M'n vriendin heeft al 1,5 jaar de mirena spiraal...

Nogsteeds ongesteld en zelfs tussendoor ook soms wat bloedverlies.
Wat te doen? Oorzaak? Oplossing?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
5K

Antwoorden (5)

Bij gebruik van een spiraaltje gaat de maandelijkse cyclus gewoon door.
Alleen wordt voorkomen dat een bevruchte eicel zich kan innestelen en zo verder kan groeien.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je antwoord klopt niet helemaal -> De bescherming die Mirena biedt tegen ongewenste zwangerschap is gebaseerd op de volgende effecten: Het slijm dat zich in het baarmoederhalskanaal bevindt wordt 'taaier', waardoor zaadcellen er moeilijker doorheen kunnen.
Door de afgifte van het hormoon levonorgestrel in de baarmoeder kunnen zaadcellen hier niet normaal bewegen en functioneren. Dit verkleint de kans op een bevruchting.
Het baarmoederslijmvlies (dit is de 'binnenbekleding' van de baarmoeder) wordt niet of nauwelijks opgebouwd. Hierdoor kan, als er toch een bevruchting plaatsvindt, een bevrucht eicel zich niet innestelen.
Bij sommige vrouwen wordt de eisprong (ovulatie) onderdrukt. Als er geen eicel vrijkomt, kan er geen bevruchting plaatsvinden. Dit staat op de mirena.nl site.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik noem dit gewoon parate kennis of algemene ontwikkeling.
Dingen die ik de laatste jaren bij veel (lang niet alle hoor) mensen mis.
Op scholen wordt weinig meer gedaan aan kennisoverdracht.
Daarom vind ik spel programma's als 1 tegen 100 ook zo leuk om mee te doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ha 1 tegen 100 is zeker leuk. Vooral Warry was een leuke kandidaat:D:D
Ik heb zelf al zeker tien jaar het spiraal. Nog steeds ben ik er erg tevreden mee. Soms heb ik ook ineens wat bloedverlies, maar meestal niet. Dat is onverklaarbaar, maar ik maak er geen probleem van. 't Kan best zo zijn dat haar lichaam er wat langer over doet om op het spiraal ingesteld te raken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat heb ik ook. Af en toe nog een keer, maar heb niet het idee dat er een bepaalde regelmaat in zit..
Ik heb zelf ook de mirena spiraal. Ik ben bijna niet meer ongesteld. En als er wat komt dan is het super weinig! Het is zo dat een deel het zelfde heeft als mij, maar er zijn ook vrouwen die juist erg veel last hebben van bloedverlies. Ik kan haar aanraden toch even naar de huisarts te gaan. Die kan zeggen was eventueel de oorzaak is. Een oplossing zou kunnen zijn dat ze gaat overstappen op andere anticonceptie. Voor een deel is een spiraal perfect. Geen klachten, vermindering van slecht humeur enz, maar als je ook kijkt naar de reacties op internet van mensen die een mirena spiraal hebben dan kom ik in ieder geval tot de conclusie dat het niet voor iedereen geschikt is. Een deel blijft klachten houden. Denk aan veel bloedverlies, buikpijn enz. Veel van deze vrouwen besluiten dan ook de mirena eruit te laten halen. Ga na of er meer voordelen of nadelen zijn en bespreek deze met de huisarts. Suc6!!

Toegevoegd na 6 minuten:
Op de mirena.nl kwam ik het volgende nog tegen:

Als gevolg van de werkzame stof (levonorgestrel) zal het menstruatiepatroon veranderen. In de eerste paar maanden treedt er meer onregelmatig bloedverlies op, daarna vermindert de menstruele bloeding aanzienlijk en kan deze zelfs na verloop van tijd helemaal wegblijven. Als u Mirena gebruikt in verband met overgangsklachten en nog menstrueert, zal het maandelijkse bloedverlies in de loop van het eerste jaar van gebruik afnemen en zal de bloeding uiteindelijk wegblijven

Ga dus even naar de huisarts. Die kan haar echt beter helpen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
eventueel in plaats van de mirena spiraal de prikpil gaan proberen dan wordt je als het goed is niet ongesteld. je moet dan wel eens in de drie maanden een prikpil laten zetten bij huisarts.bij mij werkte het goed en werd meteen al niet meer ongesteld.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Even een vraagje. weet jij hoeveel homonen erin een prikpil zitten ten opzichte van de mirena spiraal? Merk jij verschil qua humeur tussen de 2? Ik zit er ook aan te denken over te stappen. Ik ben zeer tevreden met mirena spiraal alleen hebben we daardoor wel problemen bij geslachtsgemeenschap. Echt vervelend en de gynaecoloog kan er verder ook niets mee:S
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
mirena spiraal is toch een lastig verhaal de ene persoon is er erg blij mee en de ander vindt het een onding. voor mij geen spiraal meer. de prikpil geeft voor de geslachtsgemeenschap geen pijn ofzo maar je humeur kan wel beinvloed worden door de hormonen. vraag het eens aan de dokter of hij weet wat de hoeveelheid hormonen is want dat kan ik je helaas niet vertellen. ik weet alleen dat het voor mij een uitkomst is die prikpil.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat het een retorische vraag was. Mirena-spiraal: fractie van de hormonen in bijvoorbeeld de pil, werkt alleen lokaal. Prikpil: mega-overdosis pilhormonen, zoveel dat het drie maanden in je systeem blijft, legt je complete hormooncyclus plat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja dat dacht ik al suzy q. Ik baal zo dat ik eigenlijk heel tevreden ben met de spiraal maar dat we er toch last van hebben! Eind juni weer een afspraak met de gynaecoloog. Ga toch kijken of ze niet wat kan bedenken. Ik hoef al die hormonen rotzooi niet!! Thanks voor jullie reactie.
Niet bij iedere vrouw met een Mirena-spiraal stopt de menstruatie helemaal, dat is dus normaal.

Maar met het tussentijdse bloedverlies zou ik toch even langs de huisarts gaan om te controleren of de spiraal wel helemaal goed zit. Heeft je vriendin destijds na plaatsing een inwendige echo gehad om dit te controleren? Veel huisartsen slaan deze stap over.