menstruatie van een vriendin

een vriendin van mij is altijd zwaar ongesteld (d.w.z. 8 dagen, en elke 4 uur 3x large maandverband in haar onderbroek) is dat heel ernstig?

Toegevoegd na 29 minuten:
soms is het zo ernstig (ze lucht graag haar hart bij mij via msn) dat ze in 2 uur 4 large nodig heeft, dat heeft ze de eerste dagen (zegt ze) en daarna wat hierboven staat! ik vind het heel erg voor haar! hoe kan ik haar helpen?? ze is zelfs bijna een keer flauwgevallen.

Toegevoegd na 23 uur:
iedereen bedankt voor de velen antwoorden,
ik vind het super dat jullie zoveel doen, dat ik mijn vriendin kan helpen. ik heb haar alles laten lezen, en ze is heel erge geschrokken, dat het zo erg kan zijn!
ze wil wel de pil, maar dat mag niet van haar moeder....
wat kan ze dan wel doen??
ze kan dus ook niet met haar ouders naar de dokter, want die willen dus niet dat ze de pil neemt. ze zei tegen mij dat haar moeder zegt dat dat niet is voor jongen mensen!
wat moet ze doen?
hoe kan ik haar helpen?

Toegevoegd na 1 dag:
(miss wat laat) btw ze is 13 jaar

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.7K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je zegt 3x of 4x maandverband, bedoel je dat ze die boven op elkaar plakt? Vertel haar dan dat dát dus geen enkele zin heeft. Er zit plastic onderin zo'n maandverband, dus als ze stapelt lekt het er alleen maar aan de zijkant langs waardoor de kans gróter is dat het doorlekt!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ze zegt dat ze ze niet echt op elkaar plakt, maar verspreid over haar onderbroek. zodat het niet aan alle kanten zit. ze doet er twee "achter elkaar" en over elk van die nog een over heen, zo zit ze op 3 of 4.
en soms lekt ze dan nog door (een keer was haar achterkant rood, toen ik het daarna vroeg, schrok ze en zei dat ze 4 maandverban in had)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ze mag van haar ouders niet aan de pil....Ik zou dat ook niet zo brengen, het gaat hier tenslotte om haar gezondheid, en niet omdat ze zo graag aan de pil wil neem ik aan. Zij moet toch echt haar klachten kenbaar maken aan haar ouders, en daarvoor wel degelijk naar de huisarts! Gezien het feit dat er een mogelijkheid is dat dit ernstig zou kunnen worden. De huisarts kan dan bepalen wat er moet gebeuren, misschien zijn er andere oplossingen dan de pil die wij zelf niet kunnen bedenken omdat we zelf geen arts zijn, althans ik niet. Ik neem ook aan dat haar ouders niet willen dat haar iets overkomt. Flauwvallen is misschien niet zo ernstig, maar zeker niet gezond, en dan maar niet bedenken dat ze zich ook een schedelbreukje kan vallen op een stoeprandje en ga zo maar door. Ellende niet te overzien. Al met al, zij moet naar een huisarts en haar ouders zullen het, omwille van haar gezondheid ook moeten inzien.

Het beste antwoord

Het wordt als 'ernstig' beschouwd als een vrouw vaker dan eens per uur haar maandverband of tampon moet verwisselen. Dat gaat over één maandverband tegelijk, maandverbanden boven op elkaar plakken heeft geen enkele zin. Door het plastic onderin een maandverband lekt het bloed namelijk langs de zijkant, en dat geeft al snel een smeerboel.

Moet ze dus als ze één maandverband gebruikt het binnen het uur alweer verwisselen omdat het dan helemaal vol zit, moet ze hier sowieso even mee langs de dokter. Maar ook als dat niet zo is, is er heel veel last van hebben (erge menstruatiepijn, erg vaak ongesteld worden, (bijna) flauwvallen) ook reden om even naar de dokter te gaan. We leven niet meer in de middeleeuwen, ernstige menstruatieklachten zijn niet meer iets waar je als vrouw maar mee moet leren leven.

Dat is dus mijn advies: laat haar eens naar de dokter gaan en uitleggen wat er aan de hand is. Grote kans dat er wat aan gedaan kan worden, ze zou bijvoorbeeld aan de pil kunnen gaan, dat scheelt vaak enorm.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Nee hoor. Niet iedereen is hetzelfde. Ieder mens is anders, dus ook iedere menstruatie cyclus is anders. Ze zal misschien eerder last hebben van duizeligheid, dit kan duiden op een ijzertekort tijdens de menstruatie. Maar dit hoeft natuurlijk niet altijd. Eet genoeg spinazie en andere dingen met ijzer ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dat valt nog mee, toen ik het de eerste keer werd was ik het 7 weken lang achter elkaar! werd er helemaal ziek van.. en elke 2 uur nieuwe maanverband erin.
Ging naar de dokter en van hem moest ik gelijk aan de pil omdat het maar niet op wou houden.. dat werkte gelukkig wel.
En bij iedereen is het natuurlijk anders... gewoon zorgen dat ze spinazie eet etc voor het ijzertekort.. mocht ze dat hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik was t ook altijd heel heftig, tot ik aan de pil ging. Als ze zoveel bloed verliest is dat misschien ook een (tijdelijke) optie voor haar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou even een bezoek aan de huisarts brengen. Het kán namelijk wel gevaarlijk zijn. Een goede vriendin van mij is hiervoor een keer opgenomen geweest in het ziekenhuis, want het kan namelijk wél zo erg worden. Als zij niet opgenomen was geweest, had het minder goed kunnen aflopen. Dus please...effe langs de doc..!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik had het ook heel heftig ik moest om de 20 min. Verwisselen met een super tampon en werd er ook flink duizelig van. Ik ben naar de dokter gegaan en de pil gevraagd. Nu ben ik het niet meer zo heftig en heb ook vrijwel geen buikkrampen meer. Misschien isdat ook een slimme optie voor je vriendin.