijft de vreemdganger, de motieven van de minnares en waarom veel vrouwen hun man toch niet kwijt willen ondanks hun pleziertjes. Ik vond het persoonlijk een heel verhelderend boek.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er is natuurlijk wel een verschil tussen een potentiele vreemdagger en iemand die vreemd gaat omdat de partner geen seks meer wil.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@platje, tussen deze soorten zit geen verschil, beiden gaat het om seks. Ik denk dat jij de buitenechtelijke relatie bedoeld maar zelfs daar zal de vreemdganger niet meer kunnen bieden zolang de echte relatie nog goed is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het gaat in beide gevallen om seks, maar de reden dat men seks bij een ander zoekt is in beide gevallen wel verschillend.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De natuur wil van de man dat hij op z'n 35'ste over zijn top heen is en dan een oeros tegenkomt die hem op de horens neemt. Daarna sterft hij jammerlijk aan een aantal botbreuken. De natuur wil ook van de man dat er overal haar op hem groeit en dat hij stinkt. Luister je daar wel genoeg naar?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ehm, ik heb bijna nergens haargroei en stink vrijwel niet. Ben ik nog wel een man? :P

Het beste antwoord

Stiekem staan wij mensen biologisch gezien dicht bij de bonobo en jawel, dat was dat aapje dat alles goed maakt met seks, ruzie maakt met seks, als hij zich verveelt wat seks heeft en tenslotte voor de voortplanting natuurlijk ook sekst. Eigenlijk als je naar onze biologische verwanten kijkt zouden wij gewoon polygaam moeten zijn. Maar.. onze cultuur heeft het zo bepaald dat het effectiever is om monogaam te zijn. Niet alleen vanuit SOA's gezien, maar ook zodat een kindje een papa en een mama heeft waarop hij kan bouwen. Mensenkinderen hebben een lange verzorging nodig eer dat ze op eigen benen kunnen staan en dat werkt wel fijn als er twee ouders zijn waarvan er eentje continu voor het kind kan zorgen en eentje voor het voedsel zorgt. Al is dàt stukje natuurlijk een beetje veranderd afgelopen tijd, kindjes kunnen ook prima worden opgevoed door de nanny en allebei de ouders kunnen werken. Maargoed, zo is het wel ongeveer ontstaan. Oh, en wij mensen die van aapachtigen afstammen hebben ook zoiets dat ze bij dieren 'sneaky mating' noemen.. oftewel, het vreemdgaan met een andere partner. En dat doen wij vrouwen het liefste met grote mannelijke testosteronwezens terwijl we als partner een lieve zorgzame trouwe man kiezen die voor ons en het kindje kan zorgen. De man op zijn beurt wil gewoon zoveel mogelijk zijn zaad verspreiden en neemt gewoon alles dat hij kan hebben :P

(sorry als mijn omschrijving iets te vrolijk klonk, maar ik ben nu eenmaal vrolijk en het gaat over paring :D )
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vrolijk of niet, ik denk dat je het prima hebt opgesomd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heerlijk ! tenminste 1 vrouw die er eerlijk voor uitkomt dat ook vrouwen niet monogaam zijn van nature ( de meeste willen ons namelijk laten geloven dat alleen wij mannen maar vreemd gaan :)

Andere antwoorden (10)

Als je gevoelens meer willen, dan ben je de juiste nog niet tegen gekomen. Ik geloof namelijk, dat wanneer je de juiste partner tegenkomt, je wel voor die persoon wilt gaan..

Wellicht heeft het bij jou een reden dat jij liever wisselende partners hebt?
In mijn ogen heeft alles een achterliggende reden namelijk.
Misschien ben je bang je te binden aan 1 persoon, misschien hou je het niet vol bij 1 persoon omdat je gewoon heel erg veelzijdig bent en het gevoel hebt dat je van alle vrouwen zoveel mogelijk wil leren, dan ben je ook gewoon nog niet toe aan een vaste relatie.

Niemand verwacht van jou dat je monogaam blijft, die keuze maak je op een gegeven moment zelf.
Zodra je van een meisje begint te houden, die je ook als de moeder van je kinderen zou willen, komt er een diep respect gevoel en verdwijnt dat gevoel van steeds een ander willen waarschijnlijk :)

De meeste culturen zeg je, maar waarschijnlijk zijn er heel wat culturen waarvan wij nog niet eens het bestaan weten..
Er zijn ook culturen met mannen die meerdere vrouwen hebben.
Om bizarre redenene, 1 cultuur, ik had een docu gezien, die mannen hadden 2 vrouwen, omdat als de ene ongesteld (in hun ogen onrein) de man nog een andere had. Haha! Ze zullen maar tegelijk ongesteld worden, neemt hij dan een 3e? :P

