Kun je bij benadering uitrekenen wanneer jee verwekt bent?

Stel je bent geboren op 26 mei 1968 en je bent geboren op de exact uitgerekende datum.
Kun je dan bij benadering (op een week nauwkeurig) uitrekenen wanneer je verwekt bent? Hiermee ook rekening houdend met de rekenmethodes in 1968 ( of zijn die nooit veranderd?)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
19.5K

Antwoorden (4)

Als je exact op de uitgerekende datum bent geboren, dan is het inderdaad een kwestie van terug rekenen. Met een paar dagen marge i.v.m. menstruatiecyclus van je moeder.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De exacte dag kun je niet vaststellen, want dat hoeft niet de dag te zijn dat eicel en zaadcel elkaar tegenkwamen en versmolten... Dus zelfs als je zou weten dat je biologische ouders het maar één keer gedaan hebben, dan hoeft nog steeds niet je verwekkingsdatum te zijn, al is de kans groot. Het kan ook een dag later zijn en soms zelf s nog wat later.
De enige manier om de exacte dag te weten is als je in een reageerbuis bevrucht bent.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een normale zwangerschap duurt 38 weken. Dus 38 weken terugrekenen maar. Dus de conceptie zal rond 3 september hebben plaatsgevonden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een zwangerschap duurt 40 weken, dus als je het jaar en als het nodig is, het jaar ervoor neemt en je telt de weken terug, dan kan je bijna heel nauwkeurig uitrekenen wanneer je verwerkt ben...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
?? Waar heb jij dat nou vandaan? LOL ik moet hier even o reageren hoor. Zoals ik het geleerd heb, en na drie zwangerschappen, werkt het dus zo;) 1) je bent lekker bezig samen (of helaas in het ziekenhuis, omdat het niet lukt) op precies de dag van de ovulatie (of in het ziekenhuis)
2) sperma overleeft 5 dagen, dus na een dag of 1,2,3,4,5 is de vrouw zwanger (=conceptie)
3) zwanger ben je dus meteen als het het sperma zich nestelt in het eitje
4) gemiddeld duurt na de conceptie een zwangerschap 40 weken. hoe jij aan die 2 weken komt is mij een raadsel. Leg mij dat eens uit?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Strikes heeft gelijk hoor. Een zwangerschap duurt 40 weken. En medici en verloskundigen nemen de eerste dag van de laatste menstruatie (dus als er nog helemaal geen bevruchting is of kan zijn!) daarbij als beginpunt. Gemiddeld duurt een zwangerschap dus gerekend vanaf de laatste menstruatie 40 weken, gerekend vanaf de conceptie 38 weken. Die eerste twee weken krijg je er als zwangere 'gratis' bij.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Oh, en als je trouwens (thuis of in het ziekenhuis) op precies de dag van de ovulatie bezig bent, vindt conceptie op *die* dag plaats, niet vijf dagen later. Sperma overleeft inderdaad maximaal een dag of vijf (twee à drie is gemiddeld), maar de eicel niet. Die houdt het maar 12-24 uur uit, en de conceptie zelf zal binnen die tijd moeten gebeuren. Wel kan het dat je zwanger raakt van seks die je een paar dagen vóór de ovulatie hebt gehad.