Heeft iedere man sex nodig?

Je hoort het veel de laatste tijd, mannen die vanwege hun geloof geen sex mogen hebben en dan dit dan toch gehad hebben. Danwel misbruik van bijv kinderen binnen dezelfde groep (priesters die jongetjes misbruiken) of monniken die stiekem porno zitten te kijken.
Ooit heb ik wel eens van een psychiater gehoord dat een getrouwde man niet langer dan 3 maanden zonder sex kan anders gaat hij het ergens zoeken.
Wat is hier nu van waar, heeft echt iedere man sex nodig?
En onder sex versta ik in dit geval ook masturberen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
6.9K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goede vraag maar behoefte aan seks mag nooit een excuus zijn om je aan kinderen of anderen te vergrijpen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Helemaal mee eens!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hele goede vraag en ik denk dat de gemiddelde genomen man inderdaad seks NODIG heeft (evolutionair gezien is de man zijn doel: zaad verspreiden en zich voortplanten), maar voor ik allemaal onzin ga ratelen, zal ik wat research doen en kijken of ik wat interessante bronnen kan vinden voor je.

Het beste antwoord

Heb even opgezocht naar artikelen hierover en zal enkele citaten hier neer-plaatsen + de bron van het bijbehorende artikel.

Artikel 1 (natuurlijk de eerste bron -> vind ik minder interessant dan artikel 2 persoonlijk, die ook een andere theorie behandelt):
'Zo vormt seks het materiaal voor de evolutie, voor selectie volgens de evolutieleer van Darwin. Uiteindelijk zijn wij als 'naakte aap' door de natuur opgeleverd, ontstaan uit dezelfde voorouders als de huidige mensapen, en hebben we onze culturen vorm gegeven.

Zonder seks geen evolutie, en zonder evolutie geen organismen met allerlei uiteenlopende eigenschappen.'

Artikel 2 (tweede bron, aanrader):
'De theorie van ouderlijke investering
De mogelijke gevolgen van een seksuele escapade zijn bij zoogdieren sterk verschillend voor mannelijke en vrouwelijke dieren. Voor alle zoogdieren geldt dat de wijfjes intern bevrucht worden en de nakomelingen gedurende een bepaalde tijd in zich dragen. Verder zijn de meeste zoogdieren na de geboorte afhankelijk van de melk van hun moeder. Bovendien maken mannelijke zoogdieren vele malen meer voortplantingscellen aan dan vrouwelijke, die het met een vast aantal moeten zien te redden. Dit geldt dus ook voor mensen. Volgens de ‘theory of parental investment’, of ‘ouderlijke investering theorie’ zorgt dit verschil in kosten en investering in nakomelingen voor een verschil in seksstrategieën en partnerkeuze tussen mannen en vrouwen

(... stukje over vrouwen ....)

Omdat mannen in de loop van de evolutie in principe een vrouw konden bevruchten in enkele minuten en dan ervandoor konden gaan, hoefde een kortstondige seksuele interactie niet te betekenen dat ze een veel tijd en moeite moesten investeren. Ze konden er in tegenstelling tot vrouwen voor kiezen om na deze interactie hun heil bij nader inzien elders te zoeken. Het is zelfs zeer waarschijnlijk dat het voor mannen een succesvolle strategie was om zoveel mogelijk vrouwen zwanger te maken, al hadden de nakomelingen die een man aan hun lot over liet wel een kleinere kans op overleven zonder zijn bescherming. '

'evolutietheorie
Anderzijds was het voor mannen gunstig om meerdere vrouwen zwanger te maken. Ook al had een man een vaste partner bij wie hij al nakomelingen had, dan nog verhoogden seksuele escapades met andere vrouwen de kans om zijn genen door te geven. De neiging om zo veel mogelijk vrouwen zwanger te maken zal hierdoor ook steeds dieper geworteld zijn in de genen van de man'
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je moeite heeft in ieder geval een + opgeleverd. Ik ga dat straks even op mijn gemak doorlezen. Rhanx!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
You're welcome en bedankt.
Er zijn gewoon meerdere theorieën, dus het is aan u wat u de meest logische vindt!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja een fantastisch antwoord. Hier word ik blij van.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank jullie :)

Andere antwoorden (4)

Ik denk dat zowel mannen als vrouwen seks nodig hebben in hun leven. De natuur wil dat het zo gaat, dus is dat zo. Je kan er proberen tegen in gaan (en ik ben zeker dat dat bij velen dan ook lukt), maar dit is niet de bedoeling. Daarom dat de kerk redelijk kunstmatig bezig is door de priesters, ... geen seks te laten hebben. Als dat geoorloofd was, en dus ook opener was, had ze waarschijnlijk nog veel meer aanhangers gehad en waren deze misbruiken veel minder geweest.

Iedereen heeft het wel nodig, dus waarom er het verbieden? Dat is voor niets nodig, en werkt alleen maar problemen in de hand.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Inderdaad, het is een manier van ontspanning, we moeten wel. Het is de natuurlijke drang om onszelf voort te planten. We willen het in de hand houden met pil en condoom omdat er anders overbevolking komt. Dus de drang is er zeker nog alleen we doen het omdat we het lekker vinden. En omdat we het lekker vinden is het een manier van ontspanning.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De psycholoog Maslow heeft de plaats van seks tussen al onze behoeften onderzocht, en kwam tot de conclusie die die hoort bij de fysieke behoeften, dus na de behoefte aan lucht, drinken en eten, komt direct de behoefte aan seks.

Zeker als een man aan seks gewend is geraakt, en daarmee moet stoppen (zwangerschap) kan hij soms zoveel pijn aan zijn liezen krijgen, dat hij niet meer kan lopen. Gelukkig is dat effect niet bij iedere man zo sterk.

Een seksstaking is dan ook een probaat middel. In de oudheid waren de Griekse vrouwen de oorlog zo beu, dat ze met elkaar afspraken dat er niet meer geneukt wordt, tot de oorlog is afgelopen. Binnen zes weken was er vrede!

De productie van zaad en zaadvloeistof gaat trouwens gewoon door. Als de druk te hoog wordt, kan een spontane lozing ontstaan, eventueel met lustgevoelens.

Vrouwen hebben dus ook seks nodig, al kunnen zij gemakkelijk 'een knopje om zetten'. Vrouwen de geregeld aan seks doen, zijn gezonder.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er zijn mensen die geen enkele interesse hebben in seks / masturberen. Dat zal een hormonale oorzaak hebben.
Het antwoord is dus nee, er bestaan mensen zonder interesse in seks. Laat staan 'nodig hebben'. Tuurlijk bestaan die, maar ze zijn zeldzaam lijkt me.