Dus, onderzoek je gevoelens, waarom wil je zoveel meer dan een vaste partner.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er zijn ook culturen waar 1 vrouw meerdere mannen heeft.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens mij doelt de vraagsteller meer op een antwoord uit de evolutietheorie. Hoe meer vrouwen, hoe meer nageslacht. Mannen kunnen sex hebben met haast. Iedereen, zonder daar emoties voor nodig te hebben. Veel tijd hebben mannen ook niet nodig. De ".bedrijfstemperatuur" wordt snel bereikt. Juist het verschil tussen Jou verhaal en bovenstaande lijkt mij de vraag op te roepen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit is een antwoord, zoals je het geleerd hebt, Niet vanuit de natuur. Denk ook dat de vraagensteller dit niet bedoeld.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
wordt lastig dan... vrouwen die veel samen zijn worden op een gegeven moment vaak allemaal tegelijk ongesteld, no matter hoe groot de groep is...
Kristal
12 jaar geleden
...zat ik ook al aan te denken forallweknow :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
*proest*
Kristal
12 jaar geleden
zie je het voor je? een hele harem en meneer totaal gefrustreerd lol
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nja vrouwen kunnen die harem beter beheren, mannen worden niet zo vaak ongesteld, tenzij ze op een glassplinter gaan zitten :P
Kristal
12 jaar geleden
maar dat noem je mannen dan weer dat ze ontsteld zijn... ;-)
De natuur wil dat de mens zich voortplant zodat het hele systeem in tact blijft.

Religies schrijven voor dar dit gebeurt binnen een huwelijk (in sommige religies kun je meerdere malen huwen). Dat heeft in ieder geval te maken met bescherming en zelfrestrictie, welke laatste weer leidt tot een hoger geestelijk niveau zo is de aanname.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
War een mooi geformuleerd antwoord. Zo zie je ze niet veel.
+
Vrouwen zoeken een sterke partner voor de voortplanting en een betrouwbare voor het grootbrengen van de kinderen en dat liefst in een want een partner zal betrouwbaarder blijken als hij weet dat het om zijn eigen kinderen gaat. Mannen zoeken graag mooie vrouwen om zich mee voort te planten.
Deze wensen zijn tegenstrijdig maar in de praktijk blijkt het goed te werken, want in de natuur gaat het om voortplanting van genen en wij mensen blijken daar goed in te slagen; we bewonen de hele Aarde en een bewoner van Groenland kan prima nageslacht krijgen bij een bewoner van Australië.
Rest nog het probleem dat die vrouwen die mannen nog moeten binden na de paring. Daar is de seks voor ontwikkeld; vrouwen kunnen in principe hun partner ruim van seks voorzien om hem thuis te houden, al kan b.v. de overgang wel roet in het eten gooien.
Een man zal dus altijd wel naar andere vrouwen blijven kijken, maar als het bij kijken blijft hoeft hij daar zijn goede relatie met zijn partner niet voor op het spel te zetten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Om gezondheidsredenen hoeven we niet monogaam meer te blijven want er zijn condooms ontdekt om seksueel overdraagbare ziektes te voorkomen (helaas wil niet iedereen hier nog gebruik van maken).

De natuur wil van de man dat hij zich voortplant. Echter hebben zowel mannen als vrouwen een gevoel meegekregen voor elkaar, wij kunnen verliefd worden en van elkaar houden en dat gevoel zorgt er eveneens voor dat wij onze partner voor onszelf willen houden en met name op seksueel vlak. Van nature willen wij alles behouden wat we gewonnen hebben en onze prijs niet delen dus ook onze partner niet.
In feite kan ik dus zeggen dat wij van nature een monogame partner willen hebben maar dat we allemaal diep van binnen toch wel gecharmeerd zijn van het spannende en stiekeme polygamie. De ene persoon kan zich van die stiekeme kant beter afsluiten dan de ander en de ene persoon is meer bereidt zijn/haar prijs te delen met een ander dan de andere persoon.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Stiekem? Stiekem betekent iets doen dat eigenlijk niet mag. Iets dat door de cultuur/maatschappij wordt verboden. Maar dat iets zit wel in de aard van het beestje, in de natuur dus. Feitelijk zeg je hier dat het gewoon in onze natuur zit om meerdere partners te hebben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik persoonlijk ben van mening dat we van nature niet monogaam zijn nee.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ah ok, dan had ik 't even niet helemaal goed begrepen.
het is gewoon wat de maatschappij ons leert.
wat de natuur eigenlijk van wij mannen verlangt is dat wij ons zaad bij zoveel mogelijk van het vrouwelijk geslacht deponeert.
maar omdat dat niet volgens de norm is (die gewoon is ontstaan door het menselijk denken) proberen wij dat als mens te veranderen, maar als de natuur het nog in de hand had, was het heel anders.
dat is overigens niet met alle dieren zo.
zo zijn duiven hun hele leven lang samen met een en dezelfde partner, overlijd die partner, dan gebeurt het ook nog eens vaak dat de andere duif zich te pletter vliegt, dat geldt overigens voor meer vogels.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De mens kan zijn seksuele strategie aanpassen aan de omstandigheden.

In heel arme landen zijn er polyandrische culturen. Daar zijn meerdere mannen nodig om één vrouw te kunnen onderhouden. Dat die vrouw dus met meer mannen naar bed gaat, is daar heel normaal.

In andere landen is er polygamie. Rijke mannen zijn daar in staat om meerdere vrouwen te onderhouden. Dat is ook handig als een vrouw weduwe wordt. In die landen is er geen sociaal vangnet.

In de meeste samenlevingen zal een man meer energie steken in zijn eigen kinderen dan in die van anderen. Daaruit vloeit voort, dat hij graag zekerheid wil. En hij zal daarom eraan hechten dat zijn vrouw het niet met een ander doet.
Aan de kant van de vrouw is het zo, dat zij ook zekerheid wil. Stel je voor, dat haar man een andere vrouw bezwangert en zo een deel van zijn energie in die andere vrouw moet steken.
En dan zie je ook de uitzonderingen. Een vrouw zal graag een kind krijgen van een man met uitzonderlijk hoge status; dan krijgt ze een genetisch erg gezond kind. En als haar trouwe echtgenoot niets merkt, dan is dat prima zo.
Mannen met hoge sociale status hebben/nemen het recht om bij meer vrouwen kinderen te verwekken.

Op latere leeftijd is een mens niet meer zo met voortplanting bezig. Zijn strategie kan dan veranderen.

Waar het in de natuur om gaat is aanpassing. En dat zie je hier in volle rijkdom aan de gang.

Toegevoegd na 3 dagen:
De mens is dus niet monogaam of polygaam, maar pluriform: hij is tot elke 'aanpak' in staat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik wil graag toevoegen dat de natuur wil, wat jij wilt.

de mens heeft een stel hersenen meegekregen en heeft tot tegenstelling van de ander zoogdieren de luxe om te genieten en te kiezen en heeft niet alleen sex, voor de voortplanting.
(dieren hebben ook hersenen natuurlijk, maar gebruiken ook hun instinct)
zolang je eerlijk bent tegen je partners kun je doen wat je wilt. open relatie , swingen, etc.etc.
kom je ooit iemand tegen die het is voor jou, dan kun je kiezen om een monogame relatie aan te gaan.

dus past een monogame relatie nog niet bij jou, op dit moment. wellicht veranderd dit als je HAAR tegenkomt, diegene waarbij je niet eens naar anderen wilt kijken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Puur vanuit de evolutietheorie: Polygamie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jouw natuurlijke drang is zo veel mogelijk nageslacht hebben. En hierbij geldt: die moeten wel volwassen worden en zich ook voortplanten anders is het een doodlopende weg

Mannen hebben hierin meerdere opties, vrouwen eigenlijk niet.

Vrouwen kunnen in hun leven maar een beperkt aantal kinderen krijgen. Voor vrouwen is er daarom een duidelijk belang om de kinderen die ze hebben zo goed mogelijk te verzorgen om de kans zo groot mogelijk te maken dat ze volwassen worden.

Voor mannen zijn er meerdere opties:

Optie 1: Bij zo veel mogelijk vrouwen kinderen proberen te verwekken en erop gokken dat deze door deze vrouwen zullen worden verzorgd en dus volwassen worden.

Optie 2: ZELF bijdragen aan de opvoeding en verzorging van een veel beperkter aantal kinderen (zoals vrouwen doen) waardoor het aantal kinderen veel lager is maar de slaagkans per kind weer groter.

Bij dieren in de natuur komen beide systemen ook voor dus voor beide is iets te zeggen. Sommige dieren vormen paren die hun hele leven samen blijven en samen voor het nageslacht zorgen. Bij andere soorten is de man na de bevruchting in geen velden of wegen meer te bekennen.

Gezien de " draagtijd" bij de mens en de onderlinge concurrentie (er zijn immers ongeveer evenveel mannen als vrouwen) is je kans op HEEL veel kinderen via optie 1 ook maar klein OF je moet een uiterlijk hebben dat HELE goede genen beloofd. Daarom kiezen veel mannen toch min of meer voor optie 2
12 jaar geleden
bewezen is dat de mensheid en dieren officieel niet monogaam is, zoals bijv. een paar uitzonderingen zoals zwanen. die blijven hun hele leven bij een partner, en zelfs na overlijden van n partner nemen zij geen ander.

Dus kortgezegd: ik denk dat iedereen gevoelens heeft die meer willen. Of je ze realiseerd dat is iets anders. iedereen zal wel eens een fantasie hebben, naar een ander kijken.

het is het ouderwetse/traditionele het hoort niet, je zult je wijden aan 1 partner. Ik denk als je een partner vindt die er hetzelfde overdenkt, en mekaar loslaat, DAT is pas liefde, de rest is lust.

ach tja monogaam zijn, het zit er zo ingebakkert. jammer eigenlijk, want nu gebeurd t TOCH stiekem, om de ander niet te kwetsen. Wat n onzin allemaal, je kunt beter open en eerlijk zijn